Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Låter vid vänster framdäck NG9-3

Sugmotor Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Medlem#
    -

Låter vid vänster framdäck NG9-3

Hej! Har en 9-3 cab från 2005 Det har börjat låta vänster fram när jag bromsar, bara lite med ändå så man hör något lite som sandpapper, dessutom låter det även från den när jag ska över gupp, lite pysande ljud... Vet någon vad detta kan vara?
    Senast redigerat av Johan Eek den 2021-04-07 klockan 09:33.

Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    5129
    Har du kollat skicket på bromsklossar och skivor?
    Till mitt garage: Garaget

Reg.datum
    maj 2020
    Medlem#
    -
    nopp, tänkte göra det, ska kika på dem när jag byter fälgar nästa vecka :-)
    Jag hoppas det inte är alltför svår problem, skulle vilja mecka själva med bilen och fixa ordning den...

1 användare gillar detta inlägg

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Sandpappersljud som är bromsrelaterat (ljudet ändras beroende på hur hårt du trycker på pedalen) är allt som oftast dåliga bromsdelar - t.ex. rostiga skivor, slitna klossar, kloss eller ok som kärvar o.s.v.

Visuell inspektion av grejerna är steg ett, ser det OK ut kan uppsmörjning, motionering och återmontering vara tillräckligt.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Skoda Enyaq 80 -21

Reg.datum
    maj 2020
    Medlem#
    -
    Hur ser man visuellt, finns det någon bra bild på dåliga skivor mm och bra skivor?

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Nya skivor har inga spår eller slitkanter och saknar rost. Smärre defekter brukar inte märkas men är det spårigt eller gravrost så brukar det vara dags att byta skivorna.
    Så här ser nya skivor ut: https://www.maptunparts.se/bromssyst...-ii-302mm.html

Om man tvättar bilen och låter den stå över natten så är skivorna fulla av ytrost. Då låter det som sandpapper vid de första inbromsningarna. Det är generellt bra att motionera bromsarna genom att bromsa hårt från hög fart t ex en gång i månaden samt att alltid använda handbromsen vid parkering.

Ng9-3 har som original dåliga bromsok fram med kolvar av plast/komposit som sväller och kärvar med tiden. Det gör att klossarna ligger på och slits onormalt snabbt. Testa genom att känna med handen på fälgarna efter körning. Är det överdrivet varmt så kanske oket kärvar. Släpp bromspedalen strax innan bilen stannar på plan mark. Då känner man om bilen fortsätter att rulla eller stannar med ett litet ryck. På min bil var det ena oket bytt redan före 7500 mil av förra ägaren, det andra oket fram byttes vid ca 12000 mil.

Bak är det inte lika illa men när ett ok kärvade och en kloss var helt nedsliten och skivorna såg trista ut så bytte jag skivor, ok och klossar till extrapriset 4000 kr vid knappt 10 000 mil. De flesta rekommenderar inte att byta delar i förtid men med bra pris och möjligheten att slippa röra bromsarna bak under lång tid så fick det bli så. Fyra år och 4000 mil senare så är det fortfarande problemfritt bak.

Om du har svårt att bedöma skicket så ta lite bilder ur olika vinklar och lägg in här så kan den samlade expertisen tycka till.

1 användare gillar detta inlägg

9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

1. Snedslitet framdäck saab 9-5
    Av Dumli i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 00:39
  2. Höger framdäck slits mer än vänster framdäck
    Av dorott i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 20:01
  3. Konstigt slitage Framdäck 9-5
    Av Seddzi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17