Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: CE tändes under besiktning och P1312 & P1334 OG9-5

  1. #21
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Tänk på att vi inte VET att TK är så dålig att den behöver bytas. Jag skulle avvakta den till ventilen är bytt och testad. Att ha en (ev en begagnad) att byta med är ingen dum idé dock.
    Att den inte kom genom besiktningen pga. tändkassetten tycker jag på egen hand räcker som skäl för "behöver bytas".
    Det blir lite skillnad i knackningsdetekteringen mellan de stiften, men knappast så att något havererar.
    Nu ÄR det fakriskt så att vi inte VET om det är något fel på tändkassetten. Sedan de felaktiga tändstiften bytts mot nya har felkoderna inte återkommit. En väldigt logisk slutsats blir då att tändstiften orsakade felkoderna.

    Naturligtvid KAN det vara fel på annat oxo. Men det är inget vi VET.

    Att byta saker som ej är trasiga och reparera fel som inte finns är slöseri med tid och pengar. Dock vidhåller jag att en TK kan ses som en förbrukningsvara. Och med osäker livslängd. Jag har en original som gått snart 30000mil utan problem. Men varken det eller att andra råkat ut för att de hållit mycket kortare tid är en indikation på hur din mår. Så en i reserv skadar aldrig. Det är väl alla på forumet eniga om. Bytet är så enkelt att det kan göras i kostym på väg till festen. Så att ha den med i bilen är oxo smart.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av anko Visa inlägg
    Har ni något olje samt filter tips? Länka gärna om ni har det ...
    Så tänkte beställa nu men då fastnade jag alltså på olja och filter istället.. Alla råd mottages gladeligen
    GM original är alltid rätt, dessutom bra och ofta tom billigast. Om man inte vet varför ser jag ingen anledning att välja annat. Olja kan köpas billigt från tyskland tex. Det finns en tråd om saken
    Var köper ni motorolja till vettigt pris?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Nu ÄR det fakriskt så att vi inte VET om det är något fel på tändkassetten. Sedan de felaktiga tändstiften bytts mot nya har felkoderna inte återkommit. En väldigt logisk slutsats blir då att tändstiften orsakade felkoderna.
    PFR6H10 orsakar inte P1312/P1334. Koden kommer (i det här fallet när det detekteras vid avslag) som ett resultat att den inte lyckas skapa gnistor för hela avbränningssekvensen när tändningen slås av, med resultat att joniseringssignalen helt saknas på slutet - vilket Trionic flaggar som potentiellt avbrott på signalledningen. Det är inte samma som att den har fel utseende, som man får om man stoppar i BCR8ES (dvs. stiftet utan P i). Har man ett äkta avbrott kommer även P0340, har man misfires under körning får man typiskt P030x (amt blinkande CE-lampa).

    Så jag vidhåller.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    P1312/1334 detekteras bara vid drift och innebär +5V från tändkassetten (förbränningssignal) kontinuerligt över 200 förbränningscykler för cyl. 1-2 (P1312) eller cyl. 3-4 (P1334). Diagnosen körs kontinuerligt då motorn är igång då tändningen synkroniserats (utom vid låg kylarvätske- eller lufttemperatur), men stoppas då fel detekteras. Diagnosen påbörjas sedan igen nästa körcykel.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-23 klockan 09:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    PFR6H10 orsakar inte P1312/P1334. Koden kommer (i det här fallet när det detekteras vid avslag) som ett resultat att den inte lyckas skapa gnistor för hela avbränningssekvensen när tändningen slås av, med resultat att joniseringssignalen helt saknas på slutet - vilket Trionic flaggar som potentiellt avbrott på signalledningen. Det är inte samma som att den har fel utseende, som man får om man stoppar i BCR8ES (dvs. stiftet utan P i). Har man ett äkta avbrott kommer även P0340, har man misfires under körning får man typiskt P030x (amt blinkande CE-lampa).

    Så jag vidhåller.
    CE tillbaka tillsammans med P1312 och P1334, som väntat. Den försvinner om jag raderar felkoden och kommer inte alltid tillbaka efter varje start. Men alltid - till slut som verkar. Så om jag ska byta kassett? Absolut!
    Det den dock inte visar längre i realdatan är några misfires på cylindrarna. Men knackningarna har ökat. Bytt till 98 oktan.

    Bifogar bild på knackningarna efter 4.5 mil/45 min lugn körning.
    Har som sagt bytt en backventil. Beställt en i metall med slang, ska även när jag byter den se över resterande slangar och ventiler). Men efter bytet av bara ventilen ser oljan avsevärt mycket bättre ut. Mitt första framsteg

    Bifogar även en video från realdatan, finns det någon som ser om något ser konstigt ut eller vet vad jag bör hålla koll på för värden?
    PS! Här har jag raderat P1312 och P1334 innan jag började köra. När jag kom fram raderade jag även knackningarna som uppstått (enligt bild). Sen startade jag bilen och filmade på tomgång.

    Knackningarna:
    20210323_074828.jpg

    Videon:
    https://imgur.com/a/RnB7Lgz

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av anko Visa inlägg
    CE tillbaka tillsammans med P1312 och P1334, som väntat. Den försvinner om jag raderar felkoden och kommer inte alltid tillbaka efter varje start. Men alltid - till slut som verkar. Så om jag ska byta kassett? Absolut!
    Det den dock inte visar längre i realdatan är några misfires på cylindrarna. Men knackningarna har ökat. Bytt till 98 oktan.
    CE-lampan från felkoden från avbränning dyker upp på den tredje starten efter nollad felkod, om alla gått snett.

    Knackningarna är en del i adaptionen, den flyttar tändläget tills den får knackning och backar därefter av (jag antar att den lagrar undan när knackningen inträffar och lär sig, och nollar du Trionoc kommer den behöva göra om detta). De är inget att oroa sig så länge det inte regnar knackningar, värdena du har är inget alarmerande. Titta på knackningarna är ett av sätten som som Trionic reglerar hur mycket effekt den kan ta ut av soppan (och du kommer att få mer knackning på 95 än 9 - detta är normalt arbetssätt för Trionic.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Okej, ja det känns som att det kan stämma bra överens med det jag upplevt sen CE kom tillbaka. Vad bra att veta, tack!

    Då ska jag undvika att nolla knackningarna (synd bara att det är samma knapp för att ta bort faktiska felkoder..) men hålla koll på att de inte sticker iväg.

    Dock alltså fått mer knackning på 98 än 95, med samma förhållanden gällande sträcka, körsätt, nollade innan, temperatur osv. Men om detta inte är något "alarmerande" så spelar det alltså ingen roll?

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    CE-lampan från felkoden från avbränning dyker upp på den tredje starten efter nollad felkod, om alla gått snett.
    Nej, som jag skrev ovan så har P1312/P1334 inget med några avbränningar att göra - en funktion Trionic 7 för övrigt inte har - utan dessa koder sätts när man har över 5 volt kontinuerligt från tändkassettens förbränningssignal under 200 förbränningar. Har du sedan 300 förbränningar utan att felkriteriet uppfylls så sätts ok. Felkoden återkommer sedan då felkriteriet uppfylls på nytt.

    https://saabwisonline.com/c8/9-5/200...e-codes/p1312/

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det är något som inte stämmer i den där beskrivningnen - P1312/P1334 vid utsliten tändkassett kommer vid tändningsavslag, inte under normal körning. När man slår av tändningen på en bil där man med OpenSID tittar på felräknaren är det direkt iakttagbart.

    Det är ju också så att om du skulle missa 200 efter varandra följande förbränningar i normal drift så skulle motorn stanna. Så det är knappast vad som sker.

    (Multi-gnista ska finnas i T7 vid varvtal under 450 rpm enligt WIS.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    200 missade tändningar på EN cylinder är väl inga problem, eller ja, problem är det ju men många förare skulle inte ens märka det.

    Ärligt talat skulle motorn inte direkt stanna när man kör även om det var på samtliga cylindrar, vid 4000rpm så tänder motorn 2ggr per varv = 8000 gånger per minut, det är 133ggr/sec, 200 missade tändningar totalt varar alltså i mindre än 1,5sec, märkbart men körbart.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Nej, som jag skrev ovan så har P1312/P1334 inget med några avbränningar att göra - en funktion Trionic 7 för övrigt inte har - utan dessa koder sätts när man har över 5 volt kontinuerligt från tändkassettens förbränningssignal under 200 förbränningar. Har du sedan 300 förbränningar utan att felkriteriet uppfylls så sätts ok. Felkoden återkommer sedan då felkriteriet uppfylls på nytt.

    https://saabwisonline.com/c8/9-5/200...e-codes/p1312/
    Jag försöker förstå och hänga med i det ni skriver.
    Det jag inte förstår om detta har med misständningar att göra? Så varför står det att jag har 0 misständningar alla cylindrar? De siffrorna kunde se olika ut förut men fick alltid någon och men det verkar ha avtagit helt nu.
    Men det här med 5 volt i kassettens förbränningssignal som leder till felkoderna behöver alltså inte leda till misfires?

    Mvh vilsen själ,
    Tack alla för att ni hjälper mig!

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Jag hade samma problem på min 9-5.
    Hade en tändkassett liggande, bytte, och problem löst.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av anko Visa inlägg
    Jag försöker förstå och hänga med i det ni skriver.
    Det jag inte förstår om detta har med misständningar att göra? Så varför står det att jag har 0 misständningar alla cylindrar? De siffrorna kunde se olika ut förut men fick alltid någon och men det verkar ha avtagit helt nu.
    Men det här med 5 volt i kassettens förbränningssignal som leder till felkoderna behöver alltså inte leda till misfires?

    Mvh vilsen själ,
    Tack alla för att ni hjälper mig!
    Nej, P1312/P1334 har ingenting med misständningar att göra. Felkoden är Trionics sätt att säga att förbränningsignalerna från tändkassetten är orimliga. Om det sedan beror på sotiga stift, fel i kablage/kontakter eller på grund av en defekt tändkassett kan inte Trionic avgöra.

    Nedan en översiktsbild hur det fungerar. När man har förbränning på 1+2 så skickar tändkassetten en B+ puls från stift 8 på kassetten till stift 53 på Trionic, vid förbränning på 3+4 så gäller motsvarande från stift 9 på kassetten till stift 6 på Trionic.

    https://saabwisonline.com/images/960...7/e724d235.jpg

  13. #33
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    För mig betyder dessa koder att det verkligen är dags för NY tändkassett
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Nej, P1312/P1334 har ingenting med misständningar att göra. Felkoden är Trionics sätt att säga att förbränningsignalerna från tändkassetten är orimliga. Om det sedan beror på sotiga stift, fel i kablage/kontakter eller på grund av en defekt tändkassett kan inte Trionic avgöra.

    Nedan en översiktsbild hur det fungerar. När man har förbränning på 1+2 så skickar tändkassetten en B+ puls från stift 8 på kassetten till stift 53 på Trionic, vid förbränning på 3+4 så gäller motsvarande från stift 9 på kassetten till stift 6 på Trionic.

    https://saabwisonline.com/images/960...7/e724d235.jpg

    Så om man får upp P1312/P1334 så kan en första åtgärd vara att byta stift, inte springa direkt och beställa ny TK?

    (Särskilt när TK gått <13000 mil?) (MY06)
    88a 9000i
    92a 9000cc
    02a 9-5 SportCombi
    06a 9-5 SportSedan

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det är aldrig fel med nya tändstift. Se till att rätt sort används.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Dock skulle jag vilja säga att om tändkassetten fungerar korrekt ska det mycket till innan tändstiften blir ett problem, har blivit förvånad över hur nerslitna stift som man bytt på service utan att Trionic varit missnöjd över dem. Så sannolikheten för att detta beror på sotiga stift (som inte är följdproblem av något annat problem) är låg (kort sagt, jag har aldrid sett någon gång där så varit fallet).

    Detta så länge man använder rätt NGK-stift, använder man något annat än BCPR6/7ES eller PFR6/7H kommer ofta problemen som ett brev på posten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Plockade upp TK för att kolla stiften. 3.7 B var den så är ju bytt någon gång iallafall, lite oroande skick dock :/
    ADE7E3B6-2E66-4EDD-AF00-DD6F0B71F7E3.jpg
    88a 9000i
    92a 9000cc
    02a 9-5 SportCombi
    06a 9-5 SportSedan

  18. #38
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Dock skulle jag vilja säga att om tändkassetten fungerar korrekt ska det mycket till innan tändstiften blir ett problem, har blivit förvånad över hur nerslitna stift som man bytt på service utan att Trionic varit missnöjd över dem. Så sannolikheten för att detta beror på sotiga stift (som inte är följdproblem av något annat problem) är låg (kort sagt, jag har aldrid sett någon gång där så varit fallet).

    Detta så länge man använder rätt NGK-stift, använder man något annat än BCPR6/7ES eller PFR6/7H kommer ofta problemen som ett brev på posten.
    Jaså ? jag vet inte hur många gånger jag haft problem som löst sej genom att byta stift. Då har de gamla varit väldigt slitna.

    Iofs inte startaproblem då, problemet har uppstått vid laddtryck.

    Såg ju inte så kul ut det där, men det borde inte orsaka dina problem kan man tycka.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Lysande CE och P1312, P1334 OG9-5
    Av salminen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-02-26, 00:19
  2. [LÖST] CE och P1312, P1334 OG9-3 B205
    Av GeirOve i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-06-03, 02:16
  3. [LÖST] P0340, P1312 och P1334 OG9-5
    Av dave66_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •