Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hög tomgång efter byte av spjällhus OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Hög tomgång efter byte av spjällhus OG9-5 B2x5

    Hej,

    Jag har problem med att min saab 9-5 aero 01 har hög tomgång och spjällhuset hoppar till limp home mode. Bilen har fått ett nytt spjällhus. Efter spjällhusbytet så har bilen haft hög tomgång 1500rpm. Man märker även av detta under körning när man släpper gasen och bilden fortfarande drar lite. Hög bränsleförbrukning ca 1,2 vs normalt 0,9. Vacumslangarna byttes för ca 1 år sedan och de jag har kollat på ser bra ut. Tycker dock det ser ut som spridaren vid oljepåfyllningen läcker. kan det vara möjligt eller är det spilld olja vid oljebyten? Se bifogade bilder.


    Jag har även läst om att det kan vara luftmassflödesmätaren eller tempgivaren på insuget.

    Någon som varit med om liknande scenario?


    20210309_205602.jpg20210309_205558.jpg20210309_205551.jpg
    OBS!! bilderna är tagna efter att jag har börjat lossa vaccumslangar. Slangen in till ventilkåpan var även den demonterad när jag tog bilden.

    Mvh Anders
    Senast redigerat av Friskan den 2021-03-10 klockan 19:18.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Felkoderna du visar är alltså de felkoder du har nu?

    Nollställde du felkoder i samband med att det nya spjällhuset monterades? Om inte kan det nya spjällhuset ha hoppat i limp home direkt vid start - så att nolla koderna samtidigt som spjällhuset återställs är en bra början.

    Om du nollade koderna enligt konstens alla regler så är P1260 ganska tydlig i sin felbeskrivning. Kolla att returfjädern i spjällhuset sitter på sin plats och är hel. Jag antar att "nytt" spjällhus inte betyder "fabriksnytt" utan "annat spjällhus" och eftersom spjällhus är något av en förbrukningsvara på T7 finns en sannolikhet att det nya spjällhuset inte är strulfritt.

    P0101 brukar peka ut LMM. Koppla loss LMM och se om bilen förändrar sitt beteende.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Kom du ihåg att flytta över eller montera en ny o-ring som tätar mellan spjällhus och insug?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Hej, jag flyttade över bef o-ringar.

    // Anders

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Felkoderna du visar är alltså de felkoder du har nu?

    Nollställde du felkoder i samband med att det nya spjällhuset monterades? Om inte kan det nya spjällhuset ha hoppat i limp home direkt vid start - så att nolla koderna samtidigt som spjällhuset återställs är en bra början.

    Om du nollade koderna enligt konstens alla regler så är P1260 ganska tydlig i sin felbeskrivning. Kolla att returfjädern i spjällhuset sitter på sin plats och är hel. Jag antar att "nytt" spjällhus inte betyder "fabriksnytt" utan "annat spjällhus" och eftersom spjällhus är något av en förbrukningsvara på T7 finns en sannolikhet att det nya spjällhuset inte är strulfritt.

    P0101 brukar peka ut LMM. Koppla loss LMM och se om bilen förändrar sitt beteende.
    Hej, de felkoder jag har nu är P0101 och P1260. Ursäkta den missvisande bilden. Jag har faktiskt bytt till ett fabriksnytt spjällhus men återanvände o-ringarna. Nollade koderna vid bytet. Efter lite körning tändes motorlampan och igen.. Koder P0101 och P1260. Ett nytt spjällhus med felkod 1260.... Vet inte om det kan hänga ihop med luftläckage eller en icke fungerande LMM?

    Hur menar du koppla loss LMM? antar att du menar att dra ur kontakten?


    Med vänlig hälsning, Anders

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Felkoden P1260 beskriv med orden: Spjäll returfjäder för liten kraft. Kan sättas om spjällmekanismen ej återställts.

    P0101 är troligen en konsekvens av att det läcker luft.

    Så felet har nog direkt med spjällhuset att göra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Varför ens tveka på att byta o-ringarna? Det kostar i princip ingenting jämfört med ett spjällhus och det är ett vanligt ställe för läckage.

    Kladdet på bilderna kommer troligen från oljepåfyllningen. Packningen på stickan är ofta stenhård och även o-ringen i botten av påfyllnigngstratten likaså.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Fanns ingen tvekan, trodde att det följde med det nya huset men det gjorde det inte. Har köpt nya nu och ska byta i helgen och gå igenom vacumslangarna. Okej bra tips då ska jag skicka efter även de packningarna.

    / Anders

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-12 klockan 23:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Hej ,

    Helgens mek resulterade i att jag gick igenom samtliga vakuumslangar och samtliga var intakta. Sedan bytte jag ut o-ringarna, den övre och under på det nya spjällhuset. Efter det så återställde limp home läget och felkoderna nollades med min ODB2 läsare och en app i mobilen. Startade sedan bilen. Tomgången är normal igen och ingen felkod!

    Troligast var det att de gamla o-ringarna tätade dåligt vilket orsakade P0101 och hög tomgång. Att det nya spjälhuset hoppade till limp home läge har jag ingen vettig förklaring på men kanske kan härledas till luftläckage som gjorde att luftregleringen blev konstig.

    Nu har jag även påbörjat byte av båda bärarmarna fram och ska sedan fixa rost på bakluckan, men det får jag posta i en ny tråd.

    Tack för hjälpen. Detta ärende kan nu ändras till LÖST. Ska jag fixa det?

    // Anders

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P1530 efter rengjort spjällhus OG9-5 B2x5
    Av joones i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-07-26, 22:51
  2. [LÖST] Felkoder P0113 o P0172 efter byte spjällhus OG9-5 -00
    Av baze881116 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-31, 20:31
  3. [LÖST] Felkod efter byte spjällhus OG9-5
    Av Vispen74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •