Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Svetsa hundben OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Svetsa hundben OG9-5

    Hej!

    Som alla 9-5 OG-ägare för eller senare inser så har det nu blivit dags att åtgärda hundbenen på dotterns 9-5:a från -06. Inser då att det inte verkar vara så lätt att hitta ekonomiplåt till vettigt pris. Tidigare hade Saabklubben för dryga 900 kr, vilket kändes ganska dyrt för en liten plåt längst ner mot tröskeln. Nu är dessa slut men nu hittade jag denna på Orio för 1515 kr.

    https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...at-hundben-052

    Någon som provat denna? Om jag förstår rätt så är det till bägge sidorna, man man får klippa och bocka lite själv. Verkar ju ganska smart eller? 750 kr/sida kan ju vara ok.

    Alternativt, någon som svetsat/lappat själv med mindre plåtbitar? Tar gärna emot tips.

    /Martin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Jag har bytt ut plåt på 4 st hundben på mina två 9-5or. Gjorde delarna själv med lös plåt då. Rätt svårt att forma till delarna perfekt men det går om man ger det tid. Den där ekonomiplåten har ju det svåraste färdigformat och kan absolut vara värd pengen då man t.o.m får båda sidorna. Den kommer antagligen inte att räcka tillräckligt långt fram i tröskeln utan man får förlänga med plåt några decimeter till innan det är frisk plåt att svetsa i där nertill. Det brukar vara sönderrostigt/tunn plåt en halv meter framåt nertill i tröskeln mer eller mindre ända fram till första plåtskarven, i.a.f på båda mina 9-5or! Insidan av hundbenet i hjulhuset också brukar det vara ett hål stort som en handflata eller mer. Svårt att komma åt att svetsa ihop bra där på insidan.

    Men kör på ekonomiplåten så sparar du mycket plåtformning men det kommer behövas mer plåt utöver

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Tack för tipsen- Låter rimligt. Den övriga plåten fixar man nog till. Där är ju inte lika kritiskt att det blir exakt rätt form.
    Rapporterar senare hur det gått (ska vänta lite tills man kan lacka utomhus)

    /Martin

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svetsa hundben på OG9-5
    Av Mr_Nitro i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2020-07-13, 23:50
  2. Rost hundben OG9-5
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2019-03-20, 15:33
  3. Rost på hundben OG9-5
    Av Cirree i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-02-28, 10:17
  4. Rost på hundben OG9-3
    Av pilemannen i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-31, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •