Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Orsak felaktiga avgasvärden? NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -

    Orsak felaktiga avgasvärden? NG9-3

    Är det möjligt att det är bränsletrycksregulatorn som spökar när man får höga co/k och co värden när lambda och det andra bra?

    luktar mycket avgas från bilen men den går inte ojämt. Det eller katalysatorn som krånglar, eller kanske båda? Är en ng9-3

    tacksam för alla tips.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    vid felsökning så får man såklart ta med alla aspekter och mätning av bränsletryck är väl många ggr bra.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -

    Byta downpipe 3 tums till orginal

    Min katalysator har rasat och måste bytas men den är svetsad till downpipen så tänkte byta till orginal downpipe och katalysator som jag har liggande.

    Men eftersom det är 3 tums helsats nu och jag byter till orginal downpipe så kommer det bara bli halvsats och jag måste ha någon form av konverteringsrör mellan de två olika storlekarna. Någon som vet exakt vad som behövs och vart man kan få tag på det?

    För att försöka hitta någon för att svetsa loss katalysatorn och svetsa på en ny känns inte helt enkelt eller extremt dyrt..

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Inte svar på din fråga men hur vet du att katalysatorn måste bytas?
    Tycker att du ska fixa din befintliga downpipe, inte speciellt dyrt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Vet du vart man kan göra det och vad det kan kosta? Eftersom jag inte själv kan eller känner någon som kan svetsa.

    Men som svar på din fråga är dem jag har pratat med säger alla att det är en handfull grejer som kan vara fel när man har avgasvärden som min bil har och har uteslutit det mesta och är bara katten och bränsletrycksregulatorn kvar.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-01 klockan 20:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Om du tar en bild på katalysator där man kan se en bit av rören samt lite mått på katalysatorn så kan många på detta forum rekommendera en lösning åt dig.
    Var i landet som du bor är också bra information.
    Den gamla katalysatorn får du dessutom betalt för när du säljer den som skrot.<- den marknaden är helt sjuk idag
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-01 klockan 20:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Ah ok. Ska ta och göra det vid tillfälle..
    Bor i Stockholm.

    Ja hört att det är värt lite iaf just pga ädelmetallerna.

    tackar för informationen

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Om du har biopower mjukvara så kan du fuska och tanka e85, då bör du klara dig vid co testet

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    har biopower konvertering och visst värdena blev bättre på e85 men fortfarande inte i närheten för att gå igenom. Det gamla hederliga tricket fungerade tyvärr inte..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-01 klockan 20:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Exakt såhär ser downpipe och kat ut. Är samma system nästan. äldre men likadant designmässigt.

    https://martelius.com/en/exhausts/jt...wnpipe-300cpsi

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Hur höga co har du både tomgång och förhöjd?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    CO/k 0.8%

    CO 0.9 %

    lambda 1.01 och HC 131

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -

    Question Byta fastsvetsad katalysator - bästa sättet?

    Katalysatorn jag har är fastsvetsad till downpipen. Frågan är vad är bästa sättet att byta den. Kapa den svetsade delen (rostfritt så vet ej om det går med såg) och sen sätta fast en ny utan att svetsa fast den eller svetsa fast den nya så som den gamla var? Har ingen svets själv så vad är enklaste sättet att byta katalysator på enligt er som har gjort detta tidigare?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -

    konverteringssats för montering av främre rör?

    Jag måste ha någon del som fattas som jag ej vet vad det.

    Det gäller Ys3f 9-3 saab orginal katalysator som ser ut som en klump med en triangulär fästenhet på ena sidan och en kvadratisk på andra sidan. Dock det officiella främre röret jag har fäster mot en triangulär sida och inte en kvadratisk.. ungefär som att främre röret ska sitta direkt på turbon och inte på katalysatorn..

    För standard är väl katalysatorn direkt på turbon och sen ett främre rör på den och sen resten av grejerna? Har jag fått fel grejer eller är det någon konverteringssats som fattas?

    Bild på främre röret..

    https://cdn.abicart.com/shop/13102/a...pic-c40b2a.jpg

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -

    Pajad lambdasond eller läckage i avgassystemet vid skyhögt lambda värde?

    Tidigare hade jag höga co värden som efter mycket om och men visade sig bero på katalysatorn. Lambda värdet var på 1.01 och resten var bra förrut co värdet.

    Nu när jag bytt katalysator och ändrat massa med rören så fick jag 1.37 i lambda värde vid besiktningen men resten av värdena var bra. Bilen gick lite ryckigt vid låga hastigheter också.

    Kollade efter läckage när jag monterade allt men hittade inget. Så frågan är lyckades jag paja någon sensor eller drar det tjuvluft? Med tanke på värdet är skyhögt måste det ju vara enormt med luft den drar tycker man..

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Garanterat läckage i avgassystemet någonstans, för det kommer att bli felkod och motorlampa med ett så pass stort lambdafel.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Ja, man måste ju inse att det bilprovningen mäter är ett uträknat lambdavärde, det är inte nödvändigtvis den lambdan som motorn går på, framförallt om du har läckage i agassystemet.

    1.37 är extremt magert, om motorn skulle gå på det på riktigt alltså, så magert att det kan orsaka skador.

    Om du låter nån hålla för avgasöret på tomgång och lyssnar under bilen ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Ja för inte tusan kan det vara bilens värde för borde den knappt fungera alls kan man tycka.



    Men ska testa med att låta någon annan få sätta igen och sen lyssna. Finns det något annat trick man kan ta till för att hitta? För blir det lika oavsett om läckan är innan katalysatorn som någonstans efter närmare utblåset?
    Senast redigerat av Vfr den 2021-07-24 klockan 09:26. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Garanterat läckage i avgassystemet någonstans, för det kommer att bli felkod och motorlampa med ett så pass stort lambdafel.
    Du fick rätt. Nu kom motorlampan. En rad med felkoder också. Testade en ODB mätare som liveströmmar data och lambda volten gick upp och ned som en bergodalbana och varje gång värdet dök började bilen hacka och hoppa.

    Så nu är lambda värdet högt bilen går hackigt och fick följande felkoder. P0134, P0300 och P0134 . Heated oxygen sensor 1 bank 1 no activity detected general electrial failures..

    Låter som lambda 1 är paj men voltvärdet för 2an hoppar också upp och ned (kanske pga av att första gör det iof) och blir bilen verkligen ryckig av lambdafel? MEst van vid att den går slött och drar mycket soppa men inte hackar en massa.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    P0134 och p0300 är nya koder som ploppade upp samt bilen hackar som fasen och lambdavolten går berg och dalbana i sync med att bilen hackar.

    Fel på själva sonden eller är det något elfel som gör att lambdorna inte fungerar korrekt? Man fixar en grej men sen direkt uppkommer något nytt. Svårt att veta om det är relaterat eller om det bara är trasigt eller om man pajat nått när man pillat med det andra..

Liknande ämnen

  1. Felaktiga felmeddelanden för blinkers NG9-3 SC -07
    Av skade i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-10-12, 10:17
  2. Cadillac 1991 Felaktiga avgasvärden.
    Av Fp730a i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 09:35
  3. Felaktiga RSS flöden
    Av alu- i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 09:52
  4. Felaktiga felmeddelanden, elfel? NG9-3
    Av PQ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 23:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •