Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Dimljus + Halvljus 9-5

  1. #1

    Dimljus + Halvljus 9-5

    Någon som vet om man kan ställa om en 9-5 - 02 så att man kan ha halvljus plus dimljus samtidigt?

  2. #2
    Ja det kan man ställa om med tech 2:an, tänk bara på att det är olagligt att åka med halvljus/dimljus samtidigt.. kan bli böter av polisen

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Dimljus + Halvljus 9-5

    Citat Ursprungligen postat av MaCkAn 9-5
    Någon som vet om man kan ställa om en 9-5 - 02 så att man kan ha halvljus plus dimljus samtidigt?
    Ja, man kan ställa den så att man får böter och ser sämre, men varför?
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...hlight=#699393
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Går det inte idag så har någon även stiftat ur en kabel i ljusvredet. Detta tillsammans med Tech2 fix gör bilen laglig = halvljus eller dimljus inte både och.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    47

    Halvljus - dimmljus

    Hej.

    Som de andra skrivit så kan man göra detta med tech-2 och ev. ändra någon kabel i ljusonkopplaren.
    Men ingen bra idé då det är olagligt. Så bli inte en halvljus/dimmljus marodör du också som man måste möta med helljus.

    MVH
    Björn
    Saab 9-3 Aero 2,8T Sport Combi -06

  6. #6
    Lyfter denna tråd lite...

    Hur är det med 9-3SS/SC, går det att ha xenon och dimljus på samtidigt? På vår lånebil (SS med halogen) funkar det, men jag har aldrig sett det på någon annan Saab så man blir ju lite fundersam...

    Jo jag vet att det är olagligt, problemet är bara att när det faktiskt är dimma/snöstorm så ser man ingenting med bara dimljus+parkering och med dimljus+hel så reflekteras allt ljus tillbaks så mycket att man inte ser nåt då heller...! Dimljus+halv tycker jag därför är den gyllene medelvägen och det har fungerat alldeles utmärkt på vår xenon-försedda Laguna dom senaste tre åren. Vill inte köra i blindo bara för att vi bytt till Saab...

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Citat Ursprungligen postat av MY05 Aero
    Lyfter denna tråd lite...

    Hur är det med 9-3SS/SC, går det att ha xenon och dimljus på samtidigt? På vår lånebil (SS med halogen) funkar det, men jag har aldrig sett det på någon annan Saab så man blir ju lite fundersam...

    Jo jag vet att det är olagligt, problemet är bara att när det faktiskt är dimma/snöstorm så ser man ingenting med bara dimljus+parkering och med dimljus+hel så reflekteras allt ljus tillbaks så mycket att man inte ser nåt då heller...! Dimljus+halv tycker jag därför är den gyllene medelvägen och det har fungerat alldeles utmärkt på vår xenon-försedda Laguna dom senaste tre åren. Vill inte köra i blindo bara för att vi bytt till Saab...
    Det går att programmera som man vill ha det på SS;en också dock med T2
    Hinner inte med allt.....

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av MY05 Aero
    Lyfter denna tråd lite...

    Hur är det med 9-3SS/SC, går det att ha xenon och dimljus på samtidigt? På vår lånebil (SS med halogen) funkar det, men jag har aldrig sett det på någon annan Saab så man blir ju lite fundersam...

    Jo jag vet att det är olagligt, problemet är bara att när det faktiskt är dimma/snöstorm så ser man ingenting med bara dimljus+parkering och med dimljus+hel så reflekteras allt ljus tillbaks så mycket att man inte ser nåt då heller...! Dimljus+halv tycker jag därför är den gyllene medelvägen och det har fungerat alldeles utmärkt på vår xenon-försedda Laguna dom senaste tre åren. Vill inte köra i blindo bara för att vi bytt till Saab...
    Det går att programmera som man vill ha det på SS;en också dock med T2
    Inte om man vill ha p-ljus och dimljus.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639
    En lite dum fråga kanske men... halv+dim är förbjudet.
    Om man åker när det är mörkt å JÄVLIGT mycket dimma, får man inte ha det då heller ?
    Mvh Timmy

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm/K-ängen
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    En lite dum fråga kanske men... halv+dim är förbjudet.
    Om man åker när det är mörkt å JÄVLIGT mycket dimma, får man inte ha det då heller ?
    Fortfarande olagligt tyvärr.

    Förlåt polisen, men det var ju bra väder, underlag, däck osv.
    "-Sune du får endå inte köra i 100km/h på 70 väg...
    Volvon ska bli en Saab

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783

    Re: Halvljus - dimmljus

    Citat Ursprungligen postat av Björn H
    Hej.

    Som de andra skrivit så kan man göra detta med tech-2 och ev. ändra någon kabel i ljusonkopplaren.
    Men ingen bra idé då det är olagligt. Så bli inte en halvljus/dimmljus marodör du också som man måste möta med helljus.

    MVH
    Björn
    Ärligt talat: Hur ofta blir man bländad av någon som har dimljusen på tillsammans med halvljus? Inte ofta, däremot så blir man konstant bländad av alla som eftermonterat xenon-ljus på sina bilar. Detta är ett större "problem" ute i trafiken än dimljusen som bara lyser ner i backen.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: Halvljus - dimmljus

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Ärligt talat: Hur ofta blir man bländad av någon som har dimljusen på tillsammans med halvljus? Inte ofta, däremot så blir man konstant bländad av alla som eftermonterat xenon-ljus på sina bilar. Detta är ett större "problem" ute i trafiken än dimljusen som bara lyser ner i backen.
    Ofta!!!
    ....blir man bländad av dimljus.
    Speciellt om vägbanan är blöt.
    Tänk på att dimljuset ger lika mycket ljus framåt som halvljuset vilket är 110w. Dvs. man ökar ljuset med 100%.

    Har aldrig själv tänk på att eftermonterade xenon-ljus är mer bländande, eftersom jag inte vet hur man kan se det på en mötande bil?!?

    (Värsta dimljusen har subaru....)
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783

    Re: Halvljus - dimmljus

    Citat Ursprungligen postat av gindemo
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Ärligt talat: Hur ofta blir man bländad av någon som har dimljusen på tillsammans med halvljus? Inte ofta, däremot så blir man konstant bländad av alla som eftermonterat xenon-ljus på sina bilar. Detta är ett större "problem" ute i trafiken än dimljusen som bara lyser ner i backen.
    Ofta!!!
    ....blir man bländad av dimljus.
    Speciellt om vägbanan är blöt.
    Tänk på att dimljuset ger lika mycket ljus framåt som halvljuset vilket är 110w. Dvs. man ökar ljuset med 100%.

    Har aldrig själv tänk på att eftermonterade xenon-ljus är mer bländande, eftersom jag inte vet hur man kan se det på en mötande bil?!?

    (Värsta dimljusen har subaru....)
    Om vi skall diskutera bländning och watt så har jag för mig(rätta mig om jag har fel) att en xenon lampa lyser med 150w alltså 300w sammanlagt, vilket ger en klar bländningsrisk om det är eftermonterat och inte har aut.höjdjustering, vilket dom flesta inte har. Dimljus som är rätt justerade tycker i alla fall inte jag personligen är bländande.
    Det kan kanske bero på att jag fick lära mig i körskolan att man aldrig skall titta in i en mötande bils lyse utan ha blicken längre fram. Om man däremot möter en bil med eftermonterade xenonlampor så hjälper ofta inte det eftersom glas och reflektorer inte är anpassade till dessa lampor och skickar ljus mest överallt. Enda sättet att få eftermonterade xenonlampor utan aut.höjdjustering att inte blända är att justera ner dom extremt lågt och då kommer fenomenet med blöt vägbana som du skrev om.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Xenon brukar väl vara på 35W? Du menar kanske att den lyser som 150W hallogen?
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Xenon brukar väl vara på 35W? Du menar kanske att den lyser som 150W hallogen?
    Den drar 35w men lyser som en lampa med 150w, det är en av dom "bra" finesserna med xenon.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    ½-ljus + Dimljus
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 432
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    ½-ljus + Dimljus
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: Halvljus - dimmljus

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Om vi skall diskutera bländning och watt så har jag för mig(rätta mig om jag har fel) att en xenon lampa lyser med 150w alltså 300w sammanlagt, vilket ger en klar bländningsrisk om det är eftermonterat och inte har aut.höjdjustering, vilket dom flesta inte har. Dimljus som är rätt justerade tycker i alla fall inte jag personligen är bländande.
    Det kan kanske bero på att jag fick lära mig i körskolan att man aldrig skall titta in i en mötande bils lyse utan ha blicken längre fram. Om man däremot möter en bil med eftermonterade xenonlampor så hjälper ofta inte det eftersom glas och reflektorer inte är anpassade till dessa lampor och skickar ljus mest överallt. Enda sättet att få eftermonterade xenonlampor utan aut.höjdjustering att inte blända är att justera ner dom extremt lågt och då kommer fenomenet med blöt vägbana som du skrev om.
    Låter vettigt......
    ...men, dimljus (tillsammans med halvljus) är iaf olagligt och för mig mycket irriterande.
    Som gengäld brukar jag slå på helljuset precis innan mötet.....
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  19. #19

    Blända tillbaka

    Möter jag någon med dim+halvljus så brukar jag blinka med mina 3 Hella 3000 med 100W-lampor.
    9-5 2,3t -01

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Däremot upplever jag att eftermonterat Xenonljus på bilar med projektionslins funkar alldeles utmärkt, då det inte alls blir samma strö-ljus. Tycker till och med bilar med orginal Xenonljus men utan projektionslins får en avsevärt mer bländande effekt, även om de har autojustering, exempelvis sån som V70N mm, som har "traditionella" reflektorer..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Dimljus+halvljus på en 9-5
    Av ante__87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 09:32
  2. halvljus+dimljus
    Av s40 ATM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •