Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Oljud från bromsarna NG9-3

  1. #1
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -

    Oljud från bromsarna NG9-3

    Hej! Har en 9-3 cab från 2005 Det har börjat låta vänster fram när jag bromsar, bara lite med ändå så man hör något lite som sandpapper, dessutom låter det även från den när jag ska över gupp, lite pysande ljud... Vet någon vad detta kan vara?
    Senast redigerat av Johan Eek den 2021-04-07 klockan 10:33.

  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Har du kollat skicket på bromsklossar och skivor?
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    nopp, tänkte göra det, ska kika på dem när jag byter fälgar nästa vecka :-)
    Jag hoppas det inte är alltför svår problem, skulle vilja mecka själva med bilen och fixa ordning den...

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Sandpappersljud som är bromsrelaterat (ljudet ändras beroende på hur hårt du trycker på pedalen) är allt som oftast dåliga bromsdelar - t.ex. rostiga skivor, slitna klossar, kloss eller ok som kärvar o.s.v.

    Visuell inspektion av grejerna är steg ett, ser det OK ut kan uppsmörjning, motionering och återmontering vara tillräckligt.

  5. #5
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Hur ser man visuellt, finns det någon bra bild på dåliga skivor mm och bra skivor?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Nya skivor har inga spår eller slitkanter och saknar rost. Smärre defekter brukar inte märkas men är det spårigt eller gravrost så brukar det vara dags att byta skivorna.
    Så här ser nya skivor ut: https://www.maptunparts.se/bromssyst...-ii-302mm.html

    Om man tvättar bilen och låter den stå över natten så är skivorna fulla av ytrost. Då låter det som sandpapper vid de första inbromsningarna. Det är generellt bra att motionera bromsarna genom att bromsa hårt från hög fart t ex en gång i månaden samt att alltid använda handbromsen vid parkering.

    Ng9-3 har som original dåliga bromsok fram med kolvar av plast/komposit som sväller och kärvar med tiden. Det gör att klossarna ligger på och slits onormalt snabbt. Testa genom att känna med handen på fälgarna efter körning. Är det överdrivet varmt så kanske oket kärvar. Släpp bromspedalen strax innan bilen stannar på plan mark. Då känner man om bilen fortsätter att rulla eller stannar med ett litet ryck. På min bil var det ena oket bytt redan före 7500 mil av förra ägaren, det andra oket fram byttes vid ca 12000 mil.

    Bak är det inte lika illa men när ett ok kärvade och en kloss var helt nedsliten och skivorna såg trista ut så bytte jag skivor, ok och klossar till extrapriset 4000 kr vid knappt 10 000 mil. De flesta rekommenderar inte att byta delar i förtid men med bra pris och möjligheten att slippa röra bromsarna bak under lång tid så fick det bli så. Fyra år och 4000 mil senare så är det fortfarande problemfritt bak.

    Om du har svårt att bedöma skicket så ta lite bilder ur olika vinklar och lägg in här så kan den samlade expertisen tycka till.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Så där enligt däckverkstan så såg den fin ut och bromsbeläggen var fortfarande ok, hur ska jag tänka nu? Ska jag fortfarande byta beläggen på framhjulen? Vad skulle ni göra?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Håller med, de där skivorna och beläggen ser friska ut - även om skivorna är lite lite rostiga i ytterkanten är de långt ifrån slut.

    Byta belägg kommer sannolikt inte att lösa problemet, för beläggen är ju bara en dum kloss, det är inte beläggens fel att de ligger emot skivan när de inte borde det. Snarare är oket som kärvar (och inte trycks in som det ska när du släpper pedalen) eller att klossarna inte glider som de ska i oket.

    Jag tror som nästa steg på att motionera kolven, rengöra och lätt smörja glidytorna mellan ok och belägg.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Min ng9-3 är samma årgång som din och båda oken fram är som sagt bytta, ett före 7500 mil och det andra vid ca 12000 mil. Det gick inte att motionera upp oket. Kolven av plastmaterial har "svällt" och kärvar i oket trots att allt är rengjort. Har man inte bråttom så kan man leta efter renoveringssats med ny kolv (helst i metall som vanligt) och packningar. Jag hade bråttom så jag köpte nytt ok från Maptun.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Jag tror som nästa steg på att motionera kolven, rengöra och lätt smörja glidytorna mellan ok och belägg.

    Ok, hur motionerar man kolven? (Finns det kanske en video) Och vad rengör man och smörjer man ok:en och beläggen med?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Frågan är hur insidan av skivorna ser ut och hur skicket på bromsbeläggen är där. Man behöver en 7mm insexnyckel för att demontera de rostfria glidpinnarna som håller bromsoket mot bygeln.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag tror som nästa steg på att motionera kolven, rengöra och lätt smörja glidytorna mellan ok och belägg.
    Hur gör man det? Och vad använder man för att smörja glidytorna?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    https://www.biltema.se/bilvard/smorj...ett-2000017184

    Risken är stor att kolven har svällt och i så fall hjälper ingen smörja i världen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #14
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Ok, kör måste man ta bort beläggen eller smörjer man bara på och snurrar runt bromsskivan?

    - - - Uppdaterad - - -

    Risken är stor att kolven har svällt och i så fall hjälper ingen smörja i världen.[/QUOTE]Jag börjar med att smörja, blir det inte bättre får jag väl börja byta delar :-)

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Nu kanske jag missuppfattar men smörjan ska absolut inte vara på bromsskivan eller klossarna. Du måste plocka loss oket. Häng upp oket i buntband eller ståltråd så att det inte hänger i bromsslangen.Runt glidpinnarna sitter det skyddande plaströr som är täckta av plastlock. Om något lock saknas så kan det ha kommit in smuts till glidpinnarna som gör att oket kärvar. Gör rent glidpinnarna och smörj dom sparsamt. Inspektera gummitätningen runt kolven i bromsoket.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Ja, precis - smörja betyder INTE på skivorna eller beläggens slitytor, där vill du ju ha friktion/bromsverkan. Utan man smörjer där beläggen rör sig i sidled, d.v.s.
    - kontaktytor mellan belägg och bromsok
    - glidpinnarna
    - eventuellt själva kolven
    Det är små mängder smörjfett det handlar om. Och smörjandet är ju för att beläggen ska kunna gå tillbaka lätt när man släpper på bromsen, men så måste man ju först se till att kolven kan röra sig som den ska (=motionera den).

    Om det inte hjälper så har oket gjort sitt. Och vad jag har förstått (jag har ju ingen ng9-3 själv, men TCarlsson förklarar det bra ovan) så har just ng9-3 en känt svag konstruktion på kolvarna som kan kärva även om man rengör & smörjer enligt alla konstens regler. Då återstår okrenovering eller byte.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Nu kanske jag missuppfattar men smörjan ska absolut inte vara på bromsskivan eller klossarna. Du måste plocka loss oket. Häng upp oket i buntband eller ståltråd så att det inte hänger i bromsslangen.Runt glidpinnarna sitter det skyddande plaströr som är täckta av plastlock. Om något lock saknas så kan det ha kommit in smuts till glidpinnarna som gör att oket kärvar. Gör rent glidpinnarna och smörj dom sparsamt. Inspektera gummitätningen runt kolven i bromsoket.
    Ok då förstår jag, tack snälla...

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  18. #18
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Jag ska testa, vilka verktyg behöver man förutom ett fälgkors för att ta bort hjulet?
    Såg att man skulle även ha ståltråd att hänga upp oket.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-20 klockan 09:20. Anledning: Svara inte genom att citera dig själv och skriv inte inuti citatet.
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  19. #19
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Så i helgen tar jag bort hjulet och försöker motionera kolven :-)
    Finns det någon bra video på Youtube hur man gör, är nybörjare, men villig att lära mig.

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  20. #20
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Ögnade igenom YT efter en lämplig video. Finns määäängder men hittade en jag tyckte var bra.
    Länk: https://youtu.be/VxME8Ayk7qY
    OBS! Killen i videon är onödigt hardcore och kör utan handskar när han luftar bromsarna. Under inga omständigheter jobbar en med bromsvätska utan adekvat skydd!

    Killen visar inte hur han t.ex. sandpapprar ytan på den gamla bromsokskolven utan bara byter till en ny. I ditt fall är det nog klokast att byta till en i metall som redan föreslagits. Att slipa ned plasten/kompositen känns inte riktigt rätt, jag skulle inte göra det, det är bara ökad risk att du kommer behöva riva allt igen för samma sak vid ett senare tillfälle.

    Så vägarna du kan välja är att rengöra och motionera bromsoken så gott det går annars skaffa ett reparationskit med metallkolv eller skaffa nya ok, då med metallkolv. Allt detta är ju under förutsättning att det är just oken som strular.

    Smörj på glidpunkter för klossarna och på bygeln hittar du här, 11:11 minuter in i videon.
    Behandling och smörjning av glidpinnar om än dåligt visualiserat 12:27: https://youtu.be/3Kk92TpchCA

    Lycka till!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •