Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Varvar ej över 3500rpm och blinkande CE OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Varvar ej över 3500rpm och blinkande CE OG9-5

    tjenare har en saab 9-5 2.3 vector som vägrar varva över 3500 RPM. har bytt tändkasset, stift och kollat över vaccum slangar o luft rör. även LMM och inget hjälper. så då undrar jag ifall någon här har haft samma problem? dock så är detta bara vid full gas. här är en video av problemet med. https://www.youtube.com/watch?v=y9jpThscpoU
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Inga felkoder eller lysande motorlampa?

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Bränsletryck?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tjena glömde det. inga fel coder på OBD2 dock när den börjar och surge så blinkar motorlampan. och det spelar inte någon roll vilken växel bilen går i en RPM lock vid 3500 RPM och rör inte sig. men börjar och surge istället och typ "baktänder"

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Blinkande motorlampa betyder ju "motorskadliga misständningar" och då stryper den ju motorn om gående. Problemet är alltså inte att den inte "orkar" varva mer, utan att misständningar detekteras av motorsystemet som därför begränsar effekten. Så ditt felsökande går ut på att hitta varför den misständer.

    Så därför kommer omedelbara följdfrågorna:
    1. Vad för tändstift sitter i bilen (märke och modell)?
    2. Vad för tändkassett sitter i bilen (version och tillverkare)?

    Sedan några sekundära (svara på frågorna ovan först!) reflektioner som kanske kan vara relevanta:
    - Är bilen modifierad på något sätt (mjukvaru- eller hårdvarutrimmad)?
    - Hur uppstod felet, kom det plötsligt eller smygande? I samband med att du gjorde något särskilt med bilen?

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    jo så har byttt tändstift till samma som vart i bilen och körde utmärkt förut på dessa. bytte då även tändkasset. provat 2 andra nu. båda får samma fenomen. vet ej ifall den är trimmad tror den är steg2. men inte 100. då den är extremet pig till 200. och felet kom efter jag bytte bränsle filter till ett nytt på grusplan. då efter några dagar och över 16+ mil senare gick jag ut skulle köra en runda. och märker då att bilen inte laddar. så jag prova gasa. och då hände detta. sen har bilen varit som den är. är nytt luftfilter med. och kollat det också. gjorde en hel koll idag alla vaccum slangar etc. bilen startar varm som kal utan problem. har även kört OBD2 läsar igen och fortfarande inga fel koder. så vet ej vad som orskar detta. men det är extremely iriterande. så har ni någon idea?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-26 klockan 09:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 019
    Medlem#
    3471
    Har bilen original down pipe dvs främre rör med två kattar? Du skriver inte vad för stift modell bara vad som satt där innan.

    Testa att lossa främre rör vid turbon så det blir en glipa på 3-4 mm och ta en testrunda. Går bilen bättre el normalt så kan det vara som så att ena katten lossnat och täppt igen avgaset. Inte helt ovanligt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Precis! Dom som satt tidigare kanske inte var rätt modell så det är dumt att utgå från. Sätt rätt modell från början istället oavsett vad som satt tidigare...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Har du provat att koppla ur lmm, kan ibland hjälpa
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Har bilen original down pipe dvs främre rör med två kattar? Du skriver inte vad för stift modell bara vad som satt där innan.

    Testa att lossa främre rör vid turbon så det blir en glipa på 3-4 mm och ta en testrunda. Går bilen bättre el normalt så kan det vara som så att ena katten lossnat och täppt igen avgaset. Inte helt ovanligt.
    NGK stift från mekonomen orginal. sitter 2.5tum downpipe och 2 kattar. ska prova det. dock vet jag ej ifall bulten vid downpipen kommer släppa innan den går av.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Har du provat att koppla ur lmm, kan ibland hjälpa
    har provat det, fortfarande samma fel.

    - - - Uppdaterad - - -

    sitter 1 katt* fick jag reda på nu, med personen som vart med mig underbilen. då jag kolla vaccum med han kolla under för jordpunkter.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Du har fortfarande inte svarat på vad du har för tändkassett i bilen (tillverkare och version). Eftersom det är misständningar du försöker fixa är det sannolikt bortkastad tid att felsöka på annat håll innan du vet att du har rätt tändkassett i bilen.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 019
    Medlem#
    3471

    Varvar ej över 3500rpm och blinkande CE OG9-5

    Kan du ta bild underifrån och ovanifrån så man ser downpipen riktigt. För har du bara en kat så är det bytt till ngt eftermarknad och då är det 3" och inte 2,5.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2021-04-26 klockan 18:10.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Du har fortfarande inte svarat på vad du har för tändkassett i bilen (tillverkare och version). Eftersom det är misständningar du försöker fixa är det sannolikt bortkastad tid att felsöka på annat håll innan du vet att du har rätt tändkassett i bilen.
    orginal 2.3 svart, vill du ha serie nummer med? bilen gick bra på denna innan och den andra jag prova. det kan inte va som fick grus i bensin slangen? då jag bytta filter.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    2.3???? Den versionen finns ju inte...

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Roadman1994 Visa inlägg
    NGK stift från mekonomen orginal

    @Roadman1994 det som efterfrågan kan du se här -> Länk
    och "mekonomen orginal" är säger så lite, de rekommenderar inte alltid rätt stift
    svar som förväntas är nog snarare NGK BCPR6ES-11, NGK BCPR7ES-11

    Läsvärda trådar
    Klargörande om RÖDA o SVARTA DI-kassetter


    Val av tändstift 9-5 2.0t Biopower -06

    Och ett exempel på en katalysator i tröttsamt skick som ger snarliga symptom-> Länk

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Ett långsökt men möjligt fel är även igensatt bränslefilter, då kommer man få ett liknande fel och CE blinkar också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Varvar ej över 3500rpm och blinkande CE OG9-5

    Kan det vara att bilen gått i limp mode
    https://saabinfo.se/og9-5/gor-det-sj...aterstallning/
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    tjena igen, så har bytt spridare. blev ej någon skillnad. limp är inte igång då bilen ej har motor lampa tänd eller crus. och spjälhuset för att kolla limp är inte igång heller. har legat under bilen och inte haft tid och svara. så sry för den långa vänte tiden på svar.

    - - - Uppdaterad - - -

    bilen är ej i limp då hade lampan lyst constant. och inte till och från vid full gas runt 3500 RPM. sen funkar crus med. och spjälhuset har inte slagit ifrån heller.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ett långsökt men möjligt fel är även igensatt bränslefilter, då kommer man få ett liknande fel och CE blinkar också.
    filteret är ny bytt. problemet upstog 16~ mil efter byttet vart gjort.

    - - - Uppdaterad - - -

    här en video när jag kör vad är det för fel på bilen?
    https://www.youtube.com/watch?v=FWOiA25yeAY

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hej!

    Jag läste ditt inlägg för några dagar sedan och tyckte jag kände igen problemet, men kom inte på varför. Nu minns jag. :-)

    Så där betedde sig min nån av mina Saabar när vevaxelgivaren var på väg att ge upp. Jag minns inte ifall den satte felkoder eller ej dock. Vill minnas att det var tydligt att varvräknaren snabbt sjönk ned till noll.

    Från http://www.saabwiki.info/index.php?t...sition_Sensor:
    "Engine Stall
    If the signal from the sensor is lost with engine running, the Engine Control Module (ECM) will cut the fuel. If the signal is weak or intermittent, the engine may appear to miss or stall when it reaches a higher rpm. A CEL and fault code may not be generated until the condition gets worse."

    Jag bytte vevaxelgivare till någon billig variant jag köpte på eBay, vilket var en dålig idé eftersom den bara höll ett halvår. Köpte sedan en Bosch på Mekonomen och den fungerade tills jag skrotade bilen.

    Mvh, Magnus

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Vevaxelgivaren skulle jag också misstänka, men eftersom felet kom så snart efter ett bränslefilterbyte så hade jag börjat i den ändan. Kan det sitta fel? Kan det vara någon slang som fick ett veck? Dubbel och trippelkolla att filterbytet verkligen blev rätt utfört innan man börja riva hela bilen.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •