Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 63

Ämne: Vilken Saab hade du valt med 20k budget?

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Ett av problemen när man börjar beskatta på annat sätt än bränsleskatt är att den blir synlig. Det skulle kunna bli protester när staten vill ha många tusen i månaden i km-skatt av vanliga pendlare...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #42
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    El-bilar är väl inte så svin-billiga att köpa och köra att en eventuell skatt i framtiden har någon som helst betydelse.

    Till priset av ca 20st 20kkr Saabar hittade jag en rätt snygg elbil som ju verkar ha anständiga prestanda, se nedan. Man kan tom låtsas att den är svensk, som folk gör med med Volvo. Risken att reparationer kommer att kosta lika mycket som inköpspriset är nog ganska liten. Så det kan vara ett hett tips till de som oroas av risken att behöva punga ut med 50% eller mer till för en stor service...

    Polestar 2
    792 000 kr
    Modellår 2021
    Medelförbrukning 207 Wh/km
    Effekt 300 kW / 408 hk
    Elektrisk räckvidd (WLTP) 439 km
    0 - 100 km/h 4,7 sekunder




    Med det vill jag ha sagt att en Saab jag vill köpa inte kostar 20000kr. Eller ens i närheten. Dessutom är de jag vill köpa väldigt sällan till salu. Så nej om jag hade 20000kr att spendera skulle det inte bli på en Saab. Möjligen då med undantag för att underhålla/uppgradera en Saab jag redan äger.

    Såå omoderna ser väl inte Saabarna ut?? Är verkligen prisskillnaden på ca 750000kr motiverad. När man inte ens får en Saab?!

    5 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Någon räknade ut att det blir ca 700kr per bilist i sverige per år i extra "kilometerskatt" för att täcka bortfall från bensinskatt, om alla kör elbil.
    Sedan är det ju mycket skatt på el också, men eftersom elbilen drar så mycket mindre energi, blir det en del mindre pengar till staten. Så kan man ju tycka att det vore en bra möjlighet att effektivisera inte bara bilar, men också staten nu då..

  4. #44
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Diskussion om bilval här inne slutar alltid med vilken som är billigast att äga, en gammal Saab eller en ny bil , skulle det vara den enda parametern hos folk skulle alla som köpte nyare bil köpa Dacia Sandero eller liknande och köra dessa till dom rasar och sedan köpa en ny.

    Många är beredda att betala för att åka nytt , eller för att vara bland dom första med elbil , eller för att det på pappret är väldigt tryggt och säkert med en ny bil , för att slippa hålla på att byta delar och laga, eller för någon trevlig utrustning eller funktion.
    Köp en ny bil med garanti och serviceavtal , du vet precis vad bilen kostar , när den är smutsig så rullar du in i borsttvätten och bilen blir "ren" igen. När det är dags för service lämnar du in bilen på service och hämtar din lånebil. Skulle bilen gå sönder lämnar du in den och hämtar en lånebil och det kostar inte dig någonting.
    efter 3-4 år så lämnar du in bilen som inbyte och tar ut en ny.

    Det är ett enkelt bilägande och väldigt vanligt idag.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Men det gäller generellt, en ny bil är med få undantag ett mycket dyrare alternativ än en motsvarande begagnad.

    Typiskt så kan man få de flesta begagnad bilar till i det närmaste nyskick betydligt billigare än motsvarande ny. Men som marknaden ser ut finns ingen ekonomi i det så länge det inte rör sig om någon mycket exotisk modell, för man kan ofta köpa en annan begagnad bil som är, ur brukssynpunkt, nära jämförbar men mycket billigare än vad det kostar att renovera - eller kanske t.o.m. en nyrenoverad finbil som ägaren av någon anledning behöver sälja. För en omsorgsfull renoverad, icke exotisk, bil får man aldrig tillbaka pengarna på om man säljer - det är bara vettigt att göra sådana renoveringar för sitt eget välbefinnande (vilket kan vara nog så gott skäl).

    Köpa nytt är visserligen enkelt (och jag är tacksam att somliga gör det eftersom det är en förutsättning för att senare kunna köpa begagnat till ett mycket lägre pris), men knappast ekonomist smart. Naturligtvis kostar det när den nya bilen år sönder, precis som lånebilen, grejen är dock att du redan betalt det till bilhandlaren i förväg.

    Man kan säkert förhandla fram ett köp av en begagnad bil med fria reparationer och fri lånebil under 3 år om man lägger på 100k på priset på en äldre Saab, Volvo eller VW - begagnade bilhandlaren skulle säkert älska ett sådant upplägg och/eller vika sig av skratt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #46
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Någon räknade ut att det blir ca 700kr per bilist i sverige per år i extra "kilometerskatt" för att täcka bortfall från bensinskatt, om alla kör elbil.
    Hur sjutton räknar dom då om jag får fråga ?

    700:- skatt är ju inte ens ett par tankar bensin/diesel ju, de flesta kör enormt mycket mer än så.

    (en tank bensin ca 900kr, varav ca 60% skatt = typ 540:- per tank i skatt)

    Jag kör ca 2600mil/år, lågt räknat på 0,7l/mil blir det 1820l bensin per år, lågt räknat med 16kr/lit blir det 29120:-, varav 17472:- är skatt.

    Vill minnas att normalsträckan är 1500mil, vi räknar lågt med 0.5l/mil för en nyare bensinbil, det blir 750l bensin, 12000:- i bränsle, varav 7200:- i skatt.

    Fortfarande en faktor på 10 mot fantasiberäkningen ovan.

    Dessutom får man inte glömma att elbilar betalat ingen eller väldigt lite fordonsskatt, dessa pengar måste också in då dom sliter lika mycket, eller oftast MER på våra vägar.

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Jaa 700kr var nog fel, saxat från TCS:
    (kilometerskatt gäller dock alla bilar, detta är inte en elbilskatt som några verkar tro, även om införandet beror på att man vill ha en ekonomiskt hållbar övergång till elbilar).

    "Men hur skulle det gå med skatterna om vi helt skulle gå över till elbilar?

    Enligt Konsumentverket var bilars medelförbrukning 0,77 l/mil i Sverige år 2011. För att köra de 5,585,162,142 milen svenska bilar kör per år behövs det alltså 4,300,574,849 liter bränsle. (Drygt fyra miljarder liter. Per år.)

    Enligt Svenska Petroleum kostade en liter bensin i genomsnitt 14,33 kr/l i fjol. Av det var 5,37 kr skatt och 2,87 kr moms. Sammanlagt fick statskassan in 8,24 kr för varje såld liter, dvs sammanlagt 35,436,736,758 kronor (35 miljarder). (Här haltar beräkningen lite, ty en del av bilarna är dieselbilar med lägre literpris. Statens egentliga inkomster är alltså något lägre.)

    Enligt Svenska Petroleum var produktkostnaden, dvs pengarna de fick betala till utlandet för att köpa bensinen 4,70 kr/l. Det blir sammanlagt 20,212,701,791 kronor (20 miljarder).

    Om Sverige gick över till elbilar skulle staten förlora knappa 35 miljarder kronor på skatteintäkter på bränslet, och vi skulle slippa köpa bränsle för 20 miljarder i utlandet.

    Att slippa köpa bränsle för 20 miljarder i utlandet skulle innebära att de 20 miljarderna kronor per år inte skickades till utlandet längre utan stannade inom Sveriges gränser. Enligt Europaportalen är skattetrycket i Sverige 42,5%, dvs så mycket av pengarna inom landet hamnar i någon slags skatt. 42,5% av 20 miljarder är 8,5 miljarder – stannar bränslepengarna inom landets gränser istället för att skickas till Norge, Ryssland eller något annat oljeland kommer 8,5 miljarder av dem hamna hos staten som skatt förr eller senare.

    Enligt Vattenfall är energiskatten de flesta i Sverige betalar på el 36,75 öre/kWh inkl moms. Staten skulle alltså få in 4,105,094,174 kronor (4 miljarder) i skatt på elen bilen förbrukade.

    Även om vi räknar med skatteintäkterna staten skulle göra på elen som förbrukas och oljepengarna som stannar inom landets gränser skulle staten ändå förlora 22 miljarder kronor på övergången till elbilar. (Kanske därför de inte är så pigga på det?)

    22 miljarder kronor delat på 5,5 miljarder körda mil ger 4 kronor milen. För att kompensera skattebortfallet skulle staten behöva ta ut en kilometerskatt på 40 öre kilometern."

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    När det gäller detta med att jämföra kostnader mellan en 15år gammal Saab och nya bilar;
    Det blir ju som att jämföra kostnaden mellan en ny iPhone och en begagnad Nokia 3210. Någon skulle ju påstå att man får en bättre "telefon" för väldigt mycket mindre pengar, det ligger ju något i det, även om iPhone egentligen inte är en telefon.

  9. #49
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Men det gäller generellt, en ny bil är med få undantag ett mycket dyrare alternativ än en motsvarande begagnad.

    Typiskt så kan man få de flesta begagnad bilar till i det närmaste nyskick betydligt billigare än motsvarande ny. Men som marknaden ser ut finns ingen ekonomi i det så länge det inte rör sig om någon mycket exotisk modell, för man kan ofta köpa en annan begagnad bil som är, ur brukssynpunkt, nära jämförbar men mycket billigare än vad det kostar att renovera - eller kanske t.o.m. en nyrenoverad finbil som ägaren av någon anledning behöver sälja. För en omsorgsfull renoverad, icke exotisk, bil får man aldrig tillbaka pengarna på om man säljer - det är bara vettigt att göra sådana renoveringar för sitt eget välbefinnande (vilket kan vara nog så gott skäl).

    Köpa nytt är visserligen enkelt (och jag är tacksam att somliga gör det eftersom det är en förutsättning för att senare kunna köpa begagnat till ett mycket lägre pris), men knappast ekonomist smart. Naturligtvis kostar det när den nya bilen år sönder, precis som lånebilen, grejen är dock att du redan betalt det till bilhandlaren i förväg.

    Man kan säkert förhandla fram ett köp av en begagnad bil med fria reparationer och fri lånebil under 3 år om man lägger på 100k på priset på en äldre Saab, Volvo eller VW - begagnade bilhandlaren skulle säkert älska ett sådant upplägg och/eller vika sig av skratt.
    Givetvis kan du köra en begagnad bil billigare än en ny , det har jag aldrig motsatt mig. Är ekonomi den enda parametern så är det ett bra val.
    Du kan givetvis lägga till 100.000:- när du köper en begagnad bil och få "garanti" men du åker fortfarande en gammal bil då.

    Vill man åka nytt , fräscht, bekvämt och enkelt så kostar det mer , för vissa är det viktigare än att bilen kostar så lite som möjligt varje månad.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #50
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Köp en ny bil med garanti och serviceavtal , du vet precis vad bilen kostar , när den är smutsig så rullar du in i borsttvätten och bilen blir "ren" igen. När det är dags för service lämnar du in bilen på service och hämtar din lånebil. Skulle bilen gå sönder lämnar du in den och hämtar en lånebil
    Serviceverkstäder och biltvättar tar även emot begagnade bilar. Lånebil erbjuds helt oavsett om du lämnar in en ny trasig eller beg trasig bil. Rent praktiskt är det ingen skillnad. Jo, möjligen den nya bilen med serviceavtal inte kan lämnas in på vilken verkstad som helst då.
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    och det kostar inte dig någonting. efter 3-4 år så lämnar du in bilen som inbyte och tar ut en ny.
    Att få en ny ny bil efter 3-4år utan kostnad?
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Det är ett enkelt bilägande och väldigt vanligt idag.
    Det här enkla bilägandet har inget med ny eller beg bil att göra. Det är väldigt vanligt att bilägare tvättar bilen när den är smutsig, servar den efter schema och reparerar den när den är trasig. På märkesverkstad. Med lånebil.

    Hur man betalar detta är det som skiljer. Man kan leasa begagnade bilar och nya bilar. Att köpa på avbetalning, finansiering, hyrköp eller leasing är en tjänst som innebär en extra kostnad. Och man kan köpa beg bil och ny bil kontant, vilket alltid är billigast. Det finns ingen som helst skillnad i ekonomi eller bekvämlighet som beror på om det är en ny eller beg bil.

    Skillnaden när man leasar är att man får en snik-utrustad bil till en premium-kostnad. Inget annat. Jo, en grej till, man kan inte byta leasingbil när man vill.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Diskussion om bilval här inne slutar alltid med vilken som är billigast att äga, en gammal Saab eller en ny bil
    Jag ber om ursäkt om jag villat in på nya bilar. Det var bara ett exempel. Det finns gott om (nåja det gör det ju inte egentligen) Saabar som betingar ett pris över 200kkr. Det är en sådan Saab jag skulle VILJA köpa om jag skulle köpa. Men det är klart att jag gärna vill betala 20kkr för den. Det går naturligtvis inte om vi antar att bilen man skall köpa säljs för sitt rätta värde.

    Egentligen är TS fråga omöjlig att svara på. Så istället för mer OT här testar jag en ny tråd med ny fråga:
    Vilken Saab skulle du köpa om du fick chansen?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #51
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Har aldrig sagt att det inte går att göra med begagnade bilar , men av någon anledning köper folk nya bilar trots att det är dyrare , min poäng är att ekonomin inte är den enda parametern i ett bilägande och för vissa inte den viktigaste.

    Jag själv lägger ingen prestige i vilket folk väljer att göra , jag säger bara att det finns olika vinklar att se på det hela
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Vill man åka nytt , fräscht, bekvämt och enkelt så kostar det mer , för vissa är det viktigare än att bilen kostar så lite som möjligt varje månad.
    Om det är viktigt i sig att åka nytt så är naturligtvis nödvändigt att köpa nytt.

    Fräscht känns som att en bilrekondare i stora drag kan lösa.

    Bekvämt beror mycket mer på vilken bil det är, och jag håller inte riktigt med om att nyare bilar generellt är bättre än de senaste 20 åren av Saabar. Under förutsättning att dämpare och bussningar inte är utslitna. Om valet står mellan billigaste möjliga nya bil och en normal begagnad Svensson-bil så stämmer det nog inte alls.

    Enkelt, tja, en väl inkörd begagnad bil i botten av badkarskurvan kräver typiskt betydligt mindre verkstadsbesök än en ny bil.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #53
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Min poäng är att det i princip inte är någon annan skillnad på en ny och en beg bil än priset. En bil är beg när den "rullat ut från bilhallen". Så när den väl är hemma hos köparen och parkeras första gången är den beg. Det finns mycket duktiga rekondare som kan förvandla bilar med betydligt högre ålder och körsträcka än så till nyskick. Så att hitta bilar i nyskick som är 1mån, 6mån, 1år, 2år, 5år, 10år osv är fullt möjligt. Priset på sådana begbilar är inte sällan högre än på en ny bil.

    Naturligtvis är normalt sett nya bilar i bäst skick. Men nya bilar som leasas eller i kanske ännu högre grad de som är förmånsbilar är ganska/mycket snik-utrustade. Så när det gäller bekvämlighet finns det två aspekter. Bekvämt ägande och bekvämt åkande. Valet mellan dessa är en grej många ser väldigt olika på. Av någon anledning finns det förvånande många som tror att det är bekvämare att äga en ny bil än en 2-4år gammal bil.

    Håller med om att ekonomin faktiskt inte är det viktigaste alla gånger. Just på detta forum finns säkert många som har kvar sin Saab av helt andra skäl än ekonomi.

    Men nu handlade ju tråden om en Saab för 20kkr. I det sammanhanget är ekonomin det viktigaste.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Naturligtvis är normalt sett nya bilar i bäst skick.
    Jag tror inte det där nödvändigtvis stämmer. En 2 år gammal bil med några få tusen mil på mätaren ger troligen färre verkstadsbesök än en helt ny bil, initialfelen är åtgärdade då.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Ja, nu kom jag återigen att tänka på kollegans nyköpta Volvo V70 som läckte olja och krävde tre besök på verkstad innan ACn fungerade. Min f d chef fick först byta ena turbon och sedan den andra turbon under det första året med sin XC60. Det finns många skäl (förutom snålhet) att köra vidare med sina gamla Saabar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #56
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Nyköpta V70? Dom yngsta bilarna är 5 år gamla nu ... Att det kräver tre besök för att laga en AC säger mer om verkstaden än bilen.

    Jag har haft en drös garantiärenden på mina Saabar genom åren , samt kamkedjeras innan 10.000 mil på 9-5 , läckage mellan motor och låda , glappande svänghjul på 9-3 SC 7000 mil , anser fortfarande inte att det är dåliga bilar, sånt händer.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #57
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag tror inte det där nödvändigtvis stämmer.
    Inte jag heller. Men med "normalt" menar jag "vanligtvis" inte "nödvändigtvis". Undantag finns säkert.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #58
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Nyköpta V70? Dom yngsta bilarna är 5 år gamla nu ... Att det kräver tre besök för att laga en AC säger mer om verkstaden än bilen.
    Det kan ju förvisso hänt för över 5 år sedan.

    Jag har haft en drös garantiärenden på mina Saabar genom åren , samt kamkedjeras innan 10.000 mil på 9-5 , läckage mellan motor och låda , glappande svänghjul på 9-3 SC 7000 mil , anser fortfarande inte att det är dåliga bilar, sånt händer.
    Poängen var väl att nya bilar inte är felfria dom heller, oavsett fabrikat.

    Man blir ju mörkrädd när man hör vissa kollegors historier om deras fabriksnya bilar, tex en mercedes som brukade bara lägga av lite då och då, tror MB hade dne inne fem gånger innan dom bytte tank (tydligen är tank, pump och nån box integrerade och kan inte bytas separat ?) och fick ordning på problemet.

    Ja sånt händer, och det händer bilar som är 5 eller 10 år också, det är det som är poängen..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #59
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Tiden går fort. Det kan vara mer än 5 år sedan kollegan köpte sin V70. Med nyköpt menar jag att bilen köptes ny, inte att den köptes nyss. Verkstaden som misslyckades med AC var den stora Volvoverkstaden vid Haga norra. Vid det tredje besöket tog verkstaden bilen till en verkstad som hade kunskap om AC vilket dom tydligen inte hade vid den stora verkstaden. Min poäng är att jag totalt har tappat intresset för att köpa en fabriksny bil. Det var samma problem med Saab när verkstaden hette Svenska bil och senare Hedin bil. Det var en stor lättnad när den förlängda motorgarantin gick ut och därmed anledningen till att anlita nämnda företag upphörde.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #60
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Man blir ju mörkrädd när man hör vissa kollegors historier om deras fabriksnya bilar, tex en mercedes som brukade bara lägga av lite då och då, tror MB hade dne inne fem gånger innan dom bytte tank (tydligen är tank, pump och nån box integrerade och kan inte bytas separat ?) och fick ordning på problemet.

    Ja sånt händer, och det händer bilar som är 5 eller 10 år också, det är det som är poängen..
    Du har inga initialproblem på en 5-10 år gammal problem. Eller annorlunda uttryckt, nästan alla problem som beror på produktionsproblem är saknas på 5-10 år gamla bilar, eller att man passerat perioden med early failures i badkarskurvan: https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Vad hade/har ni valt istället för Saab?
    Av Beeos i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 22:11
  2. Vad hade ni valt H&R fjädrar eller Lesjöfors?
    Av Raschta i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 20:40
  3. Vilken trimfirma skulle ni välja eller har valt??
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 12:23
  4. Vilka fälgar hade ni valt?
    Av -StronG- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •