Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Trasigt vakuumrör OG9-3 T5 -98

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Trasigt vakuumrör OG9-3 T5 -98

    Hade problem med tomgången (motorn rusade från och till) tog bort kåpan bakom oljestickan och såg att en vakkumslang/rör hade knäckts, finns det satser att köpa? jag hittar ingenting hos diverse återförsäljare.

    Denna svarta slang hade ett rör i sig, vad är ersättningsdelen? Hade varit kanon om någon kunde peka mig i rätt riktning,

    https://postimg.cc/5Y5s7b2L
    https://postimg.cc/MMYY059Y

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit, Anders!

    Jag har inte svaret på din fråga, men var snäll och lägg foton på vår egen forumserver genom att bifoga till inlägget istället för att ladda upp dom någon annanstans. Annars blir det en massa bilder som försvinner när användare eller bildtjänster inte finns mer.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Nu kan jag inte T5-motorerna, men vakuumslang köper man ju på metervara hos närmaste mekonomen eller liknande och det kostar nästan gratis (40kr metern eller något sådant). Det enda du behöver veta är innerdiametern som jag gissar (men inte kan lova) är samma som T7, alltså 4mm.

    Sedan tar du loss den gamla slangen (en i taget så du inte blandar ihop dem!), använder den som mall mot slangen du köpt och klipper av en lika lång bit. Och sätter den nya på plats.

    Och ser en slang ut sådär är det lika bra att byta alla vakuumslangar när du ändå håller på.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Slangen jag tog ut hade liksom en plastslang i sig, vad skall jag mäta för att få rätt storlek, bör jag mäta typ pipen slangen sitter på? den borde väll vara större än 4mm i ytterdiameter om slangen skall strechas över den?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Det röret du ser sitter i spjällhuset. Lossa klamman där till höger så kan du peta loss slangsnutten som sitter kvar. Sen ev byta resten av slangen om den inte räcker till. Ev kanske det bara är att klippa den rak och trycka på den om längden räcker.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Precis, det hårda plaströret på insidan är en del av spjällhuset, inte en del av slangen. Det är själva anslutningen som slangen ska träs fast på. Jag antar att "den hårda plasten" bara återfinns i den högra lilla stumpen och inte i den vänstra längre delen av slangen? Om jag har fel, d.v.s. att det finns plast även på insidan av den vänstra slangdelen så har nog själva anslutningen på spjällhuset brutits av. Dock har du en tillräckligt stor stump kvar så du behöver inte byta hela spjällhuset, utan tillvägagångssättet är det Stefan säger:

    Lossa den högra låsringen och pilla bort den stump av slang som sitter fast på anslutningen. Sedan kan man som en nödlösning bara trycka dit resten av den befintliga slangen som den är, men eftersom slangen har gått sönder en gång redan lär den vara i ganska risigt skick och går sannolikt snart sönder någon annanstans igen - så jag skulle ju byta den liksom alla andra vakuumslangar (som förmodligen är lika gamla och slitna) när jag ändå är i farten.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    5-10cm 6mm invändig silikonslang passar utmärkt där. Inget är avbrutet, utan det är bara den korta gummislangen som har torkat och gått av.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Jag köpte vakuumslang på biltema, innan jag läste ditt inlägg 4mm invändig diameter, tyvärr passa den inte på det stället (pipen där var ca 8mm diameter, dock hitta jag flera vakuumslagar som var sönder, 4mm verka passa bra där så jag byta alla som var av eller såg porösa ut,

    var köper man lättast 6mm silikonslang? biltema verka inte ha det antar den måste vara halvstyv om den skall klara vakuum?
    Vevhusventilation jag sett endel kitt för, är det också något man bör byta preventivt?

    Verkar lite skumt att dessa slangar kan vara av, utan att jag fått några felkoder på motorn?? hur okänsligt är det här systemet?

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Trionic 5 är tryckstyrt och adaptivt, så mindre läckage kan förekomma utan att driftstörningar uppstår.

    Ang. silikonslang, kolla in t.ex do88.se
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag tror att den slang som gått av för TS är den stora tjocka avluftningen från tanken. Det är en hård plastslang med gummi över och mot spjällhuset sitter den med 4cm grov slang typ 8mm. Den slangstumpen agerar "adapter" mot spjällhuset och sitter med 2 klämmor. Det är den vanligaste slangen som pajjar på T5, och en av få som kan orsaka större problem.
    Visserligen är T5 tryckstyrt och adaptivt som flaset säger, men, alla luftläckor efter spjäll gör att bilen drar mer soppa än nödvändigt.
    Om du har möjlighet till att ansluta ett OBD2-verktyg till bilen så kan du kolla på det som brukar kallas "Long Term Adaptation". Ju närmare noll den är desto "tätare" är alla slangar.
    I TS fall hade den adaptionen, med ett så pass stort hål, nått 25% till slut och då tänds motorlampan eftersom bilen därefter går magert då inläckande luft är mer än vad adaptionen kan hantera.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Ja precis det är den! (de övriga mindre 4mm inner diameter slangarna hade också sprickor/var av, men de har jag ersatt med 4mm vakuumslang nu, från biltema, ev köper jag någon annan variant som håller bättre senare.)
    Finns denna hårda plastslang med gunni över som du pratar om som reservdel?? eller vad ersätter jag den bäst med? Har en OBD2 verktyg jag skall gå in och läsa av det där värdet "long tearm adaption" du pratade om

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Du kan ersätta det med vad som helst, egentligen. Eftersom det är bensinångor från kolfiltret som kommer den vägen så tror jag det är bra att använda en slang som klarar bensin, helt enkelt en bit bensinslang hade jag använt.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Jag köpte 8mm bensinslang på biltema och ersatte, såg ut att passa bra, man får hålla uppsikt ang detta,
    När bilen troligtvis kört såhär länge, bör man återställa något, så den beräknar om bensinförbrukning etc?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Adaptionen kommer att hitta hem själv. Inget behöver göras.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Pluggade in en OBD II mätare och isåg att RPM pendlar fortfarande endel i Idle.
    något under 880 till ca 1000 rpm hänger mest runt 930 kanske
    vakuumnivån (in/Hg) var från 18 till 19 mest runt lite över 18.

    Kan det vara så att där är ytterliggare läckor?

Liknande ämnen

  1. Trasigt motorfäste OG9-5 TiD
    Av Davidzetterlund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2017-10-10, 22:45
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •