Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Rycker/hackar/tvekar vid acceleration NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Rycker/hackar/tvekar vid acceleration NG9-3 B207

    Tjena! Jag behöver hjälp.

    Som rubriken lyder har jag en saab 9-3ng 2006 1.8t (bensin) som gått drygt 26xxx mil, automatlåda. Ägt bilen 2 år och sporadiskt (3 gånger per år kanske) fått felkoden P0638 och motorlampan tänts. Ibland har motorn i samband med detta bluddrat en del. Har alltid räckt att starta om bilen så går den normalt igen. För 4 veckor sen så fick jag en ny felkod P0606, samtidigt som p0638 och bluddrandet slutade inte efter omstart. Bilen gick på lite varv men bluddrade och skakade på tomgång. Fick dessutom felkoderna P0628 och P1681. Hade bilen på verkstad och de bytte motorstyrdonet och satte i ett nytt batteri då det gamla var dåligt. De testade först att byta spjällhus men felet kom tillbaka var på man bytte styrdonet istället.

    Nu då sen den var på verkstad så misständer och hackar den ibland på tomgången vid start. Det går över efter några sekunder och sen går den (av vad jag kan bedöma rent). Sen när man gasar på, runt 2500 varv så hackar och tvekar bilen, som om den inte kan bygga laddtrycket riktigt ordentligt. Accar man försiktigt så går den till synes okej men just vid lite "hårdare" acceleration kommer de här symtomen. När jag åkte lite längre på motorvägen så fick jag felkoden P0171, mager blandning, samtidigt ligger bränsleförbrukningen på displayen kring 1.4-1.9 L/milen. Innan allt detta skedde drog den 0.88 cirkus, blandad körning.

    Har utöver verkstadsbesöket bytt bränslefilter (satt original från fabrik, superrostigt), nytt luftfilter och nya tändstift (mätte dessutom elektrodavståndet på gamla och nya stiften för att försäkra mig att de var på 0.9-1mm, vilket det var). Rengjorde även tändspolarnas kontakter till kabelhärvan.

    Idag efter servicen var jag ute och provkörde och samma visa igen, tvekar och hackar vid accerelation. Fick även felkoden P0300 (misständning).

    Vad kan det bero på ? Vad bör jag rikta felsökningen på? Tacksam för alla tips jag kan få!

    /Samuel

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Mät bränsletryck.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Tar upp tråden igen, glömde att svara dig Hyvens pga flytt o annat, sorry!

    Efter första inlägget hade jag in bilen på verkstad igen. De bytte databoxen igen, bytte tändspolar, stift och spridarna. (Antar att de också kollade bränsletrycket då, de sa inget om det..). Problemen återkom efter en knapp dag och jag bytte då MAF, spjällhus, tankurluftningsventil, magnetventilerna, insugspackning. Bilen gick bra en dag sen samma veva igen med hackade och tvekande.
    Under belastning låter turbon lite vinande/rasslande vilket den inte gjorde från början och man hör tydliga dumpljud/turbokvitter när man släpper på gasen. Kollade då att turbinen var hel och inget glapp åt nåt håll. Allt ser okej ut där.

    Fick sen hjälp att läckagetesta och fann att den drog tjuvluft vid vevhusslangen på turbon, bytte o-ringen och då blev förbrukningen normal igen, men hackandet kvarstår.
    Testade då att trycktesta wastegaten och den börjar öppna redan vid 0.1 bar, fullt öppen är den vid 0.7 bar. Är det normalt att den börjar öppna så tidigt?
    Har också märkt ett märkligt suckande pulserande ljud från "dumpventilen" mellan 0.2 bar och 0.5 bar, hörs bara om man tar av slangen som går till avlastningsventilen vid spjällhuset. Kan det vara membranet eller fjädern som gett med sig? Dock slutar det över 0.5 bar.

    Märker också att om jag gasar fullt så hackar bilen inte, däremot hörs missljuden tydligt. Vid riktig ägg-körning så hackar den inte och inga missljud. Kan det vara så att den klipper laddet vid mer än grundladdsbelastning? Sen att den överladdar vid full gas och därför inte hackar? Tacksam för input!

  4. #4
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Om du plockar bort dumpventilen och försöker blåsa med munnen samtidigt som du stänger den, håller den tätt?
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Ska testa. Återkommer!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Det låter som du ska byta verkstad om de slänger alla dessa grejer på bilen i hopp om att den ska gå bättre. Måste ju kosta en del menar jag och byta delar på måfå som inte behövs. Har de kollat bränslepumpen? Lyssna på Hyvens och försäkra dig om att de kollat bränslepumpens funktion.

    3 användare gillar detta inlägg


    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Blåste i dumpen, den höll inte tätt. Plockat en ny och ska testa den.
    Hehe ja, det har blivit dyrt. Verkstan sa aldrig något om de mätt bränsletrycket eller kollat pumpen. Men de bytte spridarna, kan man anta att de kollat det andra också då?
    Annars var det ju i April jag hade bilen inne, tror ni de har något arkiv för vad som gjordes på min bil, kvittot säger bara felsökning och byte spridare?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Hur gick bilen efter dumpventilsbytet?

    1 användare gillar detta inlägg


    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Efter dumpbytet blev det ingen skillnad. Fick felkod på tändspole 4, gick bara på 3 cylindrar en vecka efter bytet. Bytte spolar och stift, viss bättring men jättehackig gång. Sen blev bilen stående till för nån vecka sen. Testade med ett nytt spjällhus, då gick bilen betydligt bättre MEN inte helt bra, fortfarande enstaka misständningar osv.
    Har noterat ordentligt med pysande ljud och oljekladd kring servopumpen. Skulle läckage där kunna ge de symtom jag pratat om förut?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2022
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej
    Hittade du felet på hackningarna vid belastning?

  11. #11
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    105
    Medlem#
    -
    Hade också problem med hackningar vid belastning (2009 BioPower) Bytte först stift till rätt NGK, testade andra tändspolar, kollade slangen som går från luftburk till turbo etc, dock samma problem. Bytte även BTR, men utan förbättring vid full gas (dock startar den på första försöket nu)

    Gjorde sen ren luftmassemätaren samt spjällhuset med brakeclean (det jag hade hemma) efter det går den utan ryck eller hackningar även med full gas på 2:an.

    1 användare gillar detta inlägg

    Afb

    9-3 SS 2.0t BioPower -08

Liknande ämnen

  1. Motorn tvekar/hackar ibland på OG9-3 2,0T
    Av Toppola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-08-08, 13:21
  2. 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom
    Av Leverpastej i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 02:01
  3. Saab 9-5 Aero -00 Rycker (Hackar) Vid Acceleration
    Av Limpan85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •