Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Automat växlar lite lustigt OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Automat växlar lite lustigt OG9-5

    Hej! Jag tycker att min bil växlar lite lustigt (9-5 2009 2.3t)

    Testade att köra på 3000 varv på 3e växeln och växlade upp till 4an då gick varvet ner till 2500 varv och sen ytterligare till 2000 varv på samma växel.
    Känns som om den slirar i dem och har ibland svårt att välja växel om det är lite lätt uppför oftast när man ligger runt 80 på 5ans växel.

    Den har gått 15000 mil precis och bytt olja i växellådan för ca 2-3 år sedan.

    Om du trycker te så den ska kicka och dra på då går den bra tycker jag, inget slir eller mysko för sej.

    Detta händer inte alltid heller vilket är lite mysko, körde ca 25mil när jag hämtade bilen och tyckte inte den gjorde så här då. (ca 1vecka sedan)

    Kan det behövas spolas tro om det finns lite klegg i kvar sedan förra oljebytet?

    Mvh Kent.

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Vad användes det för olja i lådan när den byttes? Denna låda är känslig för fel olja , rätt olja är JWS 3309.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Om du manuellt växlar manuellt från 3:an till 4:an så stämmer ditt beteende på ett ungefär, varvet sjunker när lock-up går in.

    Om du inte bekymrar dig om motorvarvet, sker alla växlingarna mjuk och nästan omärkligt? I så fall har du nog inget fel. Om växlingarna inte är sådana, fortsätt läs.

    Det är också så att när den växlar fel så riskerar lådan att haverera - mekaniken är beroende av att lådan växlar rätt. Så det finns dubbla anledningar att se till att den gör det om så inte är fallet.

    Det kan hända att en om-adaptering av lådan hjälper.

    Om byte till rätt olja inte löser det, så är ofta problemet en dålig solenoid när den inte växlar korrekt. Och det vanligaste är att växlingen mellan 2:an och 3:an är dålig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Okej ja det var manuellt.
    Den hugger ibland i vissa växlar, kan vara 2an te 3an som du säger har inte tänkt på de exakt. annnars växlar den perfekt många gånger, upplever att när den är kall växlar den som bäst?

    Får nog ta å spola lådan då med rätt olja och kanske ta solenoiderna med då

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Ett tips som brukar göra växlingarna mjuka är att verkligen se till att växla sjukt mycket upp/ner manuellt.
    Kör i 70 på farthållaren, lägg i manuellt läge och växla ner steg för steg så långt den tillåter och sen upp igen, växel för växel.
    Håll på så minst 5 minuter, gärna mer. Kör också i kanske 40-50 så du kan växla från 1-3, och sen i 80-90 hastighet så du kan växla 3-5.
    Min erfarenhet är att efter en sån "behandling" så brukar lådan växla silkesmjukt.
    Min "analys" är att det samlas "gegga" i ventilpaketet eftersom oljan inte cirkulerar lika bra där då man oftast kör i automat-läget (duh!) och då växlar lådan mestadels uppåt, och inte neråt (den släpper gärna ner till "friläge" och när man saktar farten).
    Genom att tvinga fram många, väldigt många, upp- och nerväxlingar så får man oljan att verkligen bytas ut i ventilpaketet och ventilerna att "motioneras" vilket är gynnsamt för växlingarna.

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Aha ja Jo bilen har inte nog varit nått annat än en glidare så kan vara möjligt med kleggiga ventiler iofs.
    Ska till en verkstad jag litar på idag och kolla vad de säger.
    Tack för intressanta svar

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Intressant tråd gällande ventilmotioneringen. Är detta AF40 lådan?
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3t -02 som laddar lite lustigt.
    Av Slim_m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 22:56
  2. Växlar ner tidigt OG9-5 5-steg Automat -09
    Av Mr cba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 13:25
  3. [LÖST] Automat växlar inte OG9-3 T5 BSR
    Av geronimoe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •