Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Värdering av 17" fälgar Dotz Hanzo

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555

    Värdering av 17" fälgar Dotz Hanzo

    Vad skulle man kunna tänkas få för en uppsättning Dotz Hanzo 17" fälgar?
    Suttit på en SAAB 9-5 -05 så 5/110 ET lite osäkert men passar som sagt var 9-5

    Däcken är 225-45-17"
    2st däck i väldigt bra skick, Kuhmo Ecsta LE Sport
    2st lite sämre men fungerar ett bra tag till, Rapid P609
    2 fälgar har dessvärre fått sig ett par smällar men de andra 2 i bra skick.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Då och då dyker sådana här frågor upp. Varför vill du veta undrar jag. Tänker du sälja dem? Eller funderar du på att köpa dem? Gäller det en försäkringsfråga?

    Rent allmänt är just AL-fälgar till Saab det sista som blir kvar när bilen skrotats. Alltså "alla" har 2 uppsättningar hjul. Så man skrotar de sämsta och gör ett försök att få en slant för de bästa hjulen. Dvs det finns ett otroligt överskott som pressar priserna så nära noll att det många gånger är svårt att tom ge bort Saabhjul.

    Ovanliga Saabgrejor kan gå att sälja. De här fälgarna är definitivt ovanliga på Saab.

    Men däcken: Rapid 609 har jag aldrig hört talas om. Efter lite googlande hittade jag dessa recensioner på tyrereviews det förklarar saken. "The p609 is ranked 147th of 197 Summer Touring tyres." Som jag ser det minskar de däcken fälgarnas värde. Värdet minskar med kostnaden för att montera av och slänga dem.

    Så att värdera dem vågar jag inte. Något väldefinierat marknadsvärde finns knappast? Det beror nog helt på vad säljare och köpare tycker.

    Enklaste sättet att få ett exakt svar är att sälja/köpa dem via Tradera.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Ja det är ju inte SAAB fälgar utan de passar bolt on på en SAAB 9-5. Nu tyckte ju iaf jag att det framgår väldigt tydligt att jag vill sälja dem då jag undrar vad man kan tänkas "få", inte ge för denna uppsättning.

    Då min nuvarande 9-5:a har gett upp och mest troligt är en god väg till skroten så försöker jag få lite kapital till att köpa en lite nyare 9-5:a och känner att fälgarna jag har kvar kan ge mig en liten bit på vägen iaf.
    Ja jag vet att Rapid däcken inte direkt håller hög kvalitet men fullt funktionsdugliga.
    Skulle ju kanske också lagt till att jag förväntar mig inga astronomisummor, utan mer en riktlinje i vad som kan anses som ett rimligt pris för dessa.

    Om det inte finns något värde i dessa kommer de, som var min initiala plan, hamna på den lite nyare 9-5:an jag redan bestämt mig för att köpa.

    Skulle kanske varit lite mer tydlig i min förfrågan men trodde ju att någon eventuellt skulle kunna ha ett riktmärke överlag som man kunde rikta in sig på så att säga.
    Personligen har jag ingen större kunskap i vad värdet kan tänkas ligga på för fälgar i dagsläget.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Gissningsvis 1500-2000kr.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Såhär skulle jag tänka om jag letade en uppsättning hjul:
    - Rapid-däcken är superbudgetkinadäck (nypris ca 500kr/st) med tveksam prestanda/säkerhet.
    - Kumho-däcken är 7 år gamla enligt datummärkningen i bild 3.
    - Fälgarna har en del skrap, men inte galet mycket, och duger därför som bruksfälgar.

    Så värderingen är mycket nära 0kr för däcken, värdet ligger främst i fälgarna. Och en uppsättning 17"-fälgar i bruksskick är nog i den härad Hyvens är inne på, alltså 1500-2000kr.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-04-12 klockan 14:46.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s Visa inlägg
    Ja det är ju inte SAAB fälgar utan de passar bolt on på en SAAB 9-5. Nu tyckte ju iaf jag att det framgår väldigt tydligt att jag vill sälja dem
    Jo, Robin_s, jag trodde du ville sälja. Men det är svårt att veta säkert, så jag frågade. (klagade absolut inte!)
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s Visa inlägg
    Om det inte finns något värde i dessa kommer de, som var min initiala plan, hamna på den lite nyare 9-5:an jag redan bestämt mig för att köpa.
    Då gissar jag att det följer med användbara hjul till den, men oavsett att du vill sälja de som ger mest pengar.
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    värderingen är mycket nära 0kr för däcken, värdet ligger främst i fälgarna.
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Gissningsvis 1500-2000kr.
    Kollade på bildelsbasen 4st original 17tums fälgar kan köpas för 500kr. Det finns många att välja mellan till det priset. Och ännu billigare om man vill ha mindre fälgar... MEN dina är inte original. I detta fallet kanske det är en fördel. Folk vill ofta betala lite extra för att ha det inte alla andra har. Så varför inte göra ett försök att sälja dem. Tex här på forumets köp&sälj!

    Citat Ursprungligen postat av Robin_s Visa inlägg
    Då min nuvarande 9-5:a har gett upp och mest troligt är en god väg till skroten så försöker jag få lite kapital till att köpa en lite nyare 9-5:a och känner att fälgarna jag har kvar kan ge mig en liten bit på vägen iaf.
    Min gissning är att det finns annat på den gamla bilen som kan ge en slant som du kan sälja innan den skrotas. Eller är "bra att ha" till den nya bilen. Men det utgår jag från att du redan tänkt på. Och det hör ju egentligen inte hit.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Som jag ser det minskar de däcken fälgarnas värde. Värdet minskar med kostnaden för att montera av och slänga dem.
    En normal däcksfirma tar inte betalt för det, iaf inte avmontering..

    Enligt min erfarenhet är det bättre med "vilka däck som helst" än inga däck när man säljer fälgar, även om dom är billiga/blanka så brukar folk vilja kunna
    montera dom för att köra till däcksverkstan och köpa nya däck.

    Så även om dom inte direkt är värda nåt, så tillför dom absolut inte negativt värde.


    Rent allmänt med fälgar är det lite svårt när det inte gäller "märkesfälgar" i det övre segmentet (BBS, O.Z osv) för det beror så mycket på om man hittar en köpare som gillar just DOM fälgarna, gör man det kan man få en bra slant, annars är det bara folk som vill ha "vilka som helst" som vill köpa, och dom betalar dåligt.

    Jag ägde en gång en uppsättning BBS krysseker splitfälgar med 5/100 bultmönster men bara 15", trots attd et var BBS och äkta 3-split så ville ingen köpa dom, trots att dom var svindyra nya, troligen mest pga den lilla storleken.

    Plötsligt tre år senare ringer det en kille på annonsen som han hittat via google, det är EXAKT sådana fälgar han vill ha till sin golf och han betalar glatt priset ingen har köpt dom för på typ 4 år.. han kör ner från gävle för attt hämta dom, dessutom säger han att han ska beställa en av delarna (yttre fälgbanan tror jag) i bredare version direkt från BBS, "det kostar bara 8000"..


    Rätt köpare är viktigt

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Just det!
    Men nu tror jag knappast den som vill ha 4 hjul med däck att bruka och vill ha "det billigaste" eller "det bästa för pengarna", eller egentligen vilket annat skäl som helst skulle välja just dessa speciella fälgar. Det finns ett stort utbud av Saabhjul med betydligt bättre däck att välja på.

    Om man inte hittar en köpare som vill ha just dessa fälgar förstås. Fast då tror jag köparen byter alla däcken. Och är beredd att betala bra.

    Sådana köpare är svåra att hitta, men kan man tänka sig att vänta 4år ökar nog chansen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Dotz Hanzo fälgar.
    Av Robin_s i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 16:37
  2. Tar Dotz hanzo 19" i?
    Av Yamaha i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •