Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Baklucka i baklås, NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Baklucka i baklås, NG9-3

    Ahhh... Crap!

    Grabben kom hem härom kvällen och sa att lastluckan på Saab'en inte gick att öppna...
    Det är en 93'a, SC, årsmodell -11. Snabb koll och givetvis har han rätt. Hör att det surrar till i luckan när man trycker på knappen på utsidan men luckan går inte att öppna. Den hamnar i det där mellanläget där den liksom glappar lite...halvstängd/halvöppen.
    Kröp in i bilen med en stor skruvmejsel och försökte öppna med nödöppningen... Samma sak. Den öppnas bara till det där halvöppna läget men släpper inte helt. Givetvis signalerar bilen öppen lastlucka, även om man trycker till lucken så att den stängs ordentligt.

    Vad gör man nu?!?

    Jag har provat att bryta strömmen men det hjälpte inte. Jag har provat att kalibrera klämskyddet i sidorutorna (!) som jag läst på ett par ställen kan hjälpa men icke. Jag antar att kistan är helt körd eftersom den inte går att öppna med nödöppningen.

    Nu har jag plockat ner klädseln på insidan av lastluckan så låskistan är frilagd men vad kan jag göra nu? Locket på kistan är ju vänt mot utsidan av luckan så det går knappt att se nåt vettigt även om man får av locket.

    Är det någon stackare som behövt göra detta och som har har ideér eller ännu hellre dokumenterat?

    Tack på förhand!
    Tobias
    Saab 9-3 SC 2,0t Vector BioPower -11

  2. #2
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Såg denna länk i ett nyare inlägg gällande krånglande baklucka i en ss, borde funka på din också. https://www.youtube.com/watch?v=zm6xdmcwkyk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Det tog ett par timmar till men till slut löste det sig. Tänkte skriver om det. Någon annan kanske kommer ha nytta av det :-)

    Jag började med att åka till skroten och köpa en begagnad låskista. 225 spänn är inte mycket att tala om. Det gav mig möjlighet att öppna locket och lista ut hur mekanismen fungerade.

    Att plocka av locket är inte svårt men var försiktig så att inte clipsen går av. Använd något att peta med. Jag har markerat med gult i bilden nedan var det finns hakar som clipsen på locket hakar i.
    Clipset som sitter vid gula markeringen med pilen är svårt att komma åt att lyfta på, särskilt när låskistan sitter på plats i lastluckan, men lossar man de andra går det ganska bra att få loss locket ändå utan att förstöra något.

    Den rödmarkerade detaljen är nödöppningen. På undersidan av låskistan på bilden finns det ett fyrkantigt hål som det går fint att sätta in en lagom stor spårmejsel i och vrida om motsols för att öppna låset. Tanken är att den lilla armen på nödöppningen pressar den grönmarkerade detaljen åt höger för att frigöra "låskolven" som är blåmarkerad i bilden. När "låskolven" frigörs ska den kunna "rotera" åt det håll som pilen visar och då öppnas låset.

    Lastlucka_Laskista_1.jpg

    Det är alltså tanken. Det fungerade inte i mitt lås. Den grönmarkerade detaljen flyttade sig precis som den skulle vid både knapptryckning och vid vridning på nödöppningen och frigjorde "låskolven" men "låskolven" vägrade rotera hela vägen för att låta lastluckan öppnas!

    Så... Vad var orsaken till problemet då?

    En liten vit sk*ten plastbit!

    Det blåmarkerade är åter "låskolven" och de rödmarkerade är den lilla vita plastbiten. Jag skulle säga att den var ca 12 mm bred, max två mm tjock och ca 20 mm lång. Den låg lös men helt enkelt i vägen så "låskolven" kunde inte rotera hela vägen. Det ska också sägas att utrymmet den ligger i är riktat neråt så gravitationen var min fiende.

    Lastlucka_Laskista_2.jpg

    Men... en halvtimmas fiskande med ståltråd och spegel gav resultat, och jag fick bort plastbiten! Yay!

    Efter det fungerade låset precis som det gjorde innan. Jag har inte en aning om varifrån plastbiten kom. Jag kan inte se att den skulle komma inifrån låskistan men det finns ställen i de yttre delarna där jag inte kommit åt att titta... Det skulle också kunna vara så att plastbiten pressats in bredvid "låskolven" utifrån, men det kommer med all säkert att förbli ett mysterium!

    Hoppas någon kan ha nytta ovan beskrivning på ett eller annat sätt.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC 2,0t Vector BioPower -11

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Baklucka i baklås Saab 9-3 SS 2009

    På Grabbens 9-3ss 2009 har bakluckan gått i baklås. När man trycker på fjärren blinkar bara blinkersen 3ggr. Ett klick från relä hörs i skuffen. Allt annat fungerar som det ska.

    Löst lite om detta och det verkar vara kablage i gångjärnet. MEN för att komma åt detta måste jag få upp skuffen. I USA verkar de ha en nödöppnande, hittar ingen sådan på vår bil. Är det någon som har tips på tillvägagångssätt ?
    Tacksam för tips !
    Henrik

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Baklucka i baklås OG9-5 SC -04
    Av Lill_Erik i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-02-27, 19:43
  2. [LÖST] Bakdörrar i baklås OG9-5
    Av Mr_Nitro i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-03-21, 13:52
  3. [LÖST] Baklucka i baklås. OG9-5 SC -06
    Av lillefar i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-07-12, 09:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •