Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Brickor till bussningar, bakvagn OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    153
    Då var brickorna på plats. 4.5bar och 25A funkade bra för 2mm plåt.
    IMG_20240812_151716333.jpg
    Men i karossen bredvid bussningen var det kexigt. Den inre av de två plåtarna verkade fortfarande OK. Linolja och underredsmassa får det nog bli. Mäktar inte med att ta ned hela subframen och Svetsa nu. Ser ändå inte helt ogörligt ut. Vad är minimum som måste bort för att ta ned den, är det görligt med bakändan på pallbockar tro?IMG_20240812_174120501_HDR.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  2. #22
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    641
    Jag vill igen tipsa om att blaska på rå linolja i bakvagnen när man byter däck på vår eller höst. Just dessa brickor är en sådan del som jag började behandla och det blir roststopp direkt då linoljan letar sig in överallt. Inte märkt några problem med gummibussningar eller damasker. Därför får även t ex bromssköldar samma behandling och slutade rosta även de. Samma lilla hål i nederkant på en sköld som fanns på bilen när jag köpte den 2014 finns kvar, i övrigt ingenting, bara en mörkt brun yta. Gjort samma sak med ABS-kransarna fram, där jag rensade bort allt gammalt skräp och dränkte in. Med mera utifrån tid och lust.

    Edit: En extra lång "elementpensel" med vinklat borsthuvud är perfekt när man håller på i underredet utan att kunna hissa upp bilen. Eller spraya om man har tryckluft och lämpliga rör/munstycken.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    77
    Hej!

    Är det någon som har lyckats hitta brickorna att köpa i Sverige? Jag fick nedslag på besiktningen pga detta. Svårt att hitta...
    Senast redigerat av Moderator den 2025-01-10 klockan 18:44. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.
    SAAB 9-5 2,3T Aero 2006

  4. #24
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 273
    Medlem#
    3471
    Hur motiverade besiktningsteknikern att den är väsentlig för funktion/trafiksäkerhet? Vad blev beskrivning av anmärkningen? Jag tillverkade egna brickor då de inte går att köpa idag, de har helt enkelt utgått men enligt lite googlande så ska de tydligen blivit ersatta av 4347571. Se länk nedan kontakta dem för mera information.

    https://saabverkstad.se/produkt/bric...xel-9-5-98-10/
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    77
    När jag kollar din länk och artikelnumret 4347571 verkar delen ha utgått överallt. Hittade på GM-parts i US men dyrt och oklar leveranstid.
    Anmärkningen är "Infästning bakvagn, (EG: 6.1.1), bak höger främre, rostskadad"
    Det skulle kunna vara så att jag missuppfattat anmärkningen, men tror inte det. Själva bakaxeln/plåtdetaljen känns okej.
    Besiktningsteknikern gav tyvärr ett ganska orutinerat intryck, men jag ville inte bråka.
    Senast redigerat av Moderator den 2025-01-10 klockan 18:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 2,3T Aero 2006

  6. #26
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 273
    Medlem#
    3471
    Ja då blir det värre antingen får du göra egna eller se om ngn som kan fixa dem åt dig.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    77
    Såg för övrigt din ypperliga guide! Tjusigt! Men har tyvärr inga grejer för att fixa.
    Senast redigerat av Moderator den 2025-01-10 klockan 22:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras / §9.1 Försäljning och annonsering
    SAAB 9-5 2,3T Aero 2006

  8. #28
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 161
    Medlem#
    12120
    Sa han brickorna eller är det vad du gissar på efter att ha kollat själv ?

    Lite sent nu, men man bör alltid gå med och ge dom peka exakt vad problemet är.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    77
    Jag gissar lite själv tyvärr. Jag gick med och kollade men det gick så snabbt. Så här i efterhand skulle jag naturligtvis ställt följdfrågor, men jaja...

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2025-01-10 klockan 22:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 2,3T Aero 2006

  10. #30
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 273
    Medlem#
    3471
    ”Infästning bakvagn, (EG: 6.1.1), bak höger främre, rostskadad”

    Med den beskrivningen skulle det absolut kunna vara den brickan. Men det klart kan ju vara annat men då är det väl bakaxel eller infästning kaross som det borde syftas åt.

    Åk ut till ngn bildemontering och ta loss från ngt objekt. Det är samma lika på alla og9-5.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #31
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 161
    Medlem#
    12120
    En "kul" sak är ju att om du gör ombesiktning på en annan station (eller samma med annan besiktningsman) så vet inte han heller exakt vad nedslaget var.

    Det gör att man teoretiskt sett kan laga något annat som passar beskrivningen och sen noterar besiktningsmannen att "här var det lagat" och godkänner.

    Jag har råkat ut för sånt av misstag flera gånger, typ nån led i bakvagnen som fick nedslag, jag fixade den, och så kollar besiktningsmannen en helt annan led på ombesiktningen, men även vid rostangrepp när dom bara tittat på lagningen jag gjorde "för att jag ändå hade svetsen framme" och inte den som faktiskt fick nedslag.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Bussningar bakvagn NG9-3
    Av Skuggo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-05-28, 08:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •