Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Orio riskerar nedläggning

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Det tror jag är lätt att svara på, ingen ville köpa (iaf till rimligr pris). Annars hade regeringen såld Orio för länge sedan.

    Staten tog ju Saab Parts (som senare döptes om till Orio) i pant för att garantera det EIB-lån på 4 mdr (om jag minns rätt) som saab-spyker fick. Så när man inte lyckades sälja Orio efter konkursen valde man att driva verksamhet vidare i hopp om att tjäna tillbaka lite av EIB-pengarna i alla fall.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Man kan ana att staten och ev tilltänkta köpare olika uppfattning om vad rimligt pris är.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av OrebroJohn Visa inlägg

    Citerar lite:
    Citat Ursprungligen postat av Orio pressmeddelande
    Som i ett led i att optimera värdeutvecklingen i Orio koncernen och utveckla dess två affärsområden Orio Parts, med Saab Original reservdelsförsäljning, och Orio Logistics, logistiktjänster, samt koncernens logistik- och distributionsfastighet i Nyköping har staten som ägare ansök hos riskdagen om ett utvidgat bemyndigande.
    Klart och tydligt, eller?
    Citat Ursprungligen postat av Orio pressmeddelande
    Förhoppningen med denna skrivelse är att förtydliga och klargöra den bakomliggande fakta gällande den olyckliga informationsspridning som skett i media.
    Hoppas kan man ju. Tyvärr misslyckas man kapitalt. Meddelandet är ganska obegripligt trots mängden upprepningar pga dålig svenska och stavfel.

    Citat Ursprungligen postat av OrebroJohn Visa inlägg
    Regeringen vill säkert avveckla sitt ägande i Orio, man ville ju med näbbar och klor inte stödja Saab biltillverkning av en anledning. Så varför detta är kvar i statens ägo är för mig lite oklart?
    Antagligen. Det kvar för att det är lönsammare att driva verksamheten i egen regi än att sälja den. Eller så får man inte sälja pga något avtal. Normalt sett, men här vet jag inte.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #24
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Citat Ursprungligen postat av OrebroJohn Visa inlägg
    Ni har väl läst detta?
    https://www.orio.com/sv/pressmeddelanden/

    Regeringen vill säkert avveckla sitt ägande i Orio, man ville ju med näbbar och klor inte stödja Saab biltillverkning av en anledning. Så varför detta är kvar i statens ägo är för mig lite oklart?
    Det var ju inte Lövén´s nuvarande regering som la ner SAAB´s biltillverkning, det var den tidigare företagshatande, borgliga regeringen ledd av Fredrik Reinfeldt. Maud Olofson med vindkraftverken och den mycket lyckade EON-affären m.m.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Man kan ana att staten och ev tilltänkta köpare olika uppfattning om vad rimligt pris är.
    Precis. Men samtidigt finns det gott om andra exempel där det offentliga har sålt av tillgångar till underpris, så även om man såhär i backspegeln satte prislappen lite väl högt på Orio kan det ses som ett sundhetstecken på att man i alla fall försökte få betalt och inte sålde det till vilket pris som helst.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Det var ju inte Lövén´s nuvarande regering som la ner SAAB´s biltillverkning, det var den tidigare företagshatande, borgliga regeringen ledd av Fredrik Reinfeldt.
    Nej, det var inte någon regering som lade ner tillverkningen. Det var GM och sedan Spyker som gjorde.

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Njä, min närmaste lokala auktoriserade saabversktad har numera en kiaskylt på väggen men är trots allt auktoriserade på saab, dom lägger numera på en FET marginal på saabdelar, tror det var uppåt 40%.

    Då lönar det sej snabbt att beställa på nätet, oftast från maptun i mitt fall, speciellt som det oftast går snabbare med.


    Förr när dom hade saab och opelskyltar på fasaden så handlade jag där och lämnade även in bilen nån gång, men då kunde man inte jämföra priser lika lätt heller.
    lägger de på 40% på listpriser så förstår jag att man inte handlar där......Som kund hade jag nästan ifrågasatt detta skarpt.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Påslagets storlek kan ju även vara beroende av varans värde. För delar som är billiga, säg under 50kr kan ett extra påslag vara rimligt för att täcka faktiska kostnader.
    Prissättning på reservdelar är rutten oavsett vilken bransch man jobbar i (jo jag har själv sålt reservdelar en period i livet, dock inte till bilar)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #28
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja, det diffar nog skulle jag tro, men det är ändå jäkligt surt när det är hundralappar billigare inkl frakt att besälla på nätet och man får grejerna snabbare.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag ser det som en stor fördel att slippa besöka Hedin bil. Maptun är bättre på alla sätt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Visst kan man ha olika uppfattning om återförsäljare och dess priser men min poäng var mer att de har blivit lite för anonyma. Folk vet liksom inte om att återförsäljarna finns eller vad de gör och man letar delar och har inte speedparts/maptun eller saab webshop delen man behöver, ja då finns den inte. Man är så inne i att allt ska finnas online. Allt ska finnas att peka på och klicka hem. Därför har ju en del hamnat i den sitsen att de klickat hem delar från usa i tron om att det inte finns här.
    Finns enormt mycket att göra på alla plan men i slutändan ska allt betalas av någon och med en vikande marknad så är det inte så lätt att motivera allt.

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Jag skulle säga att https://webshop.saabparts.com/ ger intrycket att det inte finns så mycket originaldelar kvar.

    Jag förstår inte varför man inte åtminstone pekar vidare mot http://portal.orio.com för resten av sortimentet, och åtminstone ett meddelande att man kan köpa dessa hos ÅF.

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jo det finns mycket orio skulle kunna göra. Tyvärr får jag intrycket att deras egen webshop är ett sniket sätt att sälja grejer till listpris. Säljer man de till återförsäljare så tappar man ju hela deras rabatt. Därför har man väl valt att hålla det på en lågnivå för säljer man hela sortimentet via nätet så skulle det ju bli lite konstigt sett åt återförsäljarna..........Blir lite konstigt med en grossist som dels har återförsäljare men också säljer själv.

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det är svårt att hitta röda tråden i den firman. Får lite känslan att det inte drivs med ambitionen att växa och tjäna pengar.

    När det gäller webshoppen är den konstig på många sätt.
    Har noterat delar, som t.ex. Röd TK är billigare i webshoppen än i portalen. Den blir alltså dyrare att köpa via ÅF än att beställa själv från webshoppen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jo det stämmer att de ibland sänker priserna lite i webshopen på vissa delar. Har påtalat det men har inte fått nåt riktigt bra svar på det. Tyvärr tror jag det drivs av människor som lever kvar i tron att det går att driva det här som tidigare. Dvs att de fortsätter ung som på samma sätt som de alltid gjort. Tror inte det fungerar i längden..........Har också påtalat att de ibland rear ut delar det finns max 10st av. Sen kan de ligga på 2500 framskärmar till 9-3 till fullpris...........De har även 19000st luftmassemätare till 9-5..........Ett tag hade de massa olika krängstag till 9-3, Saab original, orio part, med och utan muttrar, Sen eftermarknad billigt, eftermarknad dyrt. Sats med två original. Vad ska det kosta..........Varför inte bara ha ett bra? Ett tag försökte de ju med delar till alla möjliga bilar och vem som la upp det måste nog ha fått sparken hoppas jag. Hade de bromsskivor till en bil så fanns inga belägg. Avgasrör till en men ingen montsats. Handbromsbackar men ingen montsats så i slutändan gick det ju aldrig att köpa nå speciellt. I slutet reade de ut mycket till halva priset och jag köpte bromsskivor till grannens fetmerca. Stora jäklar, såna hade de 6st hemma av varje. Till och med hålborrade likadana till nå sportoption. 6st.........Är det sånt man primärt börjar med ? Ingen aning va allt tog vägen sen.............skrot kanske.

  15. #35
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag ser det som en stor fördel att slippa besöka Hedin bil. Maptun är bättre på alla sätt.
    Hedin bil har många anläggningar. De väldigt olika. Men de gånger jag har handlat reservdelar av div olika Hedin bil har det fungerat perfekt. Dock gäller det delar till andra märken än Saab. Det kanske spelar roll.

    Jämfört med lokala Saab-verkstaden/handlaren brukar aldrig Maptun vara billigare. Man slipper fraktkostnaden och kan hämta dagen efter om grejerna inte finns i lager. I motsats till Maptun följer de distansavtalslagen, så man har ångerrätt. Anledningen att handla hos Maptun är att supporta dem trots prisnivå och servicenivå. När vi talar generellt om Orios sortiment.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #36
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Låter ju nästan som att dom hade köpt upp nåt restlager eller nåt och försökte kränga sen ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #37
    Håller med, har några gånger mejlat dom och frågat om det verkligen är så att produkten inte finns, när det känts troligt att den borde finnas. Då har jag fått svar att kontakta ÅF så kan dom beställa hem det åt mig. Dom borde ju promota deras ÅF här.!
    Saab 9-3X 11, 2,0T BP XWD
    Saab 9-5 Aero 00, 2,3t

  18. #38
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Kan dela med mig av en till återförsäljarhistoria.

    För några år sen så var jag på tror det var holmgrens? de heter i Jönköping. Säljer saab orginaldelar, hade köpt lite delar där innan utan problem.

    Var inne och skulle köpa olja och filter. Ber om att köpa dexos 2. varpå de säger "vi säljer inte den längre vi har avtal med oljefirmaX och säljer bara deras olja". Kommer inte ihåg vad för märke på oljan det var. spelade mindre roll för mig.

    De hade Dexos 2 ståendes på en hylla bakom disken som jag kunde se. påtalade detta men fick endå inte köpa den dunken. Den var tydligen någon anställds. Jag fick köpa oljaX som kostade mer än dubbelt så mycket som orginaloljan om jag skulle ha något.

    Det blev ingen olja eller filter... och har inte varit där sedan dess.

  19. #39
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Jag har sagt det förr och det förtjänar att upprepas.
    Orios marknadsstrategi är direkt fientlig mot oss Saabentusiaster på så många punkter att det är svårt att tro att det inte är avsiktligt.
    .
    1) I internetåldern med eBay, amazon, AliExpress osv. avstår Orio från en global webhandel som kan täcka in hela världens alla Saabkunder, dvs Saabägare, Saabverkstäder osv. Istället försöker Orio hålla liv i en sedan länge död affärsmodell designad för försäljning över disk med ensamrätt via den gamla tidens auktoriserade märkesverkstäder. Det är en stadigt krympande marknad bestående av en minskande skara lokala återförsäljare med ett minskande antal kunder. Kunder som handlar på nätet.

    2) Marknaden finns i hela världen. Men den blir mer och mer utspridd och gles. Det lokala beståndet av Saabar kan inte försörja lika många lokala Saabverkstäder längre. Så de lägger ner för att det finns färre Saabar. Inte för att man väldigt ofta kan handla billigare från tex autodoc.de än från Orio. Den konkurrensen hade Orio lätt kunnat möta istället för att lämna walkover. Det är företagsekonomisk idioti.

    3) Orio ägs av staten, dvs oss. Det är alltså bättre för mig att Orio går bra och tjänar pengar än att diverse lokala återförsäljare får en del av vinsten. Rent ekonomiskt alltså.

    4) Som Saabentusiast vill jag att det skall finnas reservdelar. Därför är det viktigt att Orio överlever i någon form. Betydligt viktigare än att återförsäljare och verkstäder gör det. Mekaniker och säljare finns det gott om, det är Saabdelarna som är det kritiska. Och finns det ingen Saabmekaniker, kan man ju montera själv, eller fråga om råd på detta forum. Men finns det inga delar hjälper inte ens den duktigaste mekaniker.

    5) Den lokala verkstaden ser idag allt färre kunder med Saabar. Kunder som är mindre och mindre beredda att betala för att hålla liv i sina skruttbilar en besiktning till innan det blir skrotbilar. För att överleva flyttar verkstaden fokus från Saab till annat. Kanske de Saabkunniga mekanikerna då byter jobb och tar med sig kompetensen. Dvs Saabkompetensen sprids lite hit och dit. Just av den anledningen bör Orio sälja till alla verkstäder på lika villkor.

    6) En allt större andel av världens Saabar blir entusiastbilar. Orio har en mycket viktig marknad bland dessa. Många är beredda att betala bra för originaldelar. Men enda sättet för Orio att få ekonomi i detta är att sälja direkt via en webshop.

    7) När kunderna inte vet att produkten finns på lager och är till salu blir det ingen försäljning, den försäljning som är förutsättningen för god ekonomi i företaget och för att kundens Saab skall överleva.

    8 ) Slutligen, kanske viktigast av allt. Dokumentation inkl WIS och EPC mm måste finnas fritt tillgängligt on-line för alla, så att kunderna vet vad de skall köpa för delar.

    Som jag ser det utifrån, personligen i min roll som svensk och Saabentusiast förefaller Orio extremt misskött.

    9 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag har nog otur och har en av Hedins sämsta anläggningar närmast mig. Senast jag var där skulle jag ha nya fjädrar fram till ng9-3. De ville ha priset som gällde för ett par för varje fjäder. Vidhöll stenhårt att det priset gällde per fjäder. Den gången beställde jag från Trollhättan och fick rätt pris. Den större Hedin försäljaren norr om Stockholm har lika dåligt rykte. Det dåliga ryktet för båda dessa säljare gäller även bland bekanta som kör andra fabrikat än Saab. De är för stora och struntar i om kunden kommer tillbaka eller ej.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-05-26, 16:04
  2. [LÖST] Lysande CE i över 2 år, något att oroa sig för? OG9-5
    Av jonfran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2017-09-29, 20:52
  3. Repig smidd kolv - Något att oroa sig för?
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •