Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fjärrlåskrångel OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Fjärrlåskrångel OG9-5

    Hej.

    Mitt fjärrlås till Saab 9-5 -06 krånglar intermittent.
    Har plöjt igenom de flesta trådar som handlar om ämnet, nästan allt renderar i ett tändningslås som ej ploppar upp. Mina nycklar fungerar emellanåt, men dör också av helt. Har rengjort kontaktytorna jag kommer åt i nycklarna och skiftat den tunna plastfolien däri mellan nycklarna samt bytt båda batteri.

    - Radio och instegsbelysning släcks när nyckeln tas ur, lås ploppar upp som det ska.
    - Båda nycklarna säger 2 keys 2 transponder i SID, båda går att starta och köra med.
    - Testat låsfunktion med bilen på olika ställen, det är inget lokalt som stör ut signal.
    - Har provat att koppla ifrån batteriet en stund.
    - Alla säkringar hela.

    Det kan krävas allt från 1-50 tryck för att låsa/låsa upp, samma för meddelandet i SID(bagageluckeknapp). När det sedan funkar kan man trycka en till femtio gånger på raken och de fungerar, sen slutar de tvärt och det krävs allt från ett till tretti knapptryck igen innan de vaknar till liv.

    Vore det värdefullt att köpa en begagnad antenn från bildelsbasen att testa med eller är det bara ny som gäller(den under armstödet)?
    Mjukvara i bilen kan vara gammal, är det något som kan avhjälpas?

    Kan jag ens fortsätta någonstans innan jag kontaktar Saab-verkstad?

    Jättetack för alla tips och lovar återkomma med lösning.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Jag började leva med felet och har använt nyckeln i dörrlåset. Nu börjar låset i dörren bli så slitet att det är svårt att låsa och låsa upp bilen. Det är en tidsfråga innan det går sönder och numera kan det krävas upp till 500 tryck på fjärrkontroll innan något händer.

    Går det att köpa ny låskolv till dörren och byta ut den? Eller kan man göra något med dörrlåset så att bilen ser "låst" ut, men dörren går att låsa och låsa upp med en glasspinne? Jag skulle nöja mig bara centrallåset fungerar även om stöldrisk ökar så ser bilen i alla fall ut att vara låst.

    Inget kul att behöva lägga många tusenlappar på en bil som har ett fåtal år kvar i livslängd, vill undvika verkstad.
    Senast redigerat av Dackefejden den 2023-01-19 klockan 16:58.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Låset i dörren är rejält stöldskyddat så det är rätt mycket jobb att komma åt låset, och du kan inte få en korrekt kodad nyckel.

    Om du skaffar 3-4 dörrcylindrar (och inte har otur med nyckelkombinationerna) från skroten (de är normalt inte särskilt slitna) så kan du relativt enkelt bygga ihop en passande originalcylinder från det. Det behövs inte passande nycklar för att plocka isär dörrlåsen när du väl fått ut dem. Låsryttarna är lika i dörr, tänd- och bakluckelås, det senare bara på -03, men tändlåsryttarna är alltid mera slitna, ibland till den grad att de får funktionsproblem, så använd inte ryttarna från tändlås.

    ----

    Men jag tror att det lättaste är att laga fjärrlåset, det är så mycket lättare att komma åt dess delar. Jag skulle åkt till en självplockskrot och plockat alla delar som som rimligen skulle kunna vara inblandade, finns gott om bilar att plocka dessa från.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Alltså, om du syncar in en ny sändare, funkar den lika dåligt då ? ..isåfall är det ju uppenbarligen nån av delarna i bilen som krånglar.

    F.ö, mitt fjärrlås till 05'an får bara sämre och sämre räckvidd, när den var nyköpt för 10 år sedan kunde jag lätt larma på och av genom köksfönstret ut på infarten, typ 20m och en vägg mellan, numera måste man i princip stå inom nån meter från förardörren eller precis bakom bilen för det ska fungera, mycket irriterande. ..Och det är inte batteriproblem eller lokal störning (min 07'a som står brevid har lång räckvidd fortfarande)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Är det krångel med båda dina nycklar så sitter felet i bilen.
    Lättast är väl att prova att byta mottagarkortet under armstödet
    från en skrot. Tror inte den behöver giftas in.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Jag tänker att man kanske ska kolla antennmottagaren till fjärrlåset. Den sitter i mittkonsolens bakre det. Har den lossnat så blir mottagningen sämre.
    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •