Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Spolning baklucka ur funktion OG9-5 SC -02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -

    Spolning baklucka ur funktion OG9-5 SC -02

    Jag undrar var spolarmotorn sitter för spolningen till bakluckan.
    Spolningen fungerar inte, men torkaren fungerar felfritt.
    Jag har kollat i instruktionsboken och där hittar jag inte något om detta och inte info om dess säkring eller annat...
    Så, därför vänder jag mig till er SAAB 9-5 kunniga i Forumet
    Jag hoppas slippa riva halva bilen i jakt på spolarmotorn och dito säkring med hjälp av ert kunnande.
    Återkom så fort som möjligt eftersom det börjar bli slaskigt nu och spolaren behövs...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Hörnefors
    Inlägg
    20
    Medlem#
    13579
    Utan att ha koll på 9-5, så antar jag att den sitter som på 9-3, dvs på spolarbehållaren - för du har väl bara en behållare för spolarvätska. På 9-3 så slutar det spola på bakrutan när larmet för spolnivån kommer, men det går bra att spola fram ett tag till.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Det är väl t.o.m. samma motor för spolningen bak och fram, bara att den körs åt olika håll. Den sitter på i spolarvätskebehålllaren.

    Det är ganska vanligt att spolningen bak slutar funka på 9-5 t.o.m. 2005, då är det oftast genomföringen genom bakluckan och dess torkarmotor som täppt igen av rost & smuts. Kan ju vara knappen på spaken också. Låter motorn när du försöker spola?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Hej och tack för info.
    Nej, motorn låter inte för spolning så det var den första felkällan som jag noterade.
    Jag snabbkollade i en bekants Haynes och enligt deras elschema så skulle det vara två olika spolarmotorer för fram och bak samt två olika reläer.
    Däremot är det som du skriver Jellybear att det bara är en spolvätskebehållare, i alla fall vad jag har hittat...
    Nu är då frågan om Haynes schema stämmer och i såfall var sitter spolarmotorn för bakrutan och var sitter reläet för bakrutespolningen som jag vill kolla funktionen på?

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    Båda pumparna sitter på tanken men i olika höjd, jag har bytt den ena utan att riva fronten på min 05'a iaf, bara hissade bilen vänster fram och gjorde det underifrån.

    Rimiligen är det den högst upp som går till bakrutan.

    Efterssom det är såpass enkelt att komma åt kan man ju med fördel mäta i pumpens kontakt om den frår ström.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Tack för tips.
    Spolarpumpen till bakluckan fungerar, men det kommer inte fram något vatten.
    Fortsättning följer...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Jag har haft det här problemet på två bilar. I båda fallen så var det stopp i röret/axeln som går genom torkarmotorn. Att riva inredningen på bakluckan är hyfsat fort gjort. Sen så är det bara att koppla bort slangen samt munstycket å kolla så att röret är fritt.

    Det är alltså https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...tor-bakruta241
    9-5 Aero SC MY05 steg 3

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Kanon Snelhest.
    Det förklarar förmodligen mitt problem också. Jag ska riva bakluckan härnäst.

Liknande ämnen

  1. Spolning av automatväxellåda
    Av Vbg_jonny i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-25, 22:30
  2. [LÖST] Backventil spolning framruta NG 9-3 -09
    Av RZ i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-04-22, 15:01
  3. Spolning på rutan död. Saab 900 T16 87a
    Av rybbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 14:36
  4. Spolning till bakruta ur funktion 9-3 SC
    Av Xero^ i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •