Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Orio riskerar nedläggning

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Orio riskerar nedläggning

    Läste det här, är väl på sätt och vist förståeligt, men hoppas att antingen att Orio kan få in andra produkter för att öka den totala volymen eller att någon annan kan ta sig an sortimentet.

    Försäljningen/omsättningen har minskat från 994 miljoner 2014 dec till 504 miljoner 2019 dec.

    Kassan är bra.

    Men resultatet för dessa 6 år är minus ca 147 miljoner.
    (Totala, summa för alla dessa fem år).

    https://sverigesradio.se/artikel/reg...49bUHD6VNQJCbE
    Senast redigerat av Loffe den 2021-05-03 klockan 14:04.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Inte så lustigt kanske när det är 10 år sedan konkursen. Och man var väl tvungen att tillhandahålla reservdelar i 10 år?

    De viktiga är ju att vid en likvidation att inga reservdelar kastas eller förstörs.
    Frågan är bara vem som skulle kunna ha ekonomi/plats att köpa upp dem? Vet inte om Svenska Saabklubben har de möjligheterna?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det är precis som du säger förståeligt. Och mycket riktigt är vägen ut att antingen bredda verksamheten (börja sälja annat än saab-grejer) eller att sälja den, d.v.s. någon annan spelare tar över sortimentet.

    Och regeringen är inte dum, de har försökt med båda alternativen. Ingen har velat köpa Orio och Orios försiktiga (med egna medel) satsning på att bredda verksamheten har inte stoppat den nedåtgående trenden.
    Jag tycker, även om det ställer till det för mig och andra saab-entusiaster, att det är sunt att regeringen inte plöjer ner pengar i att försöka konkurrera med existerande aktörer på en hårt konkurrensutsatt marknad - oddsen att lyckas är för dåliga.

    Den ekonomiska utvecklingen för Orio är ju inte någon munter läsning. Något negativt resultat år ut och år in samt en ständigt minskande omsättning. Omsättningen har halverats på fyra år.
    Capture.PNG

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Från säker källa kan jag hälsa att det är ett missförstånd och att det är logistikdelen som påverkas. Officiell dementi kommer senare idag.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    > bollman, har du någon närmare uppgift om hur man ska hantera logistiken och vilka skillnader som det innebär?
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det kanske i slutändan mer handlar om att de får skaffa sig andra mer lämpade lokaler. De har ju inte jättemånga externa kunder direkt..........

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Personligen är jag förvånad att inte förlusterna är större.
    I sin iver att vara nån sorts exklusiv leverantör till ett fåtal utvalda återförsäljare har man istället öppnat upp marknaden för andra aktörer när det gäller rena slitdelar.

    Man kan även fundera över webshoppen som är öppen för alla... varför har man bara en begränsad del av sortimentet där ?
    Kikar man i webshoppen undrar man också om firman helt saknar kompetensen att bedöma rimligheten i prissättningen.

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det skulle nog bli aningens svårhanterat att ha allt i webshopen............Dessutom slår man ju bort benet på sina egna återförsäljare.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Alla delar finns redan i en webshop så det borde inte vara jättesvårt att koppla databasen till en webshop åtkomlig för alla.
    Även EPC finns webbaserat men den är än mer exklusiv för ett fåtal så även det skulle kunna göras mer tillgängligt för att faktiskt få sälja delar som finns i lager.
    Man gör det alltså svårare att handla med en produkt på en ständigt sjunkande marknad så det kan ju bara gå åt ett håll.

    Det som händer nu är att man gör originaldelarna mer svåråtkomliga och istället öppnar upp för andra aktörer. När all handel styr mer och mer mot internethandel försöker Orio klamra sig fast vid ett begränsat antal återförsäljare för att "sälja över disk".
    Samtidigt samarbetar man med aktörer som bedriver webhandel vilket då ger oss kunder högre priser och längre leveranstider.
    Den logiken har jag väldigt svårt att förstå.

    När det sen gäller logistiken med lager på flera håll och olika transportörer blir det än mer obegripligt att verksamheten inte gör större förluster.
    Beställ en o-ring och en bussning för totalt 50kr så kan dom komma i varsin kartong, med 2 olika transportföretag utkört till dörren. Det kan omöjligt löna sig i längden.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-03 klockan 17:13. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tycker inte orio gör ett dåligt jobb med att erbjuda delar på det viset. Det som förvånar mig är att folk som ändå kör saab inte tror att det finns nå originaldelar och söker sig till andra källor. De flesta som har en saab i drift får åtminstone nåt utskick per år där ev återförsäljare är med. Men dit ids man inte åka för att man vill ha allt på nätet............Finns delen inte med på nån nätsida så finns den inte och det har ju hänt att en del har beställt från usa och sen har de i sin tur beställt i sverige............Så de lär väl ha skrattat gott......
    Återförsäljarna har allting orio har till samma pris utan fraktpåslag.........Sen kan väl vissa ha långt till en återförsäljare, det är väl en sak.

  11. #11
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Ja så är det finns den inte på nätet så finns den inte. Korrekt.

    Jag har inte varit med om att delarna kostat samma hos lokala återförsäljare. Det har varit billigare att beställa från maptunparts eller speedparts som i sin tur köper från orio.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Alla är fria att sätta sitt pris. Men de som har Orio som grossist får ganska lika inköpspriser. Hur detaljisten (Speedparts, Lokal återf...) prissätter kan skilja. De kanske vill ha in kunder i verkstaden eller så vill de slippa spring. Lokala återförsäljaren kan många gånger vara billigast. Det är inget konstigt. Och det varierar över tid.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Jag handlar en hel del via min lokala återförsäljare, men jag kollar alltid innan om varan fortfarande finns i Orios sortiment, och då även vad den kostar om jag beställer via tex Maptun eller Speedparts som båda har kompetenta "originalsök" via artnr.
    Hittills har jag inte lyckats få ett lägre pris via lokala återförsäljaren än via ovan nämnda firmors "originalsöksfunktioner".

    Värst var nog ett styrdon jag skulle beställa januari 2018 där man hade nästan 30% högre pris via lokala handlare jämfört med att beställa av Orio via Maptun. När jag förklarade läget så kunde jag nästan utan diskussion få 25% rabatt...
    Nu handlade det om en del för ca 5000 kr och då blir det ganska många kronor med dom påslagen, dessutom utan att ha skapat något som helst mervärde för mig som kund.
    Är det 25% påslag på artiklar i prisklassen 100-200 kr så må det väl vara skitsamma....men att betala 4-siffriga belopp i extra påslag för att jag hämtar ut samma artikel över disken hos återförsäljaren som ändå bara har Saab som en bisyssla kontra att hämta den av kassörskan på Hemköp spelar ingen roll. För mig som kund har som sagt påslaget inte skapat något mervärde alls. Och i slutändan är det slutkunden som gör att verksamheten går runt.


    Tillägg: Orio gör även många bra saker, tex med att ta fram nya ersättningsprodukter för vitala delar (tex CIM och ISM till ng9-3). Det är visserligen för att överleva, men bara att det görs är ju positivt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2021-05-03 klockan 16:10.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  14. #14
    Ni blandar ju ihop vad egentligen detta handlar om. Det är ägandeskapet som vill ha möjlighet att lägga ner det. Är väl regeringen i ett nötskal.
    "Riksdagen har för flera år sedan gett regeringen mandat att sälja aktierna i Orio, men det nya är att alltså att de även vill få mandat att kunna avveckla hela eller delar av företaget."

    Så det är ju inte Orio som vill lägga ner utan vår piss regering med sitt ägarskap. Inget annat! Orio har haft uppsägningar, men ett stabilt första kvartal och vinst förra året.
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Nu hajar jag inte alls vad du menar:
    Citat Ursprungligen postat av ZeroX Visa inlägg
    det är ju inte Orio som vill lägga ner utan vår piss regering med sitt ägarskap.
    Vem syftar du på med "Orio"? Och varför skulle någon annan än ägaren bestämma i företaget?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Orio är dock rätt speciellt, de har licenser som inte går att överföra, så man får hoppas att om staten gör sig av med bolaget, att de i så fall säljer bolaget istället för inkråmet. Och att köparen är seriös.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Återförsäljarna har allting orio har till samma pris utan fraktpåslag.........Sen kan väl vissa ha långt till en återförsäljare, det är väl en sak.
    Njä, min närmaste lokala auktoriserade saabversktad har numera en kiaskylt på väggen men är trots allt auktoriserade på saab, dom lägger numera på en FET marginal på saabdelar, tror det var uppåt 40%.

    Då lönar det sej snabbt att beställa på nätet, oftast från maptun i mitt fall, speciellt som det oftast går snabbare med.


    Förr när dom hade saab och opelskyltar på fasaden så handlade jag där och lämnade även in bilen nån gång, men då kunde man inte jämföra priser lika lätt heller.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Om ni inte redan vet det så går det utmärkt att ta reda på vad Orio har för rekommenderat ut-pris till slutkund.
    Gå till https://portal.orio.com och sök efter delen du är intresserad av. Då kommer rek utpris upp (ex moms).

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Jag har handlat rätt mycket på senaste tiden över disk hos olika Saab ÅF. Priset har alltid varit det som anges på portal orio + moms.
    Har aldrig varit något mer pålägg. På senaste tiden.

    Men mer och mer verkar lägga ner Saab nu. Får åka 5-6 mil för att komma till närmsta Saab ÅF just nu.

  20. #20
    Ni har väl läst detta?
    https://www.orio.com/sv/pressmeddelanden/

    Regeringen vill säkert avveckla sitt ägande i Orio, man ville ju med näbbar och klor inte stödja Saab biltillverkning av en anledning. Så varför detta är kvar i statens ägo är för mig lite oklart?
    Saab 9-3X 11, 2,0T BP XWD
    Saab 9-5 Aero 00, 2,3t

Liknande ämnen

  1. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-05-26, 16:04
  2. [LÖST] Lysande CE i över 2 år, något att oroa sig för? OG9-5
    Av jonfran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2017-09-29, 20:52
  3. Repig smidd kolv - Något att oroa sig för?
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •