Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Binkersproblem NG9-3

  1. #1

    Binkersproblem NG9-3

    Hej!

    Har en saab 9-3 årsmodell 07. Har börjat att få problem med min blinkers, när den är i neutralt läge blinker den vänster, när man blinkar vänster så blinkar den vänster, när man ska blinka höger händer inget. Vad kan det vara för fel? Spakcentralen? Vore väldigt tacksam för tips på vad det kan vara...

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: saab 9-3 blinkers

    Det låter ju nästan som ett problem i spakinfästningen där blinkersfunktionen aktiveras. Själva spaken är löstagbar, men där sitter bara funktionerna som finns "ute" i spaken, alltså farthållaren.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Hej,

    Detta är en gammal tråd men då jag nyligen hade samma problem så kan jag bidra med en sammanfattning av lösningen. Verkstadslösningen är att byta CIM till en kostnad av 6000-7000 kr. Jag löste problemet på ca 4 timmar till kostnaden 0 kr. Problemet är korrosion i släpkontakten i brytaren som styrs av spaken. Brytaren sitter inuti CIM-modulen.

    Följ instruktionerna för att ta ur CIM som finns i dessa två filmer:
    https://www.youtube.com/watch?v=TzJW3A1SvFg
    https://www.youtube.com/watch?v=qnTs8rPcjkY

    Urkopplingen av airbagen är det som filmen förklarar sämst. Du behöver inget specialverktyg för att koppla loss airbagen. Kom ihåg att koppla ur minuspolen från batteriet 5 minuter (tror WIS säger att 1 min räcker) innan du pillar med airbagen, och undvik fleece-tröja just den dagen. Ta en miniatyrmejsel, ställ ratten 60 grader åt sidan och in och rotar med mejseln i hålen. Känn dig fram till en tråd på en fjäder som du kan trycka undan. Följ sen filmens instruktion för att ta loss CIMen. När du tagit väck ratten, repa rattvinkelgivaren och CIM-höljet så du har ett linjeringsmärke innan återmontering. Om du inte gör nåt jättedumt som att skruva den ett helt varv borde det inte kunna misslyckas att montera den exakt som innan.

    Plocka bort damasken från CIMen och skruva isär CIMen. Nån av de 6 (eller var det 3?) skruvarna är gömd bakom ett klistermärke.

    När alla skruvarna är borta så kan du lätt lyfta isär CIMen. Fota sen blinkerbrytaren så du ser hur den sitter ihop. det sitter en vit släde på utsidan som styr helljuset. Notera hur det sitter, och hur den rör sig när man slår på helljusen (du kan sätta tillbaka spaken och testa). Lyft sen isär brytaren. Det är inga clips som håller ihop den.

    IMG_3484.JPG

    Så här kul ser det ut med ratten borttagen...

    IMG_3483.JPG

    Här är en bild som visar en den vita plastsläden som håller en gaffel som glider på kontaktbanorna. Som ni ser har släden gnagt igenom guldpläteringen. notera den svarta armen som ska gå in i gropen ovanpå den vita släden när du monterar ihop.

    IMG_3478.JPG

    Här är gaffeln som glider mot kontaktytorna. Kontaktpunkterna var svarta och gropiga när jag tog isär det hela, här har jag polerat upp ytan med en fin nagelfil (gärna en sån av typen "sträv mjuk duk på skumgummi". 600-papper eller helst ännu finare fungerar nog också. Polera även kontaktbanorna. Jag tvättade med elektronikspray och tops. Kanske bör man applicera lite vaselin för korrosionsskydd, men det gjorde inte jag. Antar att hållbarheten blir mindre än med orginalbeläggningen.

    Sätt försiktigt ihop brytaren som den var innan. Var försiktig så du inte tar bort det vita smörjfettet. montera sen ihop CIM, ratt och resten.

    Ha rena händer, en duk att torka av handsvetten på, samt god belysning. Gott om tid.

    Det här var mitt första bilmek, så det är inte toksvårt. Kräver viss känsla för finmekanik och så det där tålamodet. Tog som sagt ca 4 timmar första gången, men då monterade jag ihop brytaren lite fel så bilen konstant blinkade vänster. Att åtgärda det, dvs plocka isär, rätta felet och sätta ihop det den andra gången tog bara ca 30 min. Om du tabbar dig grovt eller inte har tålamodet att få ihop brytaren så kan du köpa en sån på skroten, och inte en hel CIM modul. Hittar du inget annat än hela CIM-moduler så kan du köpa en sån och bara plocka brytaren, det är ändå billigare än verkstadslösningen. Jag rekommenderar att du försöker reparera existerande brytare först, det är helt görbart.

    Hoppas nån får nytta av detta!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Blinkersproblem ng9-3

    Tjena!

    Har strul med blinkersen på min ng9-3 -07 sc.

    Verkar ha fått något glapp eller liknande när jag ska blinka höger.
    Drar jag upp spaken så den är fast i "blinkläge" slutar den blinka, trycker jag till spaken igen eller håller i den blinkar det.
    Det händer inte varje gång men minst hälften, börjar bli irriterande nu.

    Vänster fungerar utan problem. Nån som har en blekaste vad det kan vara?

    Funderar på att lossa spaken och köra nån kontaktrengörningsspray men hur gör jag det, är det ratt av som gäller eller går det utan att lossa den?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Dra spaken rakt ut mot dörren så släpper den


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •