Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nye stötdämpare behövs byta fjädrar OG9-5

  1. #1
    Sugmotor bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    95

    Nye stötdämpare behövs byta fjädrar OG9-5

    Jeg planlegger å kjøpe og montere nye original Saab/Sachs stötdämpare bak på min MY02 Saab 9-5 Aero SC. Fjærene bak har antagelig stått på siden bilen var ny, men er uskadet og fungerer fint.

    1. Bør jeg kjøpe nye fjærer og bytte både stötdämpare og fjærer?

    2. Finnes originale Aero SC fjærer hos ORIO?

    3. Finnes det "sportchassis-kit" med komplett stötdämpare og fjærer til 9-5 Aero?
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 817
    skicka ditt VIN nr i pm så kan jag kolla artikelnummer och vad som finns och inte.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    33
    Medlem#
    11464
    Det är en intressant fråga. Jag bytte nyss dämpar och fjädrar på min Aero. Min gamla fjädrar ser jättefina ut men det blev ändå en stor förbättring bak. De gamla fjädrarna ser perfekta ut men de är inte det.

    Jag skulle med tanke på hur mycket jobb det är att pilla isär och ihop det köpa nya jädrar också men frågan är intressant.

  4. #4
    Sugmotor bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    95
    Takk for svar hanshook! Jeg har tidligere hørt at "fjærer varer hele bilens livsløp", "kun bytt fjærene dersom de har rust eller har synlige skader" og liknende synspunkt. Derfor har jeg vært i tvil om hva jeg skal gjøre, derfor mine spørsmål. Nå har jeg blitt mer og mer overbevist om at det smart å bytte både dempere og fjærer (i første omgang bak), med samme resonnement som du har.

    Jeg har prøvd å finne OEM bakfjærer til min MY02 9-5 Aero SC uten hell. Finnes ikke disse OEM fjærene lenger?
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937
    Fjädrar kan väl förlora sin spänst (materialutmattning/tillböjning) utan att de ser trasiga ut? Med tanke på hur "hängig" i baken vissa 9-5or utan nivåreglering, d.v.s. där all bilens vikt tas upp i fjädrarna och inget i dämparna, kan vara, så måste väl även fjädrar kunna slitas ut?

    Ser din bakvagn hängig ut på något sätt?
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    33
    Medlem#
    11464
    Min såg aningen hängig ut men jag har också hört det samma som bjolster att fjädrarna behövs inte bytas i första taget.
    För att göra det ännu knepigare att avgöra om det var fjädrarna bör nämnas att jag bytte även de stora länkarmsbussningar bak samtidigt.
    Nu känns bilen bättre än ny så bra blev det men hade jag behövt byta fjädrarna? Jag vet inte men tror det också gjorde skillnad.

    Jag kunde köpte ena paret fjädrar (OEM) från Tyskland och det andra från Speedparts - kommer inte ihåg vilka... Kolla dom stora Tyska leverantörerna de var samma Svensktillverkade fjädrar till ett lägre pris bara.

  7. #7
    Sugmotor bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    95
    jellybear: Jeg kjøpte min Aero i mai 2020, har derfor ikke hatt mulighet til å se noen endring av fjærer/dempere over tid. Bilen ser ikke umiddelbart "hängig" ut.

    hanshook: Jeg er litt forvirret angående OEM fjærer til min Aero. Lesjöfors produserer fjærer til Saab. Regnes disse Lesjöfors fjærene som OEM Saab?

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...-12760117.html


    PS: Er det mulig å montere OEM dempere med nivåreglering + fjærer på min Aero SportCombi? Er det noen stor fordel å ha dempere med nivåreglering?
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    33
    Medlem#
    11464
    bjolster: Jag måste helt ärligt säga att jag vet inte. Jag har fjädrar från Lesjöfors på min Aero (kollade kartongerna) om dom räknas som original vet jag inte. Men dom är 100% - rätt längd och bilen blev som sagt helt underbar bak.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bjolester Visa inlägg
    jellybear: Jeg kjøpte min Aero i mai 2020, har derfor ikke hatt mulighet til å se noen endring av fjærer/dempere over tid. Bilen ser ikke umiddelbart "hängig" ut.

    PS: Er det mulig å montere OEM dempere med nivåreglering + fjærer på min Aero SportCombi? Er det noen stor fordel å ha dempere med nivåreglering?
    Man får försöka bedöma utifrån höjden på bilen bak olastad om fjädrarna är i OK skick. Med 225/45R17-hjul så ska du, en bit ifrån bilen, kunna se någon centimeters luft mellan hjulets ovansida och skärmkanten.

    Ja, det är fullt möjligt att monterna en nivåregeleringssats (dämpare + fjädrar) i efterhand. Jag gjorde det på min vid ca 13k mil när dåvarande dämpare var slut. Det viktiga är att du byter både dämpare och fjädrar samtidigt i så fall. För att nivåregleringen ska funka så måste dämparna och fjädrarna matchar och det är helt andra fjädrar än utan nivåregleringen eftersom viss fjäderverkan finns i dämparna. Och notera att skillnaden i höjd mellan original sportchassi och original standardchassi bara är 10mm. Så man ser knappt någon skillnad.

    Fördelarna med nivåregleringen? Tja, när jag bestämde mig handlade det om två saker:
    1. De sägs ha bättre livslängd och även skona övriga komponenter i bakvagnen (framförallt bussningar) bättre än icke-nivåreglering
    2. Jag kör ibland med mycket last och ibland inte. Känns bra att ha en funktion som anpassar höjden bak.

    Och prisskillnaden mellan en original nivåregleringssats och en standardsats var såpass liten att det kändes som ett enkelt val. Med facit i hand är jag nöjd. Bilen har nu gått 26k mil och jag har aldrig behövt byta något i bakvagnen (inte ens bussningar) eller sett skymten av snedslitna däck sedan jag lät montera nivåregleringsatsen. Men om det är värt det beror på prisskillnaden idag samt hur länge du avser behålla bilen.

    Notera också att det är olika nivåregleringskomponenter beroende på om du har sportchassi eller inte.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  10. #10
    Sugmotor bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    95
    Takk for et langt og interessant svar jellybear!

    Jeg skal studere tilstanden til bakvognen på min 9-5 litt nøyere. Samtidig blir jeg mer og mer overbevist om at det er en god ide å bytte både stötdämpare og fjädrar, bilen er snart 20 år og har gått 174k km, og jeg håper å ha bilen i mange år.

    Jeg har fått god hjelp med delenummer til både original Aero dämpare og fjädrar (stor takk StefanM!), så jeg vet hva jeg skal bestille.

    Samtidig har jeg blitt interessert i "nivomat" dämpare. Min Aero er i all hovedsak en familiebil, den kommer ikke til å dra husvagn/campingvogn eller kjøre ofte med veldig mye last. Allikevel er det et viktig moment at "nivomat" dämpare kan motvirke slitasje i bussningar i bakvognen og at de har lang holdbarhet (slik du nevner jellybear). Det virker vanskelig å finne "nivomat" dämpare for sportchassis (delenummer 400131231), og det vil nok bli mere kostbart enn standard dämpare og fjädrar til sportchassis. Jeg må nok tenke litt mer på dette... Påsken er en utmerket tid til å planlegge innkjøp av deler til min 9-5
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    135
    Medlem#
    -
    Jag håller själv på och byter fjädrar och dämpare och passar även på att byta alla bussningar till länkarmar osv i bak på min SAAB 9-5 2,3t 2002.
    Svåraste jobbet är bussningarna, men det går.
    Jag tog framvagnen först och det blev kanon.
    När jag är klar med bakvagnen blir det fyrhjulsinställning som present till bilen :-).

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    67
    Medlem#
    -
    Lånar tråden lite! Stämmer det att dämparna på 9-5 OC bak enbart sitter med ett par bultar - och att man inte behöver lossa något uppifrån genom att ta bort inredningen?!
    Jag upplever att min 9-5 är väldigt låg bak, och det vore intressant att plocka ner dämparna bak för att se hur de mår. Frågan är bara hur stort jobb det egentligen är...
    2008 SAAB 9-5 Vector 2.3t BioPower - TorqueUP - TorqueMAX Steg1 243 HK / 367 Nm

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    259
    Medlem#
    9929
    Kika här tex: http://photo.platonoff.com/Auto/2007...ar_Suspension/ du kommer åt allt från hjulhuset.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    135
    Medlem#
    -
    Enligt teoretiker och andra ska man inte behöva byta fjädrar om de inte är trasiga (gått av ett varv eller så).
    Som orsak anger de att fjäderkonstanten alltid är konstant.
    Men, min erfarenhet är att efter 100 000 - 150 000 km och stundande stötdämparbyte i fjäderben är det värt att byta till nya fjädrar samtidigt.
    Jag menar med tanke till kostnaden och ofta kommande problem med att riva igen på grund av fjäderbrott... " surt sa räven om rönnbären".
    Nej, passa på att byta fjädrar samtidigt och till ett btra märke alternativt original om ni hellre vill det.
    Jag bytte på min SAAB 9-5 2,3t 2002 både fram och bak samt krängningshämmarstöden samtidigt, efter det var det en helt annan bil.

  15. #15
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    196
    Medlem#
    13945
    Vill du verkligen unna bilen extra väghållning så kan jag rekommendera D2 Coilovers

    https://www.streetperformance.se/pro...m-bakaxel-0210
    DevOps specialist till vardags, Tech2 + GlobalTIS ( v44 & 148 ), CombiAdapter V2, BDM, T5/T7, T8 & ME9.6 handskar samt livemap kablar för NG900/OG9-3
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 250hk/~400nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    135
    Medlem#
    -
    Snyggt minst sagt...

Liknande ämnen

  1. OG9-5 höger bak stötdämpare, behövs skyddsplåt 4836052?
    Av ztam i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-12-15, 09:56
  2. Stötdämpare och fjädrar bak på Saab 900 S -90
    Av kj13 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 22:27
  3. Stötdämpare och fjädrar!!
    Av saabidiot i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 19:26
  4. Behövs bättre fjädrar...
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •