Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Rycker och stannar OG900i -88

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Rycker och stannar OG900i -88

    Hejsan.
    Jag har en saab 900i årsmodell 1988 som har problem. När jag startar den börjar bränslepumpen göra ett högt surrande ljud ifrån sig. Det är dock inte det största problemet.

    Jag varit ute och kört en kväll med kompisar och då gick den finemang. Mitt i allt började bilen att rycka och hoppa som att den inte fick bränsle men jag lyckades ta mig hem.

    Nu går bilen går okej på tomgång men när jag börjar köra den och har kört cirka 30m börjar hela bilen knycka och skaka. Strax därpå dör motorn.

    Jag köpte bilen i december 2020 och då gjorde pumpen samma ljud ifrån sig men bilen gick att köra med, endast i branta kurvor kunde bilen börja knycka men ytterst lite till skillnad från nu.

    Det ska tilläggas att bilen har gått bra det enda felet har varit ljudet från bränslepumpen.

    Finns det någon här som har haft samma problem och vet vad felet är?

    Mvh saabsaul
    Senast redigerat av saabsaul den 2021-04-22 klockan 07:59.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej,

    Jag har inte haft samma problem själv, men det verkar som att din bränslepump håller på att ge upp.
    Troligen orkar pumpen ge tillräcklig mängd bränsle när motorn går på tomgång, men vid körning orkar inte pumpen ge tillräckligt med bränsle - motorn rycker och stannar.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hej, tack för svaret!

    Jag glömde att säga det men jag har provat att byta bränslepump som jag fick låna av en kille som har många 900:or. Den bilen som vi tog pumpen av hade dock stått ute i många år och den kanske hade samma problem som min egen pump.

    Är det kanske värt att köpa en ny pump för
    1 985kr från Speedparts?

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 013
    Medlem#
    3471
    En grej, kolla jordpunkt vid kylarbalken nära batteriet. Blir det dålig kontakt kan det bli dålig motorgång. Skruva loss rengör och testa. Snabbt gjort.

    Hade det felet på en og900 bilen blev en mini känguru i vissa väderlekar.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tusen tack! Ska prova det genast.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    På 8-ventilaren (som jag antar att du har) är det lätt att testa bränslepumpen. Bara att lossa valfritt bränslerör (det var länge sedan jag gjorde det, men minns jag rätt så lossade jag slangen från bränslefiltret där den går in i bränslefördelaren), stoppa ner slangen i ett kärl och bygla bränslepumpen. Du ska då få ett jämnt och fint flöde och på 30 sekunder ska den spotta ur sig en knapp liter bensin.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack ska prova det!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Cirka 7dl bränsle på 30s pumpades. Är det för lite eller tillräckligt?
    Kan det möjligtvis vara bränslepumps relät som gett upp?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Nu var det ju 10+ år sedan jag höll på med liknande på min 900, så minnet sviker något. Jag har för mig att minst 9dl på 30sek ansågs normalt. Men 7dl är inte jättedåligt, det borde ju duga för normal körning. Men är flödet jämnt och fint om du kör någon minut eller så? Inget "lufthostande" eller dåligt flöde efter ett tag? I så fall känns det inte som pumpen är boven. Jag höll ju på att felsöka min og900 såhär för att till slut upptäcka att det var för lite bensin i tanken, och jag tog det till slut på att just det här testet gav lite lufthostande då och då. Egentligen var det tillräckligt med bensin, men jag stod parkerad i en brand slänt och uppsugningsröret i botten på tanken var dåligt så under just de förhållandena kunde den suga luft ibland.

    Att utesluta bränslereläet är inte fel. Det görs enklast genom att bygla det och sedan köra en sväng. Går bilen normalt då är det reläet, fortsätter problemen är det något annat.

    Ytterligare ett vettigt test är att kolla spridarbilden. D.v.s. plocka ut spridarna med bränsleslang på, håll dem över en hink, bygla bränslereläet/pumpen och lyft på skivan i luftmassemätaren. Då ska du få fint jämnt sprut från alla spridare:
    http://www.e.kth.se/~e98_ama/bilder/...efordelare.mpg
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-22 klockan 11:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hej! Det är en tid sen jag skrev här då jag inte har jobbat på saaben på ett tag. Tänkte börja på igen för det vore najs att ha den som sommarbil att glida omkring i.

    Har provat allt ni skrev om förutom att testa spridarna men inget har hjälpt. Bilen går att köra med efter att den har stannat om man väntar 5-10min men efter en stund börjar bilen knycka igen och sen stannar den. Vad kan det bero på att den funkar en stund igen om man väntar?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Svårt att ställa diagnos på distans, men är du 100% på att det är bensin som saknas?
    Annars är det inte ovanligt att tex tändspolen överhettar, eller att hallgivaren överhettas. Ger liknande fenomen.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    hade nyss samma fel på min det gick att köra en bit sen började den rycka och till sist dog den och för mig var det filtret före bränslepumpen som var stockad så pumpen inte riktigt orkade suga igenom bränslet och därför lät den så mycket. behöver inte vara det men så var det för mig


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tomgångsproblem OG900i
    Av Kasumi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2024-02-20, 18:56
  2. [LÖST] Rycker vid last, varm-stannar vid tomgång OG9-5
    Av Jonas k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •