Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trött efter turbobyte OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Trött efter turbobyte OG9-3

    9-3 2,0 t, 150 hk, 2002, YS3DD55C622xxxxx

    6500 mil

    Efter att turbon rasade så införskaffades ny från AutoDoc. En verkstad monterade och konstaterade efter bytet att det fanns en felkod. De sa att det var T7-ventilen. Så bilen fungerade men var trött. Jag byte den samt de tre vakuumslangarna till den och fick en ny felkod, MAP-sensorn. Har precis bytt den med en beg från en skrot. Men samma fel än.

    Så ingen gång efter bytet av turbo har den fungerat. Hade inga felkoder innan. Kan det vara något annat? Kan ju köpa en till MAP-sensor men jag har känslan av att det är något annat… Tips?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vilken felkod är det?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tror att jag minns att de sa 101 på verkstaden, kan det stämma? Har själv köpt två st OBD-läsare och haft oturen med att ingen av dem fungerat.. Väntar på nummer tre... Tyvärr är jag bara vid bilen ca en gång i månaden så projektet går ganska långsamt. Håller tummarna för att nästa fungerar. Kan man Ohm-mäta en MAP-sensor? Har ju två nu och det vore ju intressant att se om jag får samma värden från dem, vill ju veta om de är hela eller ej.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    P0101 pekar på ett stort luftläckage. Sitter slangarna mellan turbo intercooler och från intercooler till tryckrör på plats? Det är rätt trångt på og9-3 och en ovan verkstad kan absolut ha tabbat sig här.

    MAP-sensor kan du inte resistansmäta. Det är en 5V matad sensor som lämnar en spänning proportionell mot mätt tryck. Du behöver alltså en 5V källa för att testa den.
    Senast redigerat av Hyvens den 2021-04-08 klockan 10:44.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ok, tack. Det där var ju mycket intressant.... Då vet jag i vilken enda jag ska börja, men det låter ju mycket troligt. Stämmer bra med min upplevelse av bilen. Orkar inte varva över 3000 rpm och vill inte hålla hastigheten om det börjar bli lite uppför.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Dessutom så pekar en felkod på var man ska felsöka, inte vilken del man ska byta. En felkod på en sensor kan ju alltså betyda en massa annat förutom ett rent komponentfel. Det kanske inte finns nåt att mäta eller så kan det vara nåt annat elektriskt så inte signalerna når fram, kabelbrott, jordfel och gud vet allt. Har man gjort nå ingrepp så är det lätt att glömma nån ringkabelsko med gemensam jord dessutom.....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ja, precis. Det var ju det som jag tyckte. Verkstaden gjorde det lite lätt för sig och ville byta sensorer, medans jag tror att det hänt något vid monteringen av turbon. Så luftläckage tror jag mycket på.
    Snöstorm här idag, men så fort jag kan blir det att krypa under bilen och se hur alla anslutningar ser ut. Att det är trångt har jag förstått.... Man saknar garaget hemma, här blir det allmän parkering ute med minimalt med verktyg...
    Tack för alla tips!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    42
    Den blir ju orkeslös om röret till insugspjället (under stora täckkåpan) inte är på plats/dåligt draget.
    Kan dom ha blandat ihop någon av smala slangarna på ventilen (lätt hänt) som sitter vid insugningsröret framme, då kan ju styrningen av ventiler bli fel?

    Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Så, då har jag kollat att anslutningar, slangklämmor, röret till insugspjället, klämt på slangarna så gummit är hyfsat fräscht osv... Hittar en sak. Röret som är markerat på bilden är lite glapp vid pilen. Lossade och o-ringen ser bra ut. Känns som att den lilla metalbiten som ska spänna ner röret är för kort. Vad är den för? Känns som att den har med övertryck att göra och där är ju tyvärr inte riktigt. Självklart ska jag se om jag kan få tag i något som spänner bättre.

    Men nu vill jag gärna läcksöka. Tänkte att man kan spraya såpvatten på alla kopplingar och slangklämmor. Men problemet blir väl att få upp tryck i turbon. Jag tror att den bara läcker när turbon får jobba lite och det kan jag väl inte lyckas med utan att köra, eller? Känns som att det inte är tillräckligt att gasa med friläge i, den vill ha motstånd. Någon som har lyckats se vart (eller om) det läcker med någon smart metod?
    2021-04-14 12.36.10.jpg2021-04-14 12.36.27.jpg

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    42
    Det blir inte belastning så att turbo laddar av att varva stillastående

    Kan du inte köpa en ny tätning/öring för att utesluta att det är det som är problemet.

    Sitter slangen på turbon som styr wastegate ventilen? Så den inte är missad?

    Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Slangarna sitter som de ska, även den till wastegaten. Jo, jag ska köpa ny o-ring men bilen står utomlands så det tar så jäkla lång tid varje gång jag ska köpa något för att kunna testa. O-ringen såg bra ut och nu har jag fått till ett bättre tryck så den sitter fast. men jag tar med nytt nästa gång jag kommer hit. Barnen vill inte med på testrunda av superbilen, så testturen blir i morgon istället. Håller tummarna.

    Tack för allas tips!

Liknande ämnen

  1. Missljud efter turbobyte OG9-5
    Av penta72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-06, 22:25
  2. För mkt laddtryck efter turbobyte
    Av Svugg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 21:32
  3. Problem efter turbobyte
    Av Erki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 16:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •