Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 63 av 63

Ämne: Vilken Saab hade du valt med 20k budget?

  1. #61
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Jag hade en golf-gas-kombi som jag har för mig kostade mig under 2500 per månad och 3000 mil per år pga lågt förmånsvärde. Om man lämnar in sin privata några år gamla bil på service och rep samt finansierar den med lån är det nog svårt komma under det. Så att avfärda detta ägande med att det är dyra pengar för skitbilar tror jag är lite för enkelt. Jag räknade ganska mycket på det innan jag tog sådan bil. Men ska inte sticka under stol med att det framförallt är ett sätt att köpa sig tid att slippa meka och alltid ha en fungerande och fräsch bil på uppfarten.

    Tyvärr har jag glidit från snik till hyfsat välutrustad med ca 500kr ökning vid varje gång jag bytt personalbil och med det en dubbling av månadskostnad sen första bilen 2014. Vi har fått byta bil efter lite drygt 1.5 år.

    Jag förstår inte hur man får privatleasing att gå runt, troligen är det en modell som bärs av att man får ut många bilar på marknaden, får en garanterad inkomst på service, har bra avtal på försäkring mm. och till sist att man är hård vid återlämnandet att alla fel utöver det normala slitaget ska fixas. Då kan man sälja en "nästan ny" felfri bil till privatpersoner som inte vill betala nypris.

    Vad som händer med skatter när elbilarna tar över, hur elen produceras osv kan man diskutera. Men att man just nu sparar många kronor per mil på elbilar vad gäller ren förbrukning är ju ett faktum. På 3000 mil per år uppskattar jag att det är ca 2000kr per månad man kan spara. Plus att det är en miljöeffekt som inte kan mätas i kronor (om man antar att batteritillverkning och återvinning inte är så skitig som ibland framförs).

    Problemet idag är ju att en elbil som klarar allt, långresor och släpvagnskörning, är förbaskat dyr. Om man kan nöja sig med en elbil som klarar 80-90% av vardagskörningen (om man har mitt körmönster) så finns otroligt mycket mer att välja på och även begagnade elbilar.

    Med post-corona så finns faktiskt möjligheten att jag skulle kunna klara mig på en gammal 9-5 som enda bil och åka kommunalt till jobbet (givet att jag inte behöver åka varje dag utan kan fortsätta jobba hemifrån många dagar i veckan). Dock tror jag inte min fru skulle uppskatta att gå tillbaka till att åka gammal bil.

    Men för att återgå till ursprungsfrågan - det verkar ju fullt möjligt att få tag på en bra og9-5 för 20.000 och om man kör hyfsat lite per år åka väldigt billigt med den. Komfortmässigt är det en bra bil - även om jag personligen vant vid med att bilen håller sig inom sin egen fil och avståndet till bilen framför (det är väldigt bekvämt) - dock är det något jag absolut kan klara mig utan. Men kör man 3000 mil per år är min erfarenhet också att även väl skötta bilar slits och man måste räkna med att få lägga lite på underhåll - har man inte tid eller möjlighet att göra det själv och inte har nån bra husmek i närheten kan det bli dyrt det också...

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #62
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Jag förstår inte hur man får privatleasing att gå runt, troligen är det en modell som bärs av att man får ut många bilar på marknaden, får en garanterad inkomst på service, har bra avtal på försäkring mm. och till sist att man är hård vid återlämnandet att alla fel utöver det normala slitaget ska fixas. Då kan man sälja en "nästan ny" felfri bil till privatpersoner som inte vill betala nypris.
    ... men ändå i slutänden kommer att betala nypris, bara på ett annat sätt.

    Det går ihop, eller snarare blir en lysande affär, för handlaren på det sättet att privatleasaren är tvungen att köpa dyr service, och att alla avvikelserna från planen kostar pengar. Som fel körsträcka eller oplanerade bilbyten. Bilhandlaren (eller någon annan som gör pengar på affären) ligger ju ute med pengarna, och skulle inte fortsätta med det om de inte fick tillbaka pengarna i slutänden. Så om man tror man kommer att betala mindre i slutänden än att köpa kontant så lurar man bara sig själv.

    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Jag hade en golf-gas-kombi som jag har för mig kostade mig under 2500 per månad och 3000 mil per år pga lågt förmånsvärde.
    Om det bara kostar dig 10:-/mil inklusive bränsle och alla andra omkostnader är det fantastiskt. Men det är då garanterat någon annan som subventionerar, t.ex. din arbetsgivare.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #63
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om det bara kostar dig 10:-/mil inklusive bränsle och alla andra omkostnader är det fantastiskt. Men det är då garanterat någon annan som subventionerar, t.ex. din arbetsgivare.
    Nja, den var skattemässigt överlägsen tror jag, det är personalbil där tanken är att det ska vara neutralt för arbetsgivaren. Nuvarande bil är ju dubbelt så dyr, om det räcker nu när de ändrade förmånsvärdet.

    Jag tror andrahandsvärdet är för högt på nästan nya bilar. När all maskinskada, garanti och liknande är förbrukad borde bilen gått ned mycket mer än idag.

    Personalbil kommer dock bli dyrare än privatleasing om regeringen får igenom sina planer. Då kommer nog färre välja den typen av bilköp vilket minskar tillgången på nya bilar och troligen då leder till dyrare begagnat priser.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Vad hade/har ni valt istället för Saab?
    Av Beeos i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 22:11
  2. Vad hade ni valt H&R fjädrar eller Lesjöfors?
    Av Raschta i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 20:40
  3. Vilken trimfirma skulle ni välja eller har valt??
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 12:23
  4. Vilka fälgar hade ni valt?
    Av -StronG- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •