Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Jordfelsbrytare, Nolla till höger eller vänster

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Jordfelsbrytare, Nolla till höger eller vänster

    Hej!

    Finns här någon elektriker eller annan som har svar på min fråga. Jag har bra kläm på el överlag, men denna har jag inte tidigare reflekterat över.

    Vad är det man ska tänka på vid val av jordfelsbrytarens placering av nollan, på höger eller vänster sida? Funktionen i övrigt förutsätter jag är samma oavsett vä eller hö placerad nolla.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Leta reda på bruksanvisning / manual / installationsanvisning eller vad de kallar den för produkten som du ska installera. De jag har sett har ingångar på en sida / uppe / nere och utgångar på motstående sida. Hur den kopplas in ska tydligt framgå av tillhörande dokumentation.

    Några exempel här: https://www.hager.se/e-katalog/elcen....htm#Downloads
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag ska inte installera något just nu.
    Givet att anslutningarna är på ovansidan & undersidan.

    Bara reflekterade över det i helgen när jag noterade att de tre Siemens JFB i mitt föräldrahem har N till höger och Hager JFB i mitt egna hus har N till vänster. Båda ställena är efterkompletterade med JFB då det har Diazed centraler.

    Sökte runt lite och det verkar som vi i Sverige brukar ha N på JFB till vänster i våra normcentraler. Medan t.ex. Tyskarna har N till höger. Smak sak när man bygger elcentralen. Men om man använder fasskenor är det viktigt att ha rätt.

    Så om man har det i separat kapsling, lär det således inte spela någon roll.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det beror på vilken standard du följer... Historiskt har det varit vänster i Sverige (och det som normalt säljs här), till höger på kontinenten.

    Däremot är det oftast mest praktiskt att ha den till vänster eftersom det typiskt sitter en eller flera dvärgar till höger, och man vill antagligen använda en standardskena som KDN363 till QuickConnect MCS-dvärgar. Och om man vill att det ska se proffsigt ut.

    Häger säljer t.ex. CDS425D på kontinenten och CDS425R i Sverige. Så vill man att det inte ska lukta amatör använder man CDS425R.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vibrationer i framvagn OG9-5
    Av Teufelschlumpf-79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-07-03, 09:29
  2. Bygga om höger- till vänsterstyrd? OG9-5
    Av läppglans i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •