Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Saab OG9-3 T5 går dåligt/misständer

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240

    Saab OG9-3 T5 går dåligt/misständer

    Hej! Min favorit Saab som är en OG9-3 T5 har (äntligen?) börjat bråka med mig. Igår så servades bilen med: Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, en bättre begagnad bränslepump, nytt batteri och nya skivor och belägg fram samt ett par vakumslangar som var spruckna

    Bilen börjades köra hem igår från polaren gick bra och vi körde lite våghalsigt efter varandra bara för att pressa bilarna lite. Sen efter ett par lugna minuter av lugn körning så hugger bilen till KRAFTIGT och motorlampa börjar blinka och bilen går ryckigt och hackigt och har ingen ork.

    Har idag gått över alla vakumslangar jag bytt, har bytt tändkasset 4 gånger med samma resultat varje gång. 2 tändkasseter startade inte ens bilen med och dom 3 andra går den att köra om man kör väldigt försiktigt.

    Får ut felkod: P0300: Random/Mutiple missfires. Och P0172: System to rich bank 1.

    Jag misstänker: Tändstift, soppafilter samt tändkasset.

    Ibland går bilen hur bra som helst och ibland så stryper den och orkar inte ta sig framåt. Någon som har råkat ut för liknande?

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Varför "servad" med en begagnad bränslepump?

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Kan bara hålla med. Bränslepumpar är en slitvara. Det finns ingen anledning att sätta tit en begagnad sådan. Då är bara risken stor att man får göra om jobbet igen i en nära framtid.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Blev en begagnad pump då Biltemas pump va skräp och skrek som en stucken gris. Köpte en begagnad pump från bildelsbasen då armaturen på min gamla sprak i toppen då backventilen skulle bytas till tryckledningen.

    Sen va jag menar med att den är ”servad” med en begagnad pump så menade jag bara att den va bytt.

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    okej, jag hade nog haft svårt att lita på en begagnad pump.

    Byt bränslefilter. biltemapumpen kanske skrek för den fick jobba hårt?

    Kolla vakumslangarna till BTR och till MAP.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Ska testa byta stift igen och gå igenom varje vakumslang. Symptomen är ju att den klipper så fort den börjar bygga ladd, den klipper när man ska iväg och segar sig upp och sen går som ett skott efter 3500varv

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Såg nu när jag var och kolla över vakumslangar osv att anslutningen som sitter på baksidan av ventilkåpan var helt av. (Den som går med ett hårt rör ned till turbon och sen en liten vit backventil på andra sidan) känns ju som ett MEGA vakumläckage....

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Ja den bör läcka massa luft där. men det bör inte göra att den går dåligt.

    Eftersom den inte har någon luftmassemätare så är luften den tar från ventilkåpan, utanför ventilkåpan från en trasig slang eller luftfiltret inte någon skillnad på.

    Dessa är inte så känsliga på luftläckage som en bil med luftmassemätare. Man kan köra en t5:a med helt sprängd intercooler t.e.x. funkar fint förutom att man inte får något laddtryck.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Har en ny pump, nya stift, ny sån anslutning för ventilkåpan, nytt luftfilter och ett bränslefilter på väg i posten just nu får se nu i veckan var de är som spökar.

    De känns liksom som att bilen kör in i en vägg så kraftiga är misständningarna, tomgången kan ligga och pendla mellan 400-1200~ varv från ingenstans osv. Vid konstantfart så går bilen helt ok men de är när man ska iväg eller har motorbromsat en längre sträcka som den hugger till och går dåligt.

    Jag har en tech2 men har fattar de som att man behöver ett annat kort för att kommunicera med T5 systemet?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Jag har sett några ng900/og9-3 med igensatt avgassystem. De har då gått fint fram tills det blev laddtryck, då började de misstända kraftigt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Det skulle de också utan tvekan vara, för bränslepumpen verkar inte vara slut då bra soppatryck finns och jag tycker de luktar lite lustigt om avgaserna som om typ katten kollapsat det hände på en 850 jag hade och då gick bilen som en potta med skit.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Saab 9-3.3.jpg

    Detta säger Tech2 iaf, hur kan adaptionen bli fel av en service???

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Om den begagnade pumpen var från en trimmad bil som hade en kraftigare pump så kan den mycket väl ge flöde som bränsletrycksregulatorn inte kan hantera.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Ingen aning om vart pumpen kommer ifrån, valde den som verkade bäst enligt bildelsbasens hemsida. Har en annan komplett armaturen med en annan pump jag fick från samma skrot då dom var oroliga över att pumpen dom sålde var defekt.

    Kolla över stiften och dom är svarta, filmade förut när jag körde med bilen men går inte att ladda upp på STCS.

    Stod på tomgång förut och fri varva bilen lite och den varvar upp till 2500~ varv och misständer i 2~sekunder och sen fortsätter varva upp. Som om den har 2step/launch controll. Så de är något med blandningen som inte verkar lira som de ska. Dessa problem uppkom efter jag pressa bilen ganska så hårt på en kurvig väg med lång uppförsbacke.

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Haha, om Tech 2:an säger att Luft/Bränsleblandningen är gôrfet, då måste det vara illa.

    Antingen sprutas för mycket bränsle in eller så kommer det in syre mellan lambdasonden/syresensorn och avgasventilen.
    Bränsletrycksregulator?
    Avgasläckage?

    Själva sonden i sig?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Lill_Erik Visa inlägg
    Stod på tomgång förut och fri varva bilen lite och den varvar upp till 2500~ varv och misständer i 2~sekunder och sen fortsätter varva upp. Som om den har 2step/launch controll. Så de är något med blandningen som inte verkar lira som de ska. Dessa problem uppkom efter jag pressa bilen ganska så hårt på en kurvig väg med lång uppförsbacke.
    Med "fri varva", menar du att bilen spontat varvar upp utan att man rör gaspedalen?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Nej jag är den som varvar, asså stå still i neutral och bara varva utan belastning.

    Vart sitter bränsletrycksregulatorn? Ska testa nu i helgen eller ikväll om jag har tid att göra en ny adaption på bilen för att se om de hjälper.

    När jag fick min pump från bildelsbasen så stod de 9-3 men de står 9-5 på plocksedeln den är identisk till den som satt i bilen. Fungerar de med 9-5 pump i 9-3???

    Men sen även så fri varvar bilen upp till 1400~ varv och sen går ned på tomgång och håller på så tills man själv gasar till så de känns som något luft relaterat.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Själva pumpen fungerar men tankmätaren blir fel.

    Det är sällan fel på bränsletrycksregulatorn, men den sitter på fuel-railen. Det jag pratar om är om pumpen du satte i är en variant med högre flöde (vilket är rätt vanligt vid trimning) ger mer bränsle än ad en standard flödesregulator kan hantera, med resultat att du får alldeles för högt, okontrollerat, bränsletryck på tomgång. Och därmed alldeles för mycket bränsle på tomgång (och låg last). (Och att det kan trycka sönder/loss slangar i tankarmaturen, vilket då leder till för lite bränsle.)

    Speciellt som detta inträffade efter bensinpumpsbyte med en okänd pump. Jag hade absolut provat en annan pump.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Får väl ta och ge mig ut till bilen och testa med en annan pump. Väntar på ett paket från speedparts med lite detaljer för anslutningen på ventilkåpan så tänkte åtgärda alla felen på samma gång.

    Jag har inga problem med min tankmätare med 9-5 pumpen?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Ingen skillnad med ny pump, va sjutton kan de vara.....

    Så om någon vill köpa en 9-3 T5 hojta till för snart ger jag upp haha
    Senast redigerat av Lill_Erik den 2021-03-25 klockan 20:36.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Misständningar OG9-5 Aero
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 15:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •