Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Startproblem OG9-5 B2x5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    I somras satte jag efter stopp på motorväg, i ny tändkassett (ej original men från speedparts), biltema vevaxelgivare och nytt bensinfilter samt ny bensinpump med hela armaturen (Biltema). Eftersom bränslepumpsnippeln skadades var denna och slangen till bränslefiltret tvugna att bytas till bensintålig biltemaslang som dock var tjockare. Förra månaden tömde jag tanken som togs ner (utan att passa på att rengöra den pga. bristande kunskaper). Skadade då ett par elkablar på pumpens utsida som lossnade och vågade inte pga. ev brandrisk, montera fast dem själv utan köpte ny biltemapump med armatur. Hade därför varit intressant att känna till om säkringsfelet kan bero på annat än kortslutning innan jag nu drar på regnkappa och sydväst för att gå in i bränslesystemet igen. (rinner över hela gatan bara jag skall till att koppla in bensintrycksmäteren på dubbelbanjo vid filtret).
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-21 klockan 11:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    LÖST: Felet var att Biltemapumpen har en svart plastslang som lossnat ifrån sitt nedre munstycke nere på sidan av pumphuset där intagsfiltret sitter. Andra ändan leder upp och skruvar sig runt o fäster vid nippel på toppen av pumpen. Tryckte tillbaka slangen men skall säkra den med slangklämma imorgon. Förmodligen lossade den när jag försiktigt förde ner pumpen för några veckor sedan. Satt kvar och fungerade i 10 landsvägsmil men måste hoppat loss vid skvalpandet då jag passerade våra många fartgupp (i låg fart).

    Tack ni som hjälpt mig felsöka. Lärt mig mycket men förstår att jag har en del kvar att lära om det bilelektriska och dess mätningar. På slutet hade jag hjälp av denna videon som jag följde men inte fick felindikering på något elektriskt ifrån. https://www.youtube.com/watch?v=72iAJnhFrEo

    Ett litet problem är att biltemas gummipackning under den stora plastringen, tenderar att krypa ut ur sitt läge och ge farliga hål där bensinen kan skvalpa ut uptill. Böjde ett plattjärn till ett V och kapade ändarna så breda att den går ner lodrätt sista biten mellan stora plastringens perforeringar. Använde sedan stor skiftnyckel att dra den växelvis på slutet där jag mellan varje åtdrag fick peta in packningen med skruvmejsel tillbaka inunder ringens plastkant.

    Ett annat tipps är att peta in en tunn ståltråd i pumpens kontakt och därefter pressa ihop kontaktens hon- och handelar så de fyra stiften får kontakt. Sedan kan multimeterns prob anslutas där mär man mäter. Går ju inte komma åt trådarna ifrån utsidan och på detta vis behövs de ej kapas och sedan skarvas så här nära risken för bensinångor.

    Jag begriper dock inte Långmilarens mätsätt där du skriver man kan mäta både spänning och ström samtidigt med en medhjälpare. Vore bra med skiss på hur man skall koppla in mätproberna. Verkar ju som om detta vore det enklaste mätsättet?

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Det är egentligen två olika mätningar.

    Min tanke var att använda en andra multimeter för att kontrollera att det faktiskt kom fram spänning till bensinpumpens kontaktdon vid strömmätningen (där man tvångsmatar pumpen via multimetern för strömmätning). Men eftersom du mätt spänning i kontaktdonet i 3 sekunder vid påslag av tändningen var spänning till pumpen inte problemet (och spänningsmatningen onödig), och korrekt strömmätning enligt mina anvisningar hade avslöjat problemet.

    Men uppenbarligen fungerade inte strömmätningen, för om felet är att slangen till förpumpen hoppat (det är den du beskriver), för du borde mätt runt 3A om det var riktigt rätt. (Förpumpen är alltså en injektorpump som drivs alltså av tryck från huvudpumpen för att få in bränsle i den stora byttan som är en catchtank - den hoppade slangen gjorde allt tryck tog den vägen, och just detta har hänt med mer än en Biltema-pump.)

    Kontrollerade du någonsin multimetern med ett AA eller AAA-batteri?

    Videon du länkar till felsöker ett mer udda problem som är ovanligt på 9-5, bensinpumpens jordpunkt sitter väl skyddad under baksätet vid vänster bakdörr, går via en crimp som även används för instegsbelysningen vänster bak.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jo jag har tidigare skrivit att jag kollat multimetern som du beskrev. Mätningarna har varit kantade av svårigheter eftersom jag inte riktigt behärskar det här samt haft problem med att finna pålitlig jordpunkt mm mm. Dessutom har jag ju fortsatt försökt mäta kablar utan att se att pumpen säkring gått igen. Med hjälpen jag fått av dig hoppas jag sakta kunna bli bättre på det här. Tack.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Rostdiggarn Visa inlägg
    Kan det vara så att säkringen går efter upprepade startförsök där bensinpumpen inte fungerar därför att E85 blandningen på 30%, lösgjort smuts som satt igen pumpens insugsfilter så den inte får tillräckligt med soppaflöde till sig?
    Säkringen går i praktiken bara vid råkortis. För att själva pumpmotorn ska göra det måste strömmen ta fel väg i dess kollektor, vilket kan uppstå när den är så sliten att metallbitarna i kollektorn rör sig, eller om motorn låser sig i ett olyckligt läge.

    Om man hindrar flödet går motorn upp i varv och strömförbrukningen minskar (eftersom arbetet pumpen utför minskar), på samma sätt som om håller för ett dammsugarmunstycke.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Då antar jag säkringen gått när jag som okunnig råkat sätta mätprobarna på fel ställe någon gång.

Liknande ämnen

  1. P1670 OG9-5 B2x5
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-03-03, 13:52
  2. [LÖST] Kylvätskeläckage OG9-5 B2x5
    Av Sundström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-26, 09:27
  3. [LÖST] P0420 OG9-5 B2x5
    Av Mrtmontana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-04-01, 08:30
  4. Tändningsfel B2x5 OG9-3
    Av Emperornisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-06-21, 23:38
  5. Oljeläckage OG9-3 B2x5
    Av Appelqvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-07-06, 21:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •