Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Omlindning av rotor generator/startmotor

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jag har ev en lev med nya fältlindningar till startmotorn..........bosch original. Inte fått bekräftat att de finns fortfarande........

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jag har ev en lev med nya fältlindningar till startmotorn..........bosch original. Inte fått bekräftat att de finns fortfarande........
    Hej, det låter ju intressant.
    Nummer på min startmotor är;
    Bosch CD 0,4/6 AR 7

    Nummer på de fyra fältlindningarna;
    ALWC 7 L11
    ALWC 7 L12
    ALWC 7 L13
    ALWC 7 L14Z

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Jag säger som StefanM, det finns inte någon som har en NOS eller beg rotor till en SAAB eller DKW? Kolla med SSK.

    Kan det vara en sån här? Generatorankare - Generator - Elsystem - 92 (saabklubben-reservdelar.se)

    Ha det gött, Sven
    Hej,
    Jo det är precis en såndär.
    Jag övervägde nog att köpa dendär, men eftersom det inte var något problem att linda om generatorns rotor, tar jag hellre ny-lindat/ny-hartsat, över 70-åriga lindningar/harts.
    Inget ont om SSK's reservdelsshop, de är fantastiska.


    Och tack till moderator som länkade ihop detta med det första inlägget angående köp av bomullstyg.
    Senast redigerat av Saab_ahed den 2021-04-30 klockan 00:17.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej,

    Tänker att bilder alltid hjälper.
    Såhär ser fältlindningarna ut.
    Fältlindningar Startmotor.jpg

    Och här är rotor till startmotor. Jag har 1st. som mall för omlindningsverkstan.
    Rotor startmotor.jpg

  4. #24
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Det var bättre förr, på den tiden var det tänkt att man skulle kunna laga saker.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Mycket var sämre förr och några viktiga saker var mycket bättre. Bilar hade nära obefintligt rostskydd men det fanns ju ekonomiplåt så det gick att reparera. Brytarspetsar var lätt att byta, det var bra för det behövde göras ofta. Förgasare fungerade dåligt när mekaniken blev glapp och det blev den långt före 10 000 mil osv. Bränsleförbrukningen var mycket högre trots låg motoreffekt. Internet fanns inte så information om det mesta var mycket svårare att hitta. Bostäder var billigare och lättare att få tillgång till samt skatterna var lägre. Politikerna var förnuftiga och gjorde oftast konsekvensanallyser innan beslut fattades. I övrigt var nog det mesta sämre.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #26
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Du har naturligtvis rätt du också TCarlsson, men idag lagar man ingenting sånt man bara byter moduler.
    Men det är viktigt att kunskapen finns kvar att reparera gamla saker och nån vill laga sin gamla 92:a

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    En liten uppdatering här.

    Verkar inte vara det mest vanliga med platt koppartråd, eller att få 1×4 mm kopparremsor tillverkade heller.
    Av de el-företag som tipsats om i tråden har tyvärr inga kunnat hjälpa.

    Fortsättning följer.

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Har du kollat med Bevi som säljer lindningstråd, isolering mm. för elmotorer? De är distributör för LWW Group som säljer rektangulär lindningstråd under varumärket Damid 200.

    https://www.bevi.se/
    http://www.lww.se/wp-content/uploads...amid-200-1.pdf

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Tackar för det tipset. Jag ska kolla.

    Har hört mig för till några plåtslagerier, och frågat om dom kan klippa kopparplåt i remsor.
    Dock verkar det som att 4mm är för smalt för deras saxar...

    Fortsättning följer.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-22 klockan 21:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Uppdatering:

    Tog kontakt med BEWI.
    Tyvärr inget de kunde hjälpa med.
    Är man privatperson är det näst intill omöjligt att köpa från dylika företag.
    Dock var de mycket hjälpsamma, och gav tips om olika företag de sålt platt koppartråd till, även om det låg många år tillbaka i tiden.

    Jakten fortsätter...

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Motor & Bilelektra borde väl kunna köpa 1x4 tråd ifrån BEWI om dom har.
    Annars får du "mangla" rundtråd till 1x4

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Motor & Bilelektra borde väl kunna köpa 1x4 tråd ifrån BEWI om dom har.
    Annars får du "mangla" rundtråd till 1x4
    Hej,

    Minsta beställningsmängd från BEWI låg på 170 kg om jag inte minns fel, så det var nog därför Motor & Bilelektra inte var så intresserade av att köpa hem en rulle som de knappt använder.
    Det har gått lite framåt med att klippa kopparplåt till remsor. Har fått respons från ett plåtslageri, och väntar på besked om när de har tid att göra jobbet. "Fingers crossed..."

  13. #33
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Vet att flera fått hjälp här https://generatorservice.se

    De skriver så här också. Hur svårt kan det vara då?

    Nytillverkning av generatorer till veteranbilar

    Har du en veteranbil där det inte går att få tag på reservdelar längre? Inga problem. Vi har utrustningen som krävs för att tillverka egna delar och har genom åren hjälpt många veteranbilsentusiaster att få deras dyrgripar rullande igen.

    /Fred

    1 användare gillar detta inlägg


    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Det får jag kolla på. Tackar för tipset

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej allesammans,

    Jag får göra ett "uttalande" här.
    Har fått flera kommentarer och frågeställningar om rotorn till startmotorn verkligen är kortsluten.
    Den metod jag konstaterade att rotorn var kortsluten, kan nu konstateras som felaktig.
    Jag mätte kontinuitet mellan polerna(?) på ankaret, där kolen ligger emot. Trodde då att varje enskild pol skulle vara isolerad från alla andra.
    Stort tack till alla som delat med sig av sina erfarenheter om ämnet.

    Behöver dock ännu platt koppartråd till fältlindningarna, så kopparjakten är inte avbruten ännu. Men efterföljande arbete blir förhoppningsvis avsevärt billigare

    Tack än en gång, å ha de gött i värmen!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-03 klockan 22:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Framsteg.
    Fick hjälp från ett plåtslageri, som klippte till kopparplåt i remsor åt mig.
    2 meters längd på en remsa torde räcka till en fältlindning.
    20210611_134757.jpg

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    åååkej, nu kommer en uppdatering här

    Igår hämtade jag ut ett paket som skickats till mig från det företag i skåne (Motor & Bilelektra) som gjort ett jobb åt mig.

    Lite sammanfattning av historien här först:
    Isolatorn på fältlindningarna i generator och startmotor var dålig.
    Speciellt startmotorns fältlindningar, de föll mer eller mindre isär när man pillade på dem.
    Generatorns inte lika dåliga, men lika gamla, så lika bra att fixa dem också.

    Jag trodde att både generatorns och startmotorns rotor var dålig/kortsluten.
    Det visade sig vara fel. Jag mätte felaktigt när jag försökte bekräfta detta.
    Tack än en gång för goda tips och råd från forumet.

    Generatorns rotor var ändå relativt lätt att linda om för företaget, så jag beslutade att få den omlindad ändå, för att ha färsk isolator på den.
    Startmotorns rotor har platt tråd i sina lindningar, och det skulle blivit väldigt dyrt att linda om, så därför fick den vara orörd.

    Så,… bilder!

    Nedan är Startmotorns fältlindningar.
    Lite annan form på kortsidan jämfört med original, men det verkade ändå passa i höljet/huset.
    De ”platta trådar” som är lite ”bångstyriga” och spretar åt lite olika håll, kommer att klippas till korrekt längd vid installation,
    och lödas ihop till en ”samlingspunkt” (en kopparplugg) i höljet.
    De i andra ändan går till kolen. Där behöver jag göra hål i de platta trådarnas ända, för att skruva fast dem i kol-hållarna.
    Fältlindningar-till-startmotor-Bild-1

    Fältlindningar-till-startmotor-Bild-2

    Och nedan är generatorns fältlindningar (Av någon anledning blev det två uppsättningar av dom, men årkar inte klaga nu när jag äntligen fått grejerna)
    Här är det bara vanliga trådar. Två trådar länkar ihop lindningarna till varandra, och de resterande två trådarna är ”in” och ”ut” genom generator höljet/huset,
    vidare till spännings/regulator reläet (som jag tror är i gott skick).
    Fältlindningar-till-generator-två-uppsättningar-Bild-1

    Fältlindningar-till-generator-två-uppsättningar-Bild-2

    På nedan bilder är den omlindade rotorn (även benämnd ”ankare” ibland) för generatorn.
    En bra aspekt med detta jobb är att nu är den balanserad också. (Plutt med kemisk metall som är fäst på några ställen)
    Omlindad-rotor-Generator-Bild-1

    Omlindad-rotor-Generator-Bild-2

    Omlindad-rotor-Generator-Bild-3

    Omlindad-rotor-Generator-Bild-4

    Omlindad-rotor-Generator-Bild-5

    Så att, jaa. Så blev det.
    Jag mins stunden då jag tog isär grejerna och insåg det behövde fixas, och tänkte:
    ”-Aaah, men de går snabbt och lätt att fixa vettu. Jag ska bara…”

    Har nog lite pill framför mig med att böja till och löda ihop de platta trådarna.
    Behöver också lite isolator-ark för höljen/husen för de två apparaterna.
    Men i jul’as lekte jag lite med Schellack på olika material, kanske gör något med det. Får se.

    Ville bara följa upp i min skapade tråd. Ogillar att lämna saker oavslutade.
    Får se när återstående jobb blir gjort. Det pågående kriget i Ukraina sätter saker i perspektiv, och renoveringen av en gammal bil är faktiskt inte så jätteviktig…

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Saab_ahed den 2022-03-05 klockan 18:56.

Liknande ämnen

  1. Demontera rotor. NG900i
    Av rybbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-10-19, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •