Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lurad av bilfirma? Köp av NG9-3 Aero -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Lurad av bilfirma? Köp av NG9-3 Aero -04

    Tjena, I söndags(7/3) vart jag i Kristianstad (bor i Helsingborg) och inhandla en SAAB 9-3 Aero -04 som gått 25K av en bilhandlare.
    Testade den och lyssnade till motorljud, inga konstigheter alls, så jag slår till.
    Handlaren hade även skrivit i annonsen att den var servad och nybes.
    Reagerade dock i efterhand på hur den kunde vara besiktigad då Tech 2(och vid närmre titt) visade att Reg.Skyltsbelysningen var Ur funktion, vilket tyder på att dom har haft någon kamrat som bara tryckt igenom den på besiktningen?

    Nästan tillbaka i Helsingborg så börjar eländet.
    Den börjar "hacka" nått enormt under kraftig acceleration(ingen motorlampa lyser eller blinkar under tiden), precis som ofta nämnt i andra inlägg så går den fint så fort man släpper på gasen, och under lugn körning.
    Vart och testade den hos en bekant med en Tech2, inga felkoder whatsoever om motorn eller cylindrar, vi kollade också Misständning Cylinder 1-4 samt knackningar i cylinder 1-4 och där var höga nummer 20210307_190333.jpg
    20210307_181125.jpg20210307_181138.jpg20210307_180953.jpg
    De rörde knappt sig under färd.

    Dagen efter skulle jag åka och köpa nya tändstift, när jag köpt dom och kommer ut och sätter i nyckel, så lyser motorlampan, så jag returnerade stiften, och körde hem.
    Senare åkte jag ut till min kompis med Tech2 och vi felsökte, men det gav inga felkoder på att motorlampan lös?

    Vi bytte tändstift för att utesluta just dom, de som satt i var NGK R - BKR5EYA 11. Min kompis hade 4 nya NGK BCPR7ES liggandes som vi bytte till, efter det nollade vi felkoderna och värden och körde en kortare testrunda. Det kraftiga "hackandet" försvann till en del, och man kände trycket i turbon när nålen gick över på rött på mätaren, men viss "hackande" fanns kvar fast betydligt mindre (även motorlampan hade slocknat). Där förekom även en del misständningar under färden med Tech2an 20210308_195222.jpg

    Då jag är JÄVLIGT novis på SAAB, så känns det som att man letar efter en nål i en höstack, då googlande och letande här på forumet föreslår att det kan vara allt från Tändstift till, spole, vevaxelgivare, till LMM, bränsleinsprutning m.m..

    Konsumentverket är kontaktade och ett ärende är startat i hopp om att få returnera bilen, eller iaf få rätt till verkstadskostnader.
    Min egentliga fråga då det uppenbarligen är fel på bilen är ju om någon vet vad man BÖR göra, vill liksom inte boka in en massa verkstadsbesök på egen bekostnad.

    Känner mig lost och lurad..

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag skulle säga att det är en eller flera tändspolar som är dåliga. Det brukar kännas mest vid kraftig acceleration. Det är ingen stor grej, de är lätt bytta, men kostar en slant.
    Vad gäller övriga felkoder så skulle jag börja med att nolla dem och se vad som kommer tillbaka. Det är väldigt vanligt, för att inte säga helt normalt, att det dyker upp extremt många, och konstiga felkoder om batteriet dras ut, något som är vanligt om bil står hos en handlare. Dessa ng9-3 är väldigt känsliga för låg batterispänning.
    Jag skulle inte hetsa upp mig för mycket utan se hur handlaren ställer sig till att spolarna är dåliga. Får du det fixat för en billig peng (kostar ca 1200/st från Orio) och de andra felkoderna är av mindre karaktär, de som nu kommer tillbaka, så ser jag ingen anledning till att försöka få köpet hävt.

    Det skall också sägas att det behöver inte vara firman som försökt lura dig. Har de bara provkört bilen vid lägre eller "medium" belastning så har de kanske aldrig uppmärksammat problemet med spolarna, det känns som sagt först när man belastar motorn rejält till att börja med. Det är inte förrän de är helt slut som den börjar gå illa även vid lugnare körning.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    En 9-3 -04 ska ha NGK PFR6T-10G eller PFR6D-10G tändstift. Jag hade börjar med att byta till dessa och sen klarar man sig ofta med att skaffa 1st tändspole (ny eller begagnad, men välj saab original) som man flyttar runt tills man hittar felet. Det är inte säkert att misständningarna registreras korrekt om tändspolen är dålig. Det kan alltså vara den cylindern som har lägst antal misständningar som spökar.

    4 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Man kan inte nog stryka under på att en Saab skall ha EXAKT rätt tändstift. Dvs NGK med rätt beteckning. Inget annat, oavsett vad "experterna på verkstaden" säger. Hyvens vet, men kolla i instruktionsboken så DU själv oxo VET att det är rätt.

    Alla tändspolarna är helt lika under förutsättning att de är hela.

    Men om 1,2 eller tre är felaktiga gäller det inte längre. En ganska enkel sak är att byta plats på alla tändspolarna och dokumentera hur man byter. Tex rotera 1 till 2, 2 till 3, 3 till 4 och 4 till 1. I och med att du har tillgång till Tech2 kan du se på misständningar och försöka upptäcka om den sämsta cylindern följer en viss tändspole. Detta kan då göras en eller flera gånger till för att få bättre kunskap. Med lite tur kan man upptäcka en felaktig tändspole utan att behöva köpa en helt ny och prova med. Med ännu större tur kan man utesluta tändspolarna. Det är ett enkelt test som är gratis.

    En annan sak är att i all vänskaplighet nyfiket kolla med tidigare ägare vad de har reparerat/bytt/uppgraderat på bilen. Och fråga vad det bästa och sämsta var med bilen. Den infon kan vara till hjälp.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Hej,

    Varför tycker du att du blivit lurad? Om bilen gick som den skulle när du hämtade den kan ju knappast bilfirman veta att den ska krångla när du kommer till Helsingborg.

    Jag vet inte vad du betalade för bilen , men bilar under 30.000:- behöver inte konditionstestas eller varudeklareras , det betyder inte att konsumentköplagen inte gäller men att den bil som gått 25.000 mil och snart är 20 år gammal får problem med tändsystemet kan ses som normalt.

    Har du kontaktat bilfirman ifråga innan du kontaktade konsumentverket?

    Tyvärr får man vara beredd att lägga ner pengar på reparationer när man köper så pass gamla och "långmilade" bilar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Håller med helt. En så gammal bil kan naturligtvis råka ut för driftstörningar om den inte är skött som den skall. Nypriset 2004 var väl ca 300000kr, kanske mer om den är extrautrustad. Så se det som ett köp av en bil i den prisklassen i 2004års nivå. Vissa saker slits efter hand. Så med 25kmiil på mätaren kan man räkna med att det är läge att serva/underhålla lite extra som inte behövs varje år om man säger så. Det är vad som krävs för att bilen skall fungera som den är tänkt. Visst det kan säkert kosta betydligt mer än en vanlig service. Men gör man det som behöver göras på rätt sätt med riktiga original delar så håller bilen många mil. Totalt sett blir det antagligen billigare än vilken annan ny eller beg bil som helst (andra Saabar undantagna). Mycket billigare.

    För en effekt av att Saab har upphört som biltillverkare är att det har blivit väldigt billigt med reservdelar. Ta vilket bil-jobb som helst som är aktuellt på din Saab och kolla vad det kostar på en bra verkstad, och vad materialkostnaden är. Sedan jämför du med vad det skulle kosta på en Audi S4 eller BMW M3 eller annan vettig(?) bil i samma klass som en 9-3 Aero.

    Jag skulle tro att du har gjort en bra affär.

    Man får nog inse att all service kanske inte är gjord som den skall. Tipset är att se till att allt blir ordentligt gjort i vår/sommar. Du har ju tillgång till Tech2 och detta forum. Helst gör du det själv, så får du koll & kul!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Förstår inte heller att du skulle blivit lurad, vad säger säljaren? Som tidigare i tråden så är det viktigt med rätt stift! Jag kör med NGK PFR6T-10G (Enligt instruktionsboken) i min Aero -05 och det borde vara samma på en -04. Att säljaren skulle fått den genom besiktningen med brister låter långsökt.

Liknande ämnen

  1. Blev jag lurad? Känner mig lurad av verkstaden, vad göra?
    Av saabrookie i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 22:13
  2. Nyköpt bil från bilfirma med fel på ac
    Av Marre90 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 14:21
  3. Fel på bil som är köpt av bilfirma.
    Av /J i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 10:11
  4. Pruta hos bilfirma?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 08:34
  5. Garanti på bilfirma?
    Av Tamii i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •