Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Montera oljepump i AW50-40LE-automatlåda OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Montera oljepump i AW50-40LE-automatlåda OG9-3

    Hej!

    Jag har bytt packbox och o-ring på automatlådans oljepump, men har problem att montera tillbaka pumpen.

    WIS säger att man ska ställa "plattorna" med kuggar korrekt och sedan försiktigt trycka pumpen på plats. När jag gör detta tar det emot, förmodligen för att de inre och yttre plattorna inte står rätt inbördes. Jag har försökt massvis med gånger och roterat plattorna lite lätt mellan försöken.

    Är det bara att jag är för försiktig, eller har jag missat något? Någon som har några tips?

    Bilen det gäller är en 9-3 från 1998 med B204L-motor och AW50-40LE-låda.

    Mvh, Magnus
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av magnaxe den 2021-05-05 klockan 12:35.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895
    ingen aning men det är inte meningen du ska lyfta ur mer då och montera ihop paketet och sen sänka ner allt? Verkar konstigt om det är sådär man ska göra............Eller går det att dra isär och från oljepumpen? Den brukar ju ändå vara ganska så separat och monteras sist. Har inte skruvat med nå moderna automater men på äldre var ju pumpen en pump enbart som gick ner sist.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Tackf för svar @StefanM. Efter mycket fruktlöst googlande hittade jag till sist en två timmar lång rysk video där de bygger ihop en likadan låda. Metoden som används där stämmer inte alls med hur WIS beskriver det.

    Montören lade helt enkelt pumpenheten på plats och vred sedan fram och tillbaka tills all plattor letat sig på plats. Jag får prova denna metod istället, gjorde inte det tidigare för jag var dels rädd att skada plattorna, dels lite bekymrad att riva loss den röda packningen som syns i vänsterkant på bilden.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Efter att ha bråkat med växellådan en stund till så fick jag till slut ihop den.

    Metoden jag såg på film, där man försiktigt vrider oljepumpen fram och tillbaka för att få en platta åt gången på plats fungerade, men när pumpen hade kommit så långt ner att o-ringen började täta, så gick det inte längre att vrida pumpen.

    Sannolikt är min metod överkomplicerad ifall man vet hur man ska göra, men den fungerade i alla fall:

    * Se till att den gula plastbiten i centrum sitter i oljepumpen och inte är kvar i växellådan, annars kommer dess styrstift att ställa till problem. Jag fixerade den mot pumpen med lite vaselin.
    * Linjera upp plattornas kuggar med hjälp av en skruvmejsel. (Är nog inte nödvändigt eftersom de ändå flyttar sig vid montering, men kan ju inte skada.)
    IMG_20210430_172911791.jpg

    * Ta loss o-ringen och lägg den ovanpå pumpen.
    * Vrid försiktigt pumpen fram och tillbaka tills du känner att den faller på plats och du ser genom skruvhålen att den ligger an fästytan.

    IMG_20210430_174530302.jpg

    * Montera långa skruvar i ett par av skruvhålen, så att pumpen inte kan rotera.
    * Lyft upp pumpen igen med hjälp av en avdragare. Lyft tillräckligt långt för att komma åt o-ringens spår.
    * Sätt tillbaka o-ringen och smörj den lite grand.
    * Lossa avdragaren och tryck försiktigt pumpen på plats.

    IMG_20210430_175623975.jpg

    När vi ändå är inne på oljepumpen kan nämnas att packboxen bryter man lätt loss med en stor skruvmejsel och en ny kan bankas på plats med en bit 50 mm grått avlopssrör.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895
    Trägen vinner.........

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljepump OG9-3 B204
    Av Victory i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 09:23
  2. AW50-55SN + trimning
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 14:02
  3. Oljepump 9-3
    Av Kribergarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 10:45
  4. AW50-42LE automater, i vilka Saabar?
    Av syclone2550 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 20:07
  5. [LÖST] Oljepump B202
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •