Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Startproblem NG9-3 B207

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Bilen ovanför visar 62l tankarmaturen. En 2005 9-3 bör ha 58l tank och därmed en annan armatur med push-in snabbkopplingar i locket. Det är denna som visas i garaget-tråden.

    Jag har bytt flertalet bränslepumpar på 9-3 och tar alltid ner tanken. Det är inte svårt alls och sällan något som ställer till det. Det är såklart jobbigare med full tank jämfört med tom men annars ser jag inga problem. Det går utmärkt att göra detta jobbet genom att backa upp bilen på några ramper, tex dessa:
    https://www.biltema.se/bil---mc/verk...ton-2000023040
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det var just borrandet som hade gått snett för den som bytt på min. 2st 10mm hål rakt in i tanken

  3. #23
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Det låter som att du har bra koll på det. Men det är inte så svårt att plocka ner tanken heller. Jag vet folk som gjort det hemma, t.o.m. utan lyft.

    När vi var på semester i Norrland för många år sedan med 9-3:an i min profil, så havererade bensinpumpen vid Högakusten. Mycket olämpligt, typ 100 mil hemifrån. Bilen blev bärgad till SAAB-handlaren i Kramfors fredag em/kväll när det hände. Dom beställde hem ny pump och bytte. På tisdagen hämtade vi bilen igen och betalade 3500 kr för ny pump och arbete. Mycket bra!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Hyvens: snabbkopplingar hade varit fint..
    Vfr: om inget krånglar, kommer de att kosta ca 1000-lappen.. den firma som min mor brukar anlita skulle ha 4300kr..
    bollman: ska vara superförsiktig med borrandet (borrstopp)

    de e halv tank på bilen.. ca 30L.. inget kul, då man måste ha ut bensinen, eller iallafall ganska mycket.. sen kan det strula med kontaktstycke o evap.. ! ..
    känns nice o sitta i bilen, än under bilen..
    sen vet jag inte hur det är med avgasröret, jag har läst att man måste ta ner avgasröret, men jag var på någon sida/forum, där man menade på att det går ändå..

    min tanke är att inte lämna plåten som om det slått ner en meteorit och bildat en krater : )
    ska rostskydda, föra tillbaka plåten, köra montageband för att det inte ska ligga och vibrera, det ska finnas styrka nog för ett stort arsle : )
    sen på med foliemattan som formas med luftpistol..

    ska fixa i veckan, lägger ut lite bilder, om några dagar, om allt gått bra..
    Senast redigerat av fly9-3 den 2021-05-09 klockan 19:46. Anledning: komplettering

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    hyvens: hur gör man för att få ur bensinen ur tanken.. finns det någon avtappning.. hur gjorde du ?

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Man kan hälla ur innehållet genom påfyllningshålet/slangen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    började idag med pumpen, och blev klar..
    köpte lite borrstopp på B.T.
    trots att man hade dragit åt stoppet rätt hårt med insexnyckeln, så när man väl kom igenom med borret, gled stoppet ändå när det tog emot plåten, när man körde lite försiktigt klarade det sig, och stoppet gjorde nytta..

    IMG_1982.jpg
    IMG_1983.jpg

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    jag gick in i mors kök och fick tag i en pepparkaks-burk-lock, som mall för håltagningen.. om ingen besitter ett sådant, mätte jag 17.5cm i diagonalen.. ett hål som var perfekt när jag i efterhand märkte att det varken var för litet eller för stort, för att få upp pumpen från hålet.. det tog 20min att malla, klippa upp luckan..

    jag började med att borra 4 st små hål i rad nära varandra, sen gorgla med borret (försiktigt, inte för djupt med borret) så det blev 1 avlångt hål så att jag kunde tvinga in plåtsaxen (rött handtag, i mitt fall, då den är vänsterklippande 71-5103).
    Att klippa gick som smör.. lätt, plåten är tunnare än "gårdagens" bilar.. o ingen dubbelplåt..

    i tidigare inlägg så visade jag en bild tagen från internet/forum.. det såg inte ut så på min mors 9-3 årsm. -05.. plåten var slät.. mycket lättare..
    vill man lägga lite tid kan man göra ett snyggt lock, eller varför inte bara skruva loss en inspektionslucka från någon bil på skroten.. malla med inspektionslucka - borra hål > nita fast mutter.. se då till att ta ett lock som inte har en profil som bygger på höjden..

    IMG_1986.jpg
    IMG_1985.jpg
    IMG_1987.jpg
    IMG_1990.jpg

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    efter att jag bytt pumpen, så böjde jag tillbaka plåten, monterade en varmförzinkad plåt (spikplatta 87-8812) 22:90kr, för att stärka upp, så det inte ligger o vibrerar, men också för att det ska hålla om någon sitter i baksätet.. skruvade fast med korta plåtskruv, typ 1cm långa..
    smältfolien/bitumen hade storleken 50X40cm-plattor (36-9213) .. jag skar till med bladkniven en 24cm bred platta, och jag lät längden 40cm vara, drog av limskydds-filmen.. klistrade på, behövde inte värma med värmepistol, utan den var väldigt följsam och limmet på baksidan greppade väldigt bra..
    tycker det blev rätt bra..

    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
    5.jpg

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    glömde säga.. efter pumpbytet så startade bilen.. det var alltså pumpen som lagt av.. något som man kan konstatera är att det inte går att mäta utgången på relät (87), med en multimeter, måste finnas en belastning så att relät släpper igenom spänning.. man kan istället ta en klassisk testmejsel (Artnr. 15-129).. då ska de nog funka..
    blir det några problem framöver, tex bränslenivå-sensorn strular, så kommer jag nog ersätta med en inspektionslucka.. (finns bra till båtar som passar bra)

    15-129_xl_1.jpg

    inspektionslucka båt.jpg

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG9-3 B207
    Av drb68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-17, 17:03
  2. [LÖST] Startproblem NG9-3 B207
    Av Herr Thomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-01-03, 12:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •