Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Besiktningsanmärkning Ojämn färdbroms, Handbroms otillräcklig NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Besiktningsanmärkning Ojämn färdbroms, Handbroms otillräcklig NG9-3

    Har lite strul med sambons 2005 SAAB 9-3, gick ej igenom besiktningen på grund av dåliga bromsvärden. Besiktningsprotokollet visar dessa värden;

    Vänster Fram: 2.1 kN
    Höger Fram: 2.1 kN
    Vänster Bak: 1.0 kN
    Höger Bak: 1.7 kN

    Enligt personen jag pratade med så tog färdbroms ojämnt och handbromsen var i princip obefintlig. Bromsok har vi bytt ganska nyligen innan denna besktning och dom ser hel och fräsch ut. Så vi bestämde oss för att byta bromsskivor, vilket vi gjorde igår och det var ett jädra elände med fastrostade skruvar. Men skivorna lär ju aldrig blivit bytta på denna bil, så...

    Klappat och klart, vi bytte skivor på båda sidor bak och passade på att lufta bromsarna, färdbromsen skulle jag vilja säga att det är en markant skillnad på - tar mycket längre upp och "reagerar" snabbare. Handbromsen dock är fortfarande snuskigt svag och låser typ bara vid 6:e snäppet, och för att ta sig dit upp får man ta i för kung och fosterland.

    Osäker på var och hur jag ska åtgärda handbromsen, hittade en video där dom visade att man kunde spänna handbromsvajern via en mutter bakom mynthållaren i mittkonsolen - provade det, men gjorde ingen skillnad. Provade även att pumpa med färdbroms och handbroms som en tok då jag läste här att det var så man justerade handbromsen(?) - ingen skillnad.

    Så nu är jag kluven och tar gärna emot lite idéer på hur jag kan fixa eller hitta felet. Efterkontroll är nu den 26:e så börjar bli lite kris.

    Inköpta Reservdelar:
    Bromsok Vänster Bak
    Bromsok Höger Bak
    Bromssats Bak
    Fjädertjoflong till Skivbromsbelägg

    Allting inköpt har passat bra, köpte även en reparationssats från speedparts om jag inte minns fel så all gummi och styrpinnarna och så är fräscha. En annan sak jag är lite fundersam är på fjädrarna som satt på bromsbeläggen, kändes rent utav omöjligt att få dit dom med dessa fjädrar på så vi tog bort dom efter mycket om och men. Vad för funktion ska dom uppfylla?

    Kan det vara själva vajern som är felande? Jag misstänker att den är hemsk att byta?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Det finns en grundjustering för handbromsen i oken och sedan finjusterar man i mittkonsolen. När man byter bromsar bak så måste den primära justeringen i oken släppas av för kunna få i nya klossar. Efter bytet ska den grovjusteras rätt igen och sedan finjusteras i mittkonsolen. Det kanske är den govjusteringen som inte är gjord?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Med grovjustering menar du när man trycker in själva kolven? Om jag inte minns helt felt så tryckte vi bara in den med specialverktyg, men roterade aldrig ut den igen - skall man göra det?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-19 klockan 12:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Nej, det man trampar på bromspedalen så kommer kolven ut igen. Det går inte att skruva ut den med verktyget.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Nej, det är rätt. Blandade ihop det med annan broms. Precis som Hyvens säger så skruvas dessa in och trycks sedan ut själv.
    Senast redigerat av Vfr den 2021-04-18 klockan 19:01. Anledning: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Aha då fattar jag. Vart tror ni problemet kan ligga då? Justeringsskruven gjorde ju som sagt knapp någon skillnad.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Fast det blir oftast så här om man skruvar kolvarna i botten och sen bara monterar allt och pumpar ut kolvarna med pedalen. Då blir allt bra med fotbromsen men justeringen i handbromsen måste jobba ikapp och det kan ta ett tag. Jag gör alltid så när jag byter bromsar på dylika ok att jag plockar dit allt nytt och innan jag monterar oket så skruvar jag ut kolven så man typ precis får dit det över beläggen. Då är grundjusteringen klar direkt och både handbroms och fotbroms tar direkt.

    2 användare gillar detta inlägg

    bka, Vfr


  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Misstänkte att detta var fallet när föregående nämnde en typ av grovjustering. Borde vi demontera oken och försöka skruva ut kolven lite? Eller ska vi bara åka runt och rycka i kryckan ett tag?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-19 klockan 12:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Den ska ju jobba ikapp men det kan ta tid.....Personligen hade jag justerat ut dem manuellt.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Tackar för infon, antar att det spelar då ingen roll om man använder färd eller handbroms för att den ska kunna jobba ikapp? Vi kanske får ta en sväng och bromsa lite här och där och se ifall vi märker någon skillnad - annars får vi ta isär och prova igen. Borde ju gå aningen lättare nu när man haft loss och smörjt allting en gång.

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Jo! Att demontera och justera manuellt går säkert lättare med nya grejor och dessutom snabbare när man precis gjort samma sak och vet hur det går till.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Ojämn handbroms trots nya grejer OG9-5
    Av GlennB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-04-27, 08:20
  2. Handbroms, otillräcklig verkan 9000
    Av Matte_E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 02:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •