Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Cabproblem OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Cabproblem OG9-3

    Jag skickar ut en fråga som gäller en saab 9-3 cab 1999

    Jag har problem med suflettkåpan, jag har tyckt att den stängt ganska hårt på sista tiden, nu när jag skulle testköra taket så lyfte den inte upp kåpan helt utan taket tog emot, efter några försök till orkar den inte lyfta upp alls.

    Tänkte först att kolven läcker men ser inget spill och oljebehållaren håller rätt mängd.
    Kan det vara intern fel i kolven? Jag bytte olja förra sommaren, och dubbelkollade om det var rätt olja och det ska det vara enligt både Maptune och speedparts.

    Om det är någon som har kloka svar tar jag gärna emot den.

    Jag har löst problemet, det var brytpinnen som var i 3 delar, därav glappet.
    Senast redigerat av Majje den 2023-06-26 klockan 23:32.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Hur friskt är batteriet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Det har stått på underhållsladdning hela vintern, och var nytt för 2 år sedan, men det kan vara en tanke för det tömdes ganska fort när jag testade.

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Om jag nu fattar rätt, problemet är att hårdplastkåpan (som täcker sufflettfickan) inte öppnar sig som den ska. Då är sannolikt problemet brytpinnarna i axelsystemet från motorn som ska öppna/stänga kåpan. Sök på internet och du hittar snabbt vad det handlar om. Pinnarna har ett högt kilopris men sätt inte dit nåt annat än rätt grejer.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tycker att jag kollat den pinne som sitter i knuten, men ja den kan vara av inuti, problemet är att bakluckan kan inte vara öppen när jag kör systemet så man ser om den slirar.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Hörnefors
    Inlägg
    20
    Medlem#
    13579
    Har du inte någon kompis med telefon så du kan rigga en telefon i bakluckan och titta på en annan - via FaceTime eller Hangout, då kan du se även med luckan stängd. Bara en tanke .......


    Skickat från min iPad med Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Det är en brytpinne i knuten och två pinnar närmare motorn, minns inte i detalj. Du ser inte utanpå knuten om pinnen är av inuti. Du måste vara två pers för att kolla det här. Släpp på bagageinklädningen på höger sida vid motorn och axeln och håll ihop microbrytaren vid bakluckans lås så styrsystemet tror bakluckan är stängd. Håll en glipa på bakluckan så det går att se in samtidigt som du kör cabben. Det syns på en gång om knuten snurrar men inte axeln. Är du försiktig förstör du inget genom att felsöka så här.

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Tar cabben i luckan så har du svaret från Benny. Inget annat att fokusera på. Och batteriet påverkar inte detta.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack alla för kloka svar, det verkar vara brytpinnen i axeln efter knuten, den kom ut i 3 delar, ska mäta upp den och fixa en ny.

  10. #10
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Köp på Orio eller nåt annat ställe som har originaldelar för det är ingen standard pinne och den är gjord för att offras istället för motorn. Som jag skrev tidigare, svindyr per kilo men tar du nåt annat riskerar du med tiden få än värre problem.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-10 klockan 20:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag beställde från speedparts, var tydligen samma som Orio men snabbare frakt, återigen tack Benny för ditt tips om pinnen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •