Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tyda felkoder/Bränd lukt NG9-3 2,0T BP XWD -11

  1. #1

    Tyda felkoder/Bränd lukt NG9-3 2,0T BP XWD -11

    Hej,
    Jag har sökt på nätet och försökt hitta någonstans där man kan tyda felkoder, men utan framgång, både här och på resten av ”nätet”.
    Gjorde en rejäl urladdning idag med bilen och när jag kom hem så luktade det rejält bränt, omgivningen kände att det luktade när jag rullade in på gården. Efter lite efterforskning och funderande tror jag det är katalysatorn, men såklart osäker. Bara hänt nu vad jag kan minnas. Lukten gick in i kupén via fläkten likväl som det luktade utanför.

    Provkörde lugnt 20 min senare, då utan lukt.

    Använde min esid för att läsa felkoderna som finns, följande dök upp, har identifierat en av dessa via forumet:
    C056E46 (A) RDCM - Rear Differential Control Module Control Module Not Added
    Denna kod visas bara i esid, och inte i Tech2 (och inte i SID). Efter samtal med esid.se är det så att vissa koder är dolda i Tech 2, men inte i esid. Anledningen är att exempelvis buggar eller annat kan finnas som är irrelevanta. Man kan alltså bortse från denna om det inte är så att man har någon mer kod som visar sig. Se gärna nedan i tråden för mer info.

    B383245 (A) PDM - klämskydd i fönsterhiss inte kalibrerat
    Finns trådar om hur man löser detta, och videor på YouTube.

    C054704 (H) CIM - Unlocked & Secured Circuit, Open
    Känt fel hos Saab, dyker bara upp ibland. Kan man bortse från. Se nedan för svar från Norrbagge.

    B388804 (H) REC - Trailer Right Turn Signal, Open/High Resistance.
    Inte så mycket att göra åt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av OrebroJohn den 2021-05-10 klockan 17:48. Anledning: Sammanfattat vad alla koder betyder direkt i ursprungsinlägget så man inte behöver läsa hela tråden.
    Saab 9-3X 11, 2,0T BP XWD
    Saab 9-5 Aero 00, 2,3t

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej, jag är ingen expert på något sätt, men enligt felkodsläsaren så är C056E46 att styrdonet inte är kopplat till bilen, görs med tech2 om det nu inte är trasigt.

    C054704:
    Systemreaktioner vid fel: Styrdonet tillåter inte startmotorvevning.
    Kontroll av ledningsnät: Rör ledningsnätet i flera punkter och riktningar för att avslöja intermittenta avbrott och kortslutningar. Kontrollera även kontakter, skarvhus och krimpar med avseende på oxidation, urbackade stift och stiftens klämkraft.
    Diagnosen avser: Elektriskt fel i anslutande ledningar eller i komponenten.

    B388804 är att ett bromsljus är ur funktion.

    Summa summarum: kontakta Maptun i Örebro (baserat på ditt namn) och be dem kolla vad som är fel.
    https://www.maptunbilverkstad.se/verkstadsbokning/

    Du kan ju testa att släcka alla felkoder med esid-en och se om någon av dem återkommer, och då fokusera på den.

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    C056E 46 (A) RDCM: Rear Differential Control Module Control Module Not Added. Siden denne er aktiv er jo spørsmålet om bilen nå (kun) har FWD;

    C0547 04 (H) CIM: SCL-ISM, Unlocked & Secured Circuit, Open. Dette er en DTC til rattlåset som fra tid til annen dukker opp også i vår 9-3. Er kjent av merkeforhandler og uttalt som "noe som bare skjer";

    B3888 04 (H) REC: Trailer Right Turn Signal, Open/High Resistance. Kan ha vært kontakt- eller lampefeil.

    EDIT, DTC C056E 46: Sjekk sikringene #11 og -17 i bakre elsentral (REC).

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    Senast redigerat av Norrbagge den 2021-05-01 klockan 21:16. Anledning: Ettertanke DTC C056E 46
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Stort tack för det!

    Det låter ju väldigt konstigt om den inte skulle vara aktiv. Detta måste jag undersöka. Du som också kör XWD, något tips på hur man kan testa om det faktiskt är fyrhjulsdrift aktiverad? Utan att behöva besöka verkstaden....

    Jag har också precis lagt till steg 1 på min, kan den installationen gjort att det försvann?

    - - - Uppdaterad - - -

    Grymt! Ska kolla dom säkringarna.
    Saab 9-3X 11, 2,0T BP XWD
    Saab 9-5 Aero 00, 2,3t

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Har du inte lärt dig att vid hård körning så åker man lugnt på slutet eller tar en extra sväng?
    H är väl history, inget direkt att bry sig om.
    Klämskyddet går fort att fixa varje gång det behövs.
    Du har ju skrivit ner koderna, bara att radera med esid sen ut igen och kolla om dom kommer tillbaka.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Hehe, absolut! Nybörjare. Tyckte inte jag körde så väldans hårt, gjorde två rejäla pådrag, men likväl av det kom det. Men men, man lär sig något varje dag!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    C056E 46 (A) RDCM: Rear Differential Control Module Control Module Not Added. Siden denne er aktiv er jo spørsmålet om bilen nå (kun) har FWD;

    C0547 04 (H) CIM: SCL-ISM, Unlocked & Secured Circuit, Open. Dette er en DTC til rattlåset som fra tid til annen dukker opp også i vår 9-3. Er kjent av merkeforhandler og uttalt som "noe som bare skjer";

    B3888 04 (H) REC: Trailer Right Turn Signal, Open/High Resistance. Kan ha vært kontakt- eller lampefeil.

    EDIT, DTC C056E 46: Sjekk sikringene #11 og -17 i bakre elsentral (REC).
    Säkringar kontrollerade, fullt fungerande. Blir ett samtal till verkstaden för att resonera. Det är ju konstigt att bilen i övrigt säger att allt är OK, hade jag inte kollat felkoderna hade jag aldrig märkt detta.
    Saab 9-3X 11, 2,0T BP XWD
    Saab 9-5 Aero 00, 2,3t

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Om inte CE är tänd så slappna av.

    Det är inte alltid bra att kolla efter felkoder.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av OrebroJohn Visa inlägg
    - Du som också kör XWD, något tips på hur man kan testa om det faktiskt är fyrhjulsdrift aktiverad?
    Du er hjertelig velkommen til oss . Her er det fortsatt vinter med gode forhold for testing av XWD .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Om inte CE är tänd så slappna av.

    Det är inte alltid bra att kolla efter felkoder.
    Nu kommer du tro jag är helt tappad, men vad betyder CE

    Nä, att kolla koderna känns som att gå till doktorn. Det man inte vet mår man inte dåligt av!

    - - - Uppdaterad - - -

    Saab 9-3X 11, 2,0T BP XWD
    Saab 9-5 Aero 00, 2,3t

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Check Engine = CE
    Brukar vara en symbol som en stiliserad motor i huvudinstrumentet.
    Lyser den så finns det felkoder att läsa ut som berör motorn.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Tack alla,
    Trevlig kväll
    Saab 9-3X 11, 2,0T BP XWD
    Saab 9-5 Aero 00, 2,3t

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av OrebroJohn Visa inlägg
    Nu kommer du tro jag är helt tappad, men vad betyder CE.
    CE er motorrelatert lampe, som TCarlsson skriver. Den reflekterer ikke noen av de 26 DTCs som kan settes ifm. RDCM; noen av disse vil komme opp som melding i SID, men ikke alle.

    Det som gjør at jeg syns det er en god tanke å ta en samtale med verkstedet er at feks. DTC C056D 3A, også Control Module Not Added, skal gi melding i SID, mens C056E 46 ikke skal det. Om denne kommer opp igjen umiddelbart etter nulling av feilkodene, så er jo også det et tegn.

    God kveld til deg også .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Hej,
    Nu har jag följt upp C056E46 på en verkstad. Deras Tech2 kan inte identifiera koden. Allt blev väldigt förvirrat. Den dyker upp i esid 3, men då inte i deras verktyg. Kan ju inte anta annat än att det är fel på esid.
    Saab 9-3X 11, 2,0T BP XWD
    Saab 9-5 Aero 00, 2,3t

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Spør Henrik med en post på denne tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...highlight=eSID, så svarer han nok - så "småningom".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Nu har jag pratat med Henrik på esid. Vissa felkoder som esid visar är dolda för Tech2. Anledningen kan exempelvis vara om det är en bugg, och då valde Saab att dölja den helt. Man kan alltså bortse från dessa.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    Saab 9-3X 11, 2,0T BP XWD
    Saab 9-5 Aero 00, 2,3t

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-12-15, 18:49
  2. Lös kopplingspedal + lukt av bränd lamell 9-3 TiD 07
    Av Kim93TiD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-03-18, 22:53
  3. Lukt av bränd plast från motor.
    Av Homo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 23:10
  4. Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.
    Av Sasjjj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 00:51
  5. Oljelampan började lysa och bränd lukt från avgaserna
    Av lrs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •