Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Missljud runt multirem området OG9-3 T5 -98

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Missljud runt multirem området OG9-3 T5 -98

    Har ett missljud från remmen, vid tomgång alt, låga växlar, har spelat in det men var laddar jag upp video lättast?
    Har ni något ställe på servern eller är det youtube som är bäst att länka till?
    Har testat speja vatten på remmen (men det försvann inte) har även testat hålla en metallstav med en tratt på (förstärker hjulet) mot rem-spännar hjulet, och den andra löprullen, men de verkar inte vara dessa två lager som låter hellre, funderar på om det är nr 4 på denna bilden som ev vibrerar lite, men jag är osäker, kan det vara ett lager

    http://shop.speedparts.se/shop/13102...opw-1ff445.jpg

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Om du släpper på remspännaren, försvinner ljduet då?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    dum fråga, hur länge kan jag göra det? är det ingen fara alls eller, antar motorn klarar sig ett bra tag utan t.ex. pumpen går?

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    nr 4 på bilden är veven.

    ett typiskt fel om det knackar och bankar å har sig är att de skruvar på baksidan av remhjulet skruvar ur sig.

    hur låter ljudet?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    hur laddar man lättast upp film? skall jag ladda upp till youtube och länka, eller finns det något sätt på sidan för video?

    - - - Uppdaterad - - -

    ladda upp det här, kan flytta det om någon har någon bättre ställe

    https://youtu.be/Vz_bZUw8w4U

    jag tycker iaf att det låter rätt mycket, nu kör motorn på tomgång, har haft problem med vakuumslangarna innan (de var sönder), men nu har jag ersatt dem
    Senast redigerat av anders:. den 2021-04-03 klockan 21:53.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av anders:. Visa inlägg
    dum fråga, hur länge kan jag göra det? är det ingen fara alls eller, antar motorn klarar sig ett bra tag utan t.ex. pumpen går?
    Det räcker med ett antal sekunder för att höra huruvida det blir skillnad i sjudet, det klarar motorn utan problem.
    Spännaren är fjäderbelastad, så du kan släppa på den mha verktyg medan den går på tomgång.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Sådär lät min gamla 9-3a -99 och då va det lager ljud ifrån själva generatorn, det blev generator byte på den så vart den tyst sedan.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    hur lyckades du identifiera att det var just generatorns lager som lät?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Jag bytte spännrulle och löprulle först och ljudet ändrades inte ett dugg. Då lyssnade jag med stetoskop och hörde klart och tydligt att det va lager ljud ifrån generatorn. Köp ett stetoskop på biltema och prova själv, det är värt dom pengarna.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-12 klockan 09:15. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Jag köpte ett stetoskåp på Jula faktist, 99kr och det var med längre metalldel än det på biltema, och prisvärdare,
    funka bra faktist,

    jag tror nu att det ev är spänrullens hjul, den låter iaf bra mycket mer än den övre löprullen,
    om man bara tänker sig byta själva rullen (sitter med insektsrkruv) får man ut den ovanifrån? eller måste man montera av hela spännrullen? Hade helst börjat med ett enkelt ingrepp, och tagit remmen och när jag kan plocka av framhjulet till våren, och har lite mer tid till våren.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Remspännaren demonteras för att man ska komma åt att byta hjulet. Går enkelt när man hängt av remmen och demonterat det övre brythjulet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Missljud från kamkedja/multirem? OG9-5
    Av Ibizious i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-01-07, 00:37
  2. Frågor runt byte multirem SAAB og9-5 2.0t 2006
    Av ashley-Terese i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-01-11, 10:44
  3. Missljud saab 9-3 00:a runt drivrems området
    Av MRC Osse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •