Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rätt ljuddämpare till NG9-3 TTiD4

  1. #1

    Rätt ljuddämpare till NG9-3 TTiD4

    Hej gott folk.

    Ljuddämparen hade den dåliga smaken att ramla av min stackars 2011 års TTID4. Jag kollade på Speedparts efter en ny och hittade den här som så vitt jag kan se ser likadan ut som min gamla:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...-58l-tank.html

    Det står dock att den enbart passar till bensinare så jag mailade och frågade och blev hänvisad till följande:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ampare-58.html

    Den ska passa diesel, men det finns ingen bild på den och den kostar mer än tre gånger så mycket.


    Kollar man på skruvat.se får jag följande rekommendationer när jag söker på mitt registreringsnummer:

    https://www.skruvat.se/Bakre-ljuddampare-P73549.aspx
    https://www.skruvat.se/Bakre-ljuddampare-P733508.aspx

    Billigare än speedparts, men är osäker på vilken som är bäst då illustrationerna skiljer sig något åt.


    Är det någon som har koll på vilken som passar bäst?

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Är det inte höger resp vänster sida då ?

    Eller är det bara en dämpare på din bil ? speedpartsillustrationen verkar visa på två.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det skiljer i hur ljuddämparen är avstämd för att dämpa ljudet, men en ljuddämpare från en bensinbil passar ändå. Notera att vissa TTiD har dubbelsystem, alltså en ljuddämpare på varje sida (trots dolda utblås).
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Diesel dämparna vill jag minnas även har ett mer värmetåligt innehåll ("dämpullen").

    Rent ljudmässigt kan man väl nästan lika väl vara utan dämpare, då TTiD är mycket tyst när det gäller avgasljud. Mecka dit ett "rakt rör" som ersättare?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Är det inte höger resp vänster sida då ?

    Eller är det bara en dämpare på din bil ? speedpartsillustrationen verkar visa på två.
    Blev också lite förvirrad över sprängskissen men den ska enligt Speedparts enbart vara illustrativ. Jag har bara utblås till vänster på min bil.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Diesel dämparna vill jag minnas även har ett mer värmetåligt innehåll ("dämpullen").

    Rent ljudmässigt kan man väl nästan lika väl vara utan dämpare, då TTiD är mycket tyst när det gäller avgasljud. Mecka dit ett "rakt rör" som ersättare?
    Har ärligt talat inte märkt någon skillnad ljudmässigt så du har säkert rätt. Avgasröret är rostigt så jag passar på att låta byta det samtidigt. Man vill ju inte få en två på besiktningen.


    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det skiljer i hur ljuddämparen är avstämd för att dämpa ljudet, men en ljuddämpare från en bensinbil passar ändå. Notera att vissa TTiD har dubbelsystem, alltså en ljuddämpare på varje sida (trots dolda utblås).
    Då satsar jag på att köpa den billigare varianten.

Liknande ämnen

  1. Passar ljuddämpare till diesel på min ng9-3 2.0t -05
    Av Fillem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-09-11, 18:42
  2. Bra och billig ljuddämpare till MC?
    Av Mr Aero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-09-04, 13:31
  3. Ljuddämpare/avgassystem till OG9-5 -02
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-23, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •