Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kopplingspedal utan motstånd 90 -85

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Kopplingspedal utan motstånd 90 -85

    Hej

    Jag köpte nyss en Saab 90 från 1985 som stått still i cirka 1 år, och när vi fraktat hem den märkte jag att kopplingen inte hade något motstånd, jag hör en fjäder som spänns men det är det enda märkbara.
    Har aldrig förut suttit vid ratten på en gammal bil, men inte ska väl kopplingen vara så lätt att man skulle kunna trycka in den med ett finger? Vad skulle problemen kunna vara?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Nädå, kopplingspedaler har känts likadant i decennier... Motstånd ska det vara, solfjädern i kopplingen är ganska tung att trycka ner.

    Gissningsvis har du massa luft i hydraulsystemet. Vad är nivån i bromsvätskebehållare (som även används för kopplingspedalens hydraulsystem)?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Det syns inte så bra, men det är nog ytterst lite kvar, borde jag göra något annat än fylla på vätskan?
    Har 90 för övgrigt hydraulisk eller vajer?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    90an har, precis som 99 och 900, hydraulisk koppling. En huvudcylinder vid kopplingspedalen och en slavcylinder vid kopplingen som trycker in solfjädern.
    Sedan delar den hydraulikvätskebehållare med bromssystemet, men kollar du i behållaren så är det som två "fack" (just för att om den ena springer läck så ska inte den andra påverkas).

    Att fylla räcker inte, du måste även få ut allt luft ur systemet, d.v.s. lufta kopplingskretsen. Luftningsnippeln sitter på slavcylindern (se röda pilen här).

    Om det är så att hydraulikvätska saknas i kopplingskretsen är det nog en lågoddsare att du har ett läckage någonstans (bromsvätskan ska inte bara försvinna, det ska vara ett tätt system). Men det är lättare att leta efter när du har fått i bromsvätska och ur luften ur kopplingskretsen.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Och det är säkerligen hög tid att byta bromsvätskan hur som helst.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    90an har, precis som 99 och 900, hydraulisk koppling. En huvudcylinder vid kopplingspedalen och en slavcylinder vid kopplingen som trycker in solfjädern.
    Sedan delar den hydraulikvätskebehållare med bromssystemet, men kollar du i behållaren så är det som två "fack" (just för att om den ena springer läck så ska inte den andra påverkas).

    Att fylla räcker inte, du måste även få ut allt luft ur systemet, d.v.s. lufta kopplingskretsen. Luftningsnippeln sitter på slavcylindern (se röda pilen här).

    Om det är så att hydraulikvätska saknas i kopplingskretsen är det nog en lågoddsare att du har ett läckage någonstans (bromsvätskan ska inte bara försvinna, det ska vara ett tätt system). Men det är lättare att leta efter när du har fått i bromsvätska och ur luften ur kopplingskretsen.
    Tack så mycket för hjälpen! Ska göra detta idag när jag kommer hem

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Slavcylinder ryker

    Hej, har just satt in en ny koppling (med allt vad det innebär) på min Saab 90 från 1985. Luftade den
    och Startade bilen för första gången på länge och testkörde kopplingen, 1:an 2:an och 3:an samt backen, när jag kört en bit i backen fick bilen motorstopp och sedan tog inte kopplingen, den blev lika slattrig som innan jag bytte. Jag är ganska säker på att bromsvätskan smet ut genom gängorna vid slangen, men den rök något förfärligt vilket började oroa mig. Röken kom enbart från slavcylindern och luktade konstigt, kan inte riktigt beskriva..
    Tacksam för svar!

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Fikiboi Visa inlägg
    Jag är ganska säker på att bromsvätskan smet ut genom gängorna vid slangen.....
    Då har den ju inte dragits åt tillräckligt?


    ...den rök något förfärligt vilket började oroa mig. Röken kom enbart från slavcylindern och luktade konstigt
    Låter som om slavcylindern har gått varmt, kan den ha snurat med runt och bränt o-ringarna med tappat tryck som följd..?
    Aldrig hört talas om eller upplevt själv, men det låter onekligen som att något liknande har inträffat.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Nej jag förstår inte heller, ska försöka få loss slaven så småningom (vilket kan bli intressant eftersom jag inte riktigt ser någon poäng i att försöka lufta slavcylindern i och med att den läcker (kom fram till att det absolut inte kommer från slangen, utan från själva slavcylindern...) Så måste försöka bända ut tryckplattan lite i taget och försöka få in någon spacer på fingrarna

Liknande ämnen

  1. Kopplingspedal i botten
    Av holmbergz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 13:08
  2. Kopplingspedal
    Av freddy berg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 15:26
  3. Vibrerande kopplingspedal
    Av mortimer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 21:58
  4. Degig kopplingspedal
    Av ferm2 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 20:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •