Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: AC-problem felkod P0530

  1. #1

    AC-problem felkod P0530

    Bil: Saab 9-5 1,9TiD -07

    Ac-kompressor startar ej och har felkod P0530.
    Jag har precis varit inne (ac-firma) och kollat så att det finns kylmedium i systemet ,även rätt tryck. Provade att bygla ac-relät och då fungerade ac:n , bytte relä, men samma resultat.

    Tryckvakten säger 0.01volt och 0.0bar så det kansk är den , tips ? Någon som vet om det sitter en backventil på den ? Eller måste systemet tömmas ?

    Något som haft samma problem? Teorier på möjliga fel ?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Det finns en backventil i nippeln till tryckvakten dvs du kan skruva bort den utan problem. Tryckvakten är "standard och används på så gott som alla 9-3 och 9-5 (om du vill testa med en beg)

    Kolla på kabelhärvan under höger strålkastare, på diesel bilar 2006+ sitter den emot AC röret och gnuggar på både röret och kablarna. Därinne finns kabeln till tryckvakten och du kanske har fått kabelbrott just där.

  3. #3
    Tack för mycket bra info. Då ska jag kolla om jag kan få tag i en beg tryckvakt att prova med.

  4. #4
    Du skriver att tryckvakten är standard och passar på så gott som alla 9-3 och 9-5.
    Vill bara försäkra mig om du menar både OG9-3 och NG9-3?

    Detta ska bli riktigt spännande att kolla, har nämligen haft bilen inne på en bilelektrisk firma som felsökt och inte hittat felet, dom har inte bytt ut tryckvakt.

  5. #5
    Köpte en ny tryckvakt men felet kvarstår.
    Kollade kabelhärvan också, den verkar ok.
    Testade att bygla kontakterna nere vid tryckvakten och då startade ac:n, så det verkar ju som att signalerna går fram från kontaktdonet iaf.

    Fler tips någon ?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av AutoCool
    Det finns en backventil i nippeln till tryckvakten dvs du kan skruva bort den utan problem. Tryckvakten är "standard och används på så gott som alla 9-3 och 9-5 (om du vill testa med en beg)

    Kolla på kabelhärvan under höger strålkastare, på diesel bilar 2006+ sitter den emot AC röret och gnuggar på både röret och kablarna. Därinne finns kabeln till tryckvakten och du kanske har fått kabelbrott just där.

    Vill bara skriva att du inte kunde ha mer rätt, kabeln och hade skavt mot AC-röret. Synd att jag inte kontrollerade det mer noggrant efter att du skrev det, eftersom jag istället plockade isär halva bilen före jag kollade en andra gång

    . Men tack för bra info

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -

    AC-problem NG9-3 TTiD -09

    När jag haft min ac igång så låter det lite, fick ett tips av en kille att köpa ett påfyllnads set hos en firma.

    Jag kopplade på en manometer och kollade trycket i systemet, mätte då upp ca 55 ps i tryck när bilen var avstängd. Och när bilen var igång så låg trycket på lågt.

    Jag fyllde på en burk kylmedel med motorn igång och acn på max. Dock nu när motorn är avstängd så ligger trycket på 70 ps, vilket är för högt.

    Fråga hur och var släpper jag på trycket i systemet? Det finns två kranar, en som sitter högt upp där man fyller på med kylmedel och en längre ner. Släpper man på trycket via påfyllningskranen?
    Saab 9-3 TTID

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Man mäter inte trycket när ac och motorn är avstäng. egentligen ska du ha en mätare som mäter trycket på båda sidorna.
    om din mätare säger att det ligger rätt nöjd dig med det. Fast du skulle ha fyllt på med rätt vikt för att inte överfylla. just nu har du ingen aning om du har rätt mängd kyl gas i.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Det är olagligt att släppa ut köldmedia (R134A) i atmosfären.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Tack jag har forskat i det. När bilen är avstängd har ja ca 5 bar i tryck (max är 8 bar). Och när bilen går har jag 2.5 bar i tryck.. När bilen går ska köldmedia (tryck) ligga på ca 3,5 bar. Tack för svaren.... Problemet löst
    Senast redigerat av Seblanz den 2021-04-02 klockan 14:31.
    Saab 9-3 TTID

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Hade det inte varit fiffigt att laga läckaget också?
    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Jo har bokat tid hos verkstad, dom får kolla över systemet.
    Saab 9-3 TTID

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Hoppas verkligen att du berättar för firman vad du fyllt på med så du inte har sönder deras maskin och får betala dyrt för det!

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Det är olagligt att släppa ut köldmedia (R134A) i atmosfären.
    ..Om man döper om det till kylspray eller "luft på burk" eller drivgas till div olika mediciner och liknande är det dock fullt lagligt att släppa ut hur mycket som helst..

    Så även om det är olagligt så är det väl kanske mer ett spel för gallerierna.


    Citat Ursprungligen postat av Seblanz Visa inlägg
    Tack jag har forskat i det. När bilen är avstängd har ja ca 5 bar i tryck (max är 8 bar). Och när bilen går har jag 2.5 bar i tryck.. När bilen går ska köldmedia (tryck) ligga på ca 3,5 bar. Tack för svaren.... Problemet löst
    Det där beror helt på temperatur, det är därför man ska väga gasen egentligen.

    Det finns tabeller på tryck kontra temperatur som hemmafixare kan använda, men det är ju fel sätt egentligen.

    Citat Ursprungligen postat av Oljeapan Visa inlägg
    Hade det inte varit fiffigt att laga läckaget också?
    En bil-AC läcker ALLTID lite med tiden även när den har full funktion, det är inte som ett stationärt system som inte ska kunna läcka.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Verkstaden vet om vad bilen är fylld med för kylmedel, det löser sig..
    Saab 9-3 TTID

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Hoppas verkligen att du berättar för firman vad du fyllt på med så du inte har sönder deras maskin och får betala dyrt för det!
    Har detta någonsin hänt, eller är det bara en dimridå från kylmaffian ?

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Förhoppningsvis har apparaten gasavkänning och stoppar tömningen. Har den inte det blir det en jäkla soppa av blandade gasen som man riskerar att fylla nästa bil med.
    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Fast återanvänder man verkligen gasen på det sättet ? ..det låter ju ganska dumt, speciellt som kylmaffian tjatar om hur mycket vatten det kan finnas i "ful-R134a" ? ..hur vet man då kvaliteten på gas man tappar ur andra kunders bilar ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Man tänkte nog inte att Svennebanan skulle fylla sina system med gasol och annan skit. Vår apparat har inte gasavkänning så där får man känna av kunden lite.
    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -

    Felkod P0530 AC NG9-3 TTiD 2009

    Bil: Saab NG9-3 TTiD 2009

    Jag har ett fel där ac kompressorn slår till och från.
    Kollade med Tech2 och fick upp felkod P0530 (se bild).
    Vad kan vara fel?
    Nån som vet var ja ska felsöka?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 TTID

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med ACC Felkod 12
    Av Vainyards i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-05-15, 08:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •