Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur mycket rost innan bilen blir underkänd? OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -

    Hur mycket rost innan bilen blir underkänd? OG9-5

    Har hört både från verkstad och besiktning att min 2001 9-5 rostar friskt undertill. Den är dessutom standardutrustad med rostigt tanklock, baklucka och hundben. Extrautrustad med lite krypande rost i nederkant och bakkant av dörrarna.
    Nu till frågan; hur mycket rost "tål" bilen innan den blir underkänd?
    Visst ser det lite pundare ut med synlig rost här och var på karossen, men jag antar att besiktningen kommer dömma ut den när sidobalkarna gått för långt. Hur vanligt är det på 9-5, ser ju att de nu skrotas ut i mängder?
    Någon här som har en 9-5 som dött rostdöden?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Jag har också sett på facebook på senare tid flera trådar om fatal rost på 9-5. Jag har så smått börjat överväga att köpa en gammal 9-5 som "sista saab bruksbil" om jag vågar mig på att köpa en hel-el-bil (för jag har inte råd med en elbil med den räckvidd och dragkrok som jag behöver och då vore en 9-5 perfekt för att fylla det hålet).

    Men jag börjar undra om det går att hitta en 9-5 som inte är helt nedkörd i antingen motorn (sludge, kamkedja, turbo) eller rost (dame edna). Det verkar ju som det är en 2005a man ska satsa på då... Att det går att lägga jobb på en 9-5, antingen maskinellt eller rostlagning och efter det få en fin bil förstår jag, men i mitt fall som vill ha en billig bruksbil så känner jag inte för det alternativet.

    Är det framkant bakre hjulhus som är akilleshälen på 9-5? Hur lätt är det att inspektera, för en bilköpare eller för bilprovningen (har aldrig ägt en 9-5)?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Brukar vara rost framkant bakre hjulhus och bakkant bakre hjulhus. Minst rost upptill i bakre hjulhuset och mer nertill. Fram och bakkant brukar vara synligt. Tar man loss innerskärmen så hittar man ibland ett större hål rakt upp i hjulhuset ut mot skärmkanten och med stor sannolikhet även hål längst ner i hjulhusets främre del och rakt in där hjulhuset fäster mot balken. Reservhjulsbaljan ibland kexig runt gummipluggarna utan det syns för ljuddämningsmattan döljer, syns bäst underifrån. Fjäderbenstorn verkar klara sig bra jämfört med 9-3ng.

    Man behöver verkligen ta loss innerskärmarna bak för att inspektera en 9-5 innan man kan avgöra.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast som vanligt ser man oftast helheten.......en skabbig bil med rostfläckar är antagligen garanterat rostig där de brukar rosta. Hittar man en välskött bil som har ytterst lite synlig rost eller rent av ingen alls har ju större chans att vara fin på sårbara ställen också. Vill man ha en 9-5 så ska man ju självklart sondera marknaden noga och leta rätt bil. Åka långt kanske och inte vara rädd för att slanta lite fast de inte står i nå större pengar. En kanonfin 9-5 för 30k är såklart ett bättre köp än en skabbig för 15k även om den kanske är svårsåld för 30k. Motorer går alltid att laga, rost är tråkigare...........

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Om man hittar en som inte är upprostad, finns det nåt rimligt sätt att laga och rostskydda så det håller ett tag till? Är det som nån skrev på annat ställe plåtkvaliten som har försämrats, eller är det själva rostskyddet som står för störst försämring (jag antar de samverkar, men plåtkvaliten är svårt att rå på).

    Man kan fundera på hur många fler bilmodeller som rostar friskt under plastsköldar, plasttrösklar och innerskärmar, och hur bilprovningen ska hitta detta... När jag var ung så gick bilprovaren runt med en "hacka" och försökte slå hål på plåten, oftast lyckades de väl bara slå hål på underredsmassa och lack, men kanske någon iallafall hjälpte en kollega till nästa tillfälle att få rosten att få fäste så hackan kunde gå igenom nästa gång... Nu verkar de inte hålla på med detta, men det är väl att allt är inbakat i plast...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Ok, jag skaffade en 2005:a i höstas just för att rosten gjorde att min 2000 fick för mycket nerslag på rost.

    Det skulle gått att fortsätta laga den om det bara vore detta, uppskattningsvis skulle svetsarbete på en rostfixarverkstan för under 10k räddat den, förutsätt att man väljer "rätt" besiktningsstation med lämplig toleransnivå. Men första rostlagningen på hundbenet kom 2012 (vilket inte blev så bra, höll till c:a 2015), så utseendemässigt så är den ganska körd - delar av hundbenet saknas nu, och delar av skärmkanten. Bakluckan har nu även direkta hål (dekaltrimmat) medan tanklocket byttes 2012. Dessa har inte DEKRA brytt sig om eftersom det bara är estetiskt. Denna rost är dock anledningen till att jag tittat efter ersättare senaste 5 åren - men så länge den gått igenom med nära blanka papper trots detta så kändes det fel att inte fortsätta med den - och jag har varit förundrar över hur problemfritt den klarat sig trots utseendet (men så har jag också, med få undantag, hållit borta piratdelarna från den).

    Det som de slagit ner på är golvet, fram svetsades en gång 2018 efter nerslag, men den senast 202 var det nerslag på golvet bak. I båda fallet hade det krypit ut från under sidosköldarna, och den tog det inte loss. Så även om rosten på hundbenet i sig inte är något de slår ner på är det kanariefågeln i sammanhanget (så om bilen är lagad där döljer det bara det verkliga problemet).

    Utöver det fick den nerslag på bagagerumsgolvet i reservhjulsbaljan (hålen är mu rena motorvägen för möss vilket är ett följdproblem, och jag har i efterhand hittat fler hål som de inte slog ner på, vet ej om det berodde på att de inte brydde sig om dem eller inte såg dem) - vad jag hört är att rost i största allmänhet där inte är ovanlig, och det har viss betydelse för dragkrokens stabilitet.

    Sedan finns det hjulhusväggarna bak, men de antar jag inte enkelt syns av besiktningspersonalen. Och det kan rosta i bärarmar och fjäderben mm, men det är ju inte hela världen att byta så länge det finns god tillgång på skrotbilar.

    Så, för att få den genom besiktningen så är det golvet och bagagerumsgolv som är viktigt. Sedan är ju 8-5 tillräckligt robust för att den blir utdömd långt innan det blir verkliga hållfasthetsproblem med dess skrov, så det är då bärarmar och fjäderben (samt dess infästningspunkter) som kan ställa till det (men inget mina bilar haft problem med).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Man kan fundera på hur många fler bilmodeller som rostar friskt under plastsköldar, plasttrösklar och innerskärmar, och hur bilprovningen ska hitta detta... När jag var ung så gick bilprovaren runt med en "hacka" och försökte slå hål på plåten, oftast lyckades de väl bara slå hål på underredsmassa och lack, men kanske någon iallafall hjälpte en kollega till nästa tillfälle att få rosten att få fäste så hackan kunde gå igenom nästa gång... Nu verkar de inte hålla på med detta, men det är väl att allt är inbakat i plast...
    Dom använder fortfarande rosthammaren flitigt, men som du säger så kan dom inte banka där det sitter plast för så det beror lite på bil.

    För att svara på ursprungsfrågan är det väl i princip tre saker dom kan slå ner på vad det gäller rost:

    - Bärande delar, absolut vanligast, men inte speciellt vanligt på 9-5
    - Rosthål så det kan komma in avgaser, inte så vanligt men har man stora hål på fel ställe så..
    - Rost så nån kan göra illa sej, inte så vanligt men har man stora rosthål i karossen kan det bli nedslag.

    Kan tänka mej att sidobalkarna kan ruttna lite bakifrån (hundebenen) om dom får tid på sej men jag har inte ens sett dom knacka där.. iofs är det ju plast ivägen..

    Där dom hackat har varit främre bärarmar däremot, och det finns nog en anledning, dom rostar en hel del tyvärr, synd att dom snålade in på galvningen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Så, för att få den genom besiktningen så är det golvet och bagagerumsgolv som är viktigt. Sedan är ju 8-5 tillräckligt robust för att den blir utdömd långt innan det blir verkliga hållfasthetsproblem med dess skrov, så det är då bärarmar och fjäderben (samt dess infästningspunkter) som kan ställa till det (men inget mina bilar haft problem med).
    Bagagegolvet/reservhjulsbaljan bryr dom sej uppenbarligen inte om, på min 2.0t så kunde man kasta in hatten typ, den gick igenom ändå, fast jag svetsade ju ihop det tillslut. (finns bilder i min tråd om silversaaben)

    Jag har faktiskt aldrig haft rost i golvet på nån av mina 9-5'or heller.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Okej, då låter det ju som att bilen kan leva ganska många år till, gott.
    När det gäller vilka bilar som klarat sig bra, så känns det ju som att hundben och tanklock vore ganska enkelt att snygga till inför en försäljning. Men eftersom rosten kommer inifrån, kommer den ganska snart visa sitt rätta ansikte igen. För många år sedan hade jag en mercedes som rostade sådär i framskärmarna. Varje vår tog man en runda med spackel och färg, blev kalasfin i 9 månader, spelade ingen roll hur ordentligt man slipade och grundade.
    Den bilen hade 1 svag punkt, 9-5an har typ 5, så sånt orkar jag inte hålla på med på denna bilen. Har för övrigt aldrig sett maken till hur jävligt bakluckan rostar, stora hål och bubblor över i princip halva luckans areal, måste rinna in vatten från taket eller nåt..

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Visst är det så, i min silversaabtråd fixar jag ju all synlig rost, och nu några år senare ser den ännu värre ut, fram tills nyss hade tankluckan klarat sej efter reparationen men nu har dne också börjat..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Bagagegolvet/reservhjulsbaljan bryr dom sej uppenbarligen inte om, på min 2.0t så kunde man kasta in hatten typ, den gick igenom ändå, fast jag svetsade ju ihop det tillslut. (finns bilder i min tråd om silversaaben)
    Det är kan nog vara så att de struntar i det om man inte har dragkrok, men har man drag så har baljan viss betydelse.

    Fast som alla rostskador har det stor betydelse vem som besiktigar. Vissa stationer skulle jag undvika om det ser lite tveksamt ut (om jag inte är ute efter att få en lista på vad som behöver lagas).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Den har förvisso krok men det kan säkert vara så med.

    I forntiden körde en kompis volvo 240 och lagade reservhjulsbaljorna (finns ju en på varje sida) med 0,5mm aluplåt och popnitar efter att bilprovningen slagit ned på dom (kom in avgaser) , några år senare fick han
    samma nedslag på en annan 240 och gjorde likadant, men det gick INTE, för den hade dragkrok och då var det plötsligt bärande
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [OG9-3] Hur mycket vrid innan kopplingen ger upp?
    Av benis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 14:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •