Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Startproblem NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -

    Startproblem NG9-3 B207

    morsan skulle starta bilen och hela bilen skakade, när hon gasade så gensvarade den inte..

    jag var förbi och hade med mig min felkodsläsare, men inga felkoder.. jag lyssnade under bilen, slog på tändningen, och jag hör hur bensinpumpen låter..
    någon som har tips om vad det kan vara..
    har hört att tändspolarna vid respektive tändstift brukar ge sig på 2.0T.. mor körde bilen och stannade till en stund, efter några minuter senare när hon skulle starta bilen uppstod problemet..
    när bilen väl blev bärgad hem, och jag senare var på plats, så startade den inte alls, inget småtändande, utan helt död.. kanske den blivit sur när mor försökt att gasa innan..

    en sak som jag märkte när jag skulle sätta i nyckeln i tändningslåset, var att det inte klickade som vanligt, som det ska göra, alltså att den frigör rattlåset.. men det borde väl inte ha något med att motorn inte startar..

    ska göra lite felsökning efter helgen..

    någon som har tips var jag ska börja ?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Eventuellt kuggad kamkejda, men kolla att det finns motorvarvtal med diagnosinstrument först.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    kuggad kamkedja, oj de lät tungt.. men du ! är det ett vanligt fenomen ?

    jag borde kanske först kolla om det över huvud taget kommer gnista.. gör det inte det, så kanske det inte är kamkedjan..
    den felkodläsaren jag läser av saaben är avsedd för audi/vw, då jag själv kör Audi, men den ska även ha standard protocol, som kan läsa av de flesta bilar, i någon enklare form.. har testat mot en fiat tidigare, med gott resultat.. men den har inget stöd för live-data..
    eftersom den inte hittade några felkoder funderade jag på om det är bränsle relaterat, men som sagt jag hör bränslepumpen..

    jag har googlat runt litegranna och det verkar vara många som har liknande problem, att motorn skakar, då det ofta är spolarna vid tändstiften som strular som är ett vanligt problem på 2.0T. Mamma berättade det att det var inget problem med att starta bilen då hon försökte.. men att den just skakade.. bilen bärgades hem, därefter är den död.. fick tipset av en bilkunnig att om den är sur, så kunde man trycka gasen i botten och sedan köra på starten, då den stänger av bränsletillförseln till cylindrarna, vilket är önskvärt om den är sur..

    jag börjar med att kolla gnistan, och så får jag ta det därifrån..

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Jag gjorde lite tester idag, det var gnista på alla tändstiften.. jag lyssnade lite noggrannare på ljudet som man hör vid påslag av tändningen.. ljudet som jag hörde innan var inte från bensinpumpen, utan det var i motorrummet.. pumpen däremot hör jag inte.. jag lossade därför kåpan i motorrummet som täcker bensinrören (t.o.r).. tryckte in nippeln som sitter på inkommande rör, körde på starten men ingen bensin.. tänkte mäta upp så det kommer ström fram i kontaktstycket, bak, vid pumpen, men när jag lossade baksätet, så finns det ingen lucka, bara plåt överallt.. var ska man mäta hän för att kolla pumpen, måste man under bilen ?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag skulle nog börja med att kolla bränslepumpsrelät inne i kupén vid A-stolpen. Matningen till pumpen sitter ovanpå tanken så lite jobbigt att mäta där.
    https://saabwisonline.com/b2/9-3/200...-components-2/
    Berätta gärna hur långt bilen har gått. Kanske är det dags att byta bränslepumpen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    bilen har rullat ca 11000mil.. ska ta loss relät, ge den manuellt 12v på 85-86(spolen), och mäta med multimetern om den släpper igenom ström mellan 30-87.. om det finns ström i kontakt till relä:t, samt att relä:t är helt, då får man förmoda att bensinpumpen är kass, såvida det inte är glapp i kontakten ovan bensintank.. kanske inte lika vanligt fel.. isåfall har man 2 fungerande bränslepumpar.. man vill ju gärna beställa med en gång, så att när man tar ner tanken så har man den nya pumpen, alternativet är ju om man plockar ner tanken och kollar funktionen på pumpen.. sen beställa, men det blir en tidsförskjutning..
    tack T.C för schysst länk..

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Kontakten till bränslepumpen sitter under bilen framför tanken.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    kollade upp relät idag..
    kontaktstycket till relät har både spänning till spolen, samt minus till spolen.. stift (30) har 12v, och när jag slår på tändningen så får inte stift (87) 12 volt..
    jag använder samma jordpunkt som jag använder när jag utläser 7.5volt till spolen och 12v till stift (30).
    jag trodde att relät var kasst, köpte ett nytt, men samma sak där, relät släpper inte igenom 12v från (30) till (87)..
    jag kollade då upp spec.data för relät, om jag förstår det hela rätt, så behöver spolen upp till 8volt.. (se bild).. så långt verkar allt bra, men ändå ingen ström på (87)..
    ruttet.. testade och bygla 30 till 87, men den startade inte ändå..


    så till tändlåset.. att den inte klickar längre när man sätter i nyckeln.. har tändlåset något med det att göra..

    relä1.jpg

    relä2.jpg

    relä 0332209161 bosch.jpg
    Senast redigerat av fly9-3 den 2021-05-03 klockan 23:16.

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Har du haft batteriet bortkopplat? Isåfall går inte tändningslåset (klicket) i förrän man kört en sträcka med en viss hastighet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av fly9-3 Visa inlägg
    - testade och bygla 30 till 87, men den startade inte ändå..Bifogad fil 19527
    Dette kan tyde på brudd i kabling mot - eller selve pumpa, så en kontroll av dette er kanskje ett steg. Dette reléet (R7) styrer også forvarming av lambdasensorene vhja. relé R3 i elsentral 727. Ta ut dette reléet og mål så for motstand fra R7 pinne #87 til minuspolen på batteriet. Dette skal nå være bare igjennom brennstoffpumpa. Jeg kjenner til ikke effekten på denne, men er den feks. 50-100 watt bør motstanden bli ca. 1,5-2,9 ohm om kabling og pumpe er i orden.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Vfr: tack för tipset, då kan jag släppa det
    Norrbagge: jag ska kolla det imorgon, ta bort relät R3 för lambdasensorn (central 727, framför batteriet), för att på så sätt begränsa ohm-mätningen att bara omfatta ledningen från kontaktstyckets stift 87 (R7), vidare till pump och tillbaka till minus..

    kollade precis på https://saabwisonline.com, som T.C tidigare länkade till (grym sida).. där anger dom att R3 heter "443" och R7 "102"..
    bensinpumpens jord går till jordpunkt "J108", (nära högra framdörr)..

    återkommer imorgon (blev något fel med tidigare bilder, ska se om jag kan uppdatera dom)

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av fly9-3 Visa inlägg
    - Norrbagge: jag ska kolla det imorgon, ta bort relät R3 för lambdasensorn (central 727, framför batteriet), för att på så sätt begränsa ohm-mätningen att bara omfatta ledningen från kontaktstyckets stift 87 (R7), vidare till pump och tillbaka till minus..
    Du kan også (heller) måle fra pinne #86 i sokkelen til R3 da det er kort avstand derfra til minuspolen på batteriet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    testade idag att ohm-mäta från stift 87 i kontaktstycket vid bränslerelät, gentemot jord.. ohmmätaren reagerade ingenting, var tvungen o kolla så att multimetern/ohmmätaren fungerade, och den reagerade när de två "testpinnarna" fick kontakt..
    så det måste vara avbrott i bensinpumpen eller i kontaktstycket i framkant på bensintanken eller avbrott i jorden till bensinpumpen..
    Det mest troliga är väl bensinpumpen..
    jag får väl hissa upp bilen och försöka ohm-mäta direkt i kontakten som går till pumpen.. om det är avbrott där så måste det vara pumpen..
    hur är det möjligt att man inte tillverkar en bil med en inspektionslucka, där man under sätet kan byta pumpen.. suck : (
    googlade lite och såg en del har sågat upp riktigt schyssta hål, under baksätet för att byta pumpen : )

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Är bränsle-relät designat på så sätt att det måste finnas en belastning, för att den ska släppa igenom.. ? för jag har testat med ett ersättnings-relä och fått samma resultat ! dvs att om pumpen är kass, så finns det ingen belastning..
    kan det vara så ?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag vet inte men det ser ut som ett vanligt relä i kretsschemat. Det kanske är oxid eller någon annan skada i reläsockeln.
    https://saabwisonline.com/images/944...5/f5e15p-3.jpg
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    de e bränslepumpen som är kass.. ser att det finns en del som säljer bara pumpen, exkl armaturen.. det blir billigare, men jag blir inte klok på hur de definerar produkten.. å ena sidan står det att pumpen passar till B207L.. 2.0T år 2003-2015.. vilket innebär att den i mitt fall passar, men när man kollar på kompatibla OEM nummer, under samma produkt, så passar det inte.. hur ska man tänka då ?

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Ved å bruke web-områdene (og Orios "Passar till följande bilar") https://webautocats.com/epc/saab/sbd/02-28999/3100/ og https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901, ser dette for meg ut slik:

    - Originalt P/N for komplett pumpe m/armatur ser ut til å være: 12805467;

    - Ved søk på P/N 93185093, komplett, dukker også P/N 32022094, reparasjonssats, opp. Om denne passer til kun 93185093 eller om også den passer til 12805467 er ikke helt lett å tyde.

    Med forbehold om at jeg tar feil .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Norrbagge: tack för värdefull information.. ; )

    jag tänker inte ta ner tanken, utan klippa/såga upp ett hål.. efter installation så kommer jag försegla ytan med b.t smältfolie 36-9213.. värmepistol..
    vilket innebär att jag vill lossa bränsleledningarna uppe på pumpen samt evap-slangen..

    hur sitter evap-slangen.. är det bara att vicka och dra av.. samma med bränsleledningarna till från, ska man trycka in något eller är det bara att vicka loss ?

    (se bild, bilden är tagen från google-bilder)

    fuel pump top pil.jpg

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Varning för att kapa upp... På den ng9-3 jag har nu hade någon smart nisse gjort precis det, och lyckats punktera tanken som sitter väldigt nära plåten...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    ja jag läste en kille som sågade upp.. läste någon som uttalade sig om att det varierar mellan 1-4cm, under plåt till slangar/armatur.. dvs man får borra försiktigt igenom, in med plåtsax.. sen ligger det dubbelplåt på en del ställen som ska stärka till.. borrar man först ett hål, (eller många små i en rad) så man kommer in med plåtsaxen, så kör man så mycket det går med plåtsaxen, strular det med dubbelplåten, får man köra sticksåg, bara lägga in något inunder som skyddar, och ev. såga med sticksågen framåtlutad, så man inte går för djupt med bladet, om det är extra tajt under....

    en som sågat upp en Saab 9-3 -2006 kombi, se länk..
    https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316790

    pumpen/tanken borde väl sitta på samma ställe som sedan-versionen !

    tänkte såga ett runt hål.. (se bild)..




    tank sågning saab 9-3.jpg
    tank sågning saab 9-3 bild 2.jpg
    tank sågning saab 9-3 bild 3.jpg

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG9-3 B207
    Av drb68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-17, 17:03
  2. [LÖST] Startproblem NG9-3 B207
    Av Herr Thomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-01-03, 12:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •