Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Svårigheter att växla upp OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Svårigheter att växla upp OG9-5

    Tjenare, jag har en 9-5 1.9tid 2008 som är svårt att växla upp på, om jag överstiger 2000 varv så börjar det bli svårt att få i växel, att växla ner går hur lätt som helst.
    Jag har även problemet att bilen vibrerar på tomgång, inte lika mycket nu som efter jag rengjorde egr:en.
    Vibrationer försvinner inte när jag frikopplar eller lägger i växel när jag står stilla.
    Kan det vara dubbelmassesvänghjulet? skulle inte redigt säga att från de trådar jag läst att jag har samma symptom, inga missljud eller dylikt.
    Någon med denna motor som har haft liknande symptom?

    Bilen har gått straxt 32 000 mil, den har manuell låda och köptes nyligen så har inte väldigt mycket information. jag har kollat de 2 övre motorfästen vilket såg friska ut.
    När jag ligger i växel så är det lätt att vicka lite på växelspaken eventuellt bussning? bilen är helt vibrationsfri vid 100 km/h och vibrerar lite under 100. Jag har inte gjort några modifikationer på bilen men hittade en speedkit diesel trimbox faststripad vid batteriet urkopplad, har testat koppla in utan någon märkvärdig skillnad. Försöker jag få i någon växel i högt varv så skrapar lådan och då får jag hålla in kopplingen mitt i farten och vänta på att varvet sjunker. Jag har luftat slavcylinder med ny dot4 bromsvätska utan något vidare resultat.

    Problemen har blivit värre och har börjat knacka på 2:a, 3:e 4:e och femte växel på tomgång. Har jag neutral, 1:an eller backväxel i så klonkar det inte alls. Video på ljudet: https://www.facebook.com/jakob.ronn....35795623194517 (Saab turbo club of sweden forum på facebook)
    Senast redigerat av Injectionflow den 2021-04-11 klockan 00:59.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Uppdaterar tråden lite för de som upplever samma problem. Enligt felsökning på verkstad så verkar det vara svänghjulet som är påväg o gå. uppdaterar ytterligare om detta löste problemet efter byte.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    slavcylinder/urtrampningslager Saab OG9-5

    Tjenare, jag ska snart börja beställa delar till svänghjulsbyte på saaben men är lite förvirrad över hur det är med urtrampningslager och slavcylinder på en 1.9tid 2008. Enligt bilder jämfört på speedparts och autodoc så är det konstigt nog att både slavcylinder och urtrampningslagret ser exakt likadana ut? är det någon som har någon koll på detta som bytt på dessa motorer förr? och vart man eventuellt får tag i styrlager samt friktionsstyrskiva om detta ska bytas samtidigt? jag tänkte använda enbart sachs delar. jag förstår vad ett styrlager är men friktionsstyrskiva är jag lite tveksam på? är det lamell kanske?
    Senast redigerat av Injectionflow den 2021-05-03 klockan 18:20.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    För er som upplever samma problem som mig så var det i detta fall svänghjulet! Det var helt jädrans slut.

    196609241_1190055811437567_5491829496260405960_n.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem att växla 9000 T16 -86
    Av delta99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •