Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: En liten erfarenhet..

  1. #1

    En liten erfarenhet..

    Har en Saab 900S 94:a års modell 150hk 2,3L.. Det var så att jag hade problem med den och problemet var att tomgången var annorlunda varje gång jag startade bilen, antingen så bara steg varvtalet upp till 3000 varv per minut, eller så låg den på 1000 men man hörde hur motorn gick lite upp och ner. Eller så dog den nästan direkt efter man startat den, men tryckte man lite på gasen så hostade den igång, fast dåligt.. Om man körde med den så ryckte det i hela bilen. Trodde nästan hela bilen skulle ryckas sönder.. Men det hela började när jag körde så bara dog den, in till kanten, fyllde på med 5 liter bensin. Bilen startade och jag var glad, men 500 meter senare vid rondellen så dör den, jaha stod vid sidan om rondellen och visste inte riktigt vad jag skulle göra, väntade 15 minuter och bilen startade, körde lungt hem och parkerade. Sen så hittade jag (WIS) saab verkstad programmet för min bil och jag felsökte, felsökte, felsökte. Trodde det var luftmängdsmätaren, så jag bytte den och wow jag körde bil i 2 timmar. Parkerade bilen skulle köra sen igen och bilen var likadan igen, . Nu blev jag rätt förbannad, så jag puttrade bort till saab verkstaden och tre dagar senare och 3675 kronor senare hade jag min bil. När dem skulle felsöka så fick dem inte ens igång den, så de fick putta in den i verkstaden. Vet bara detta att mekanikern körde in tech2:an och han fick ingen kontakt med motorstyrdonet, satte i ett begagnat och vips så funkade bilen som vanligt igen, han provade för säkerhets skull att sätta i det gammla igen, och då var bilen dålig igen. Så det var motorstyrdonets fel. En liten erfarenhet, lite dyr kanske..
    Och den går änn..
    Ville bara berätta..
    MVH Benny

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    det är det som är jobbigt med nya bilar...
    man måste ha datorer för att se vad som är fel.
    Man har ju inten större chans att hitta felet om man ite har tillgång till datorn, så man kan ju bli rätt förbannat då det är små skitfel som är lätta att åtgärda och ändå kostar det 500 kr att ta reda på vad som är fel.

    Men så är det och man får väl acceptera det.
    Hoppas du slipper fler likande fel iaf.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 952
    Ja det är mycket enklare med nya bilar som har inbyggd diagnostik.
    In med tech:en o läs ut vad som är fel!

    Mycket enklare än gammal skit som APC...

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234

    Re: En liten erfarenhet..

    Tjena.. Jag tror jag vet vad som är fel på din bil.. Kan var DI- kassettet som strular för dig.. I vanliga fall så kommer check engine upp på instrumentpanelen. Saab har alltid haft problem med dom kassetten.
    Testa att byta den..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340
    Mr_Lööf: Har du läst inlägget?

    Blev en dyr historia! Hoppas bilen går som en klocka nu, och att du slipper mer problem!

    Mvh Nisse

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  6. #6
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16
    Mr_Lööf: Har du läst inlägget?

    Troligen inte.

    Skulle vilja se Mr_Lööf byta tändkassetten på en 2.3i i en ng 900.....


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Jag har många gånger frågat mig själv om Mr_lööf ens läser några av inläggen han svarar på
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 952

    Re: En liten erfarenhet..

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Tjena.. Jag tror jag vet vad som är fel på din bil.. Kan var DI- kassettet som strular för dig.. I vanliga fall så kommer check engine upp på instrumentpanelen. Saab har alltid haft problem med dom kassetten.
    Testa att byta den..


  9. #9
    Det där i:et står för något väldigt speciellt, direkt insprutning och det är ingen tändkasset här inte, glad för det som jag är..

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Jo, fast det finns ju insprutare med DI också, dock inte på ng900.

  11. #11
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Men har du prövat att byta DI-kasetten?




    F'låt var bara tvungen......

    /Hans
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av BonkersM
    Det där i:et står för något väldigt speciellt, direkt insprutning och det är ingen tändkasset här inte, glad för det som jag är..
    *ironiläge på*
    Då är det det som är felet, det saknas tändkassett, montera en så kommer bilen gå bra igen *ironiläge av*

    /Rydde!

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Jag har många gånger frågat mig själv om Mr_lööf ens läser några av inläggen han svarar på
    Jaja sparka redan på den som ligger.. Ursäkta mig att man kan ha fel ibland.. Har du rätt i allt eller??? Jag tänkt att det kanske var som i 9000 2,3i som har tändkassett. Men jag har läst lite och detta styrsystem heter Motrionic 2.10.2 och har inte tändkassett.. Men sparka mer bara..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Erfarenhet av H&R fjädrar?
    Av Johankp i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 20:01
  2. Erfarenhet av Evo6 IC
    Av SaabKillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-10, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •