Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byta främre bromsrör OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Byta främre bromsrör OG9-5

    Hej!

    Fick nedslag på besiktningen för rostigt bromsrör hö fram.
    Rosten sitter precis där röret går in i hjulhuset.
    Verkar vara draget snårigt och krångligt, hade först tänkt byta hela men svårt att få in det nya utan att plocka bort mycket ur motorrummet för att komma åt.
    Någon som har tips på hur man kan göra detta?

    Dumt att slita med och bättre att lämna in?
    Att skarva skulle ju vara ett alternativ men verkar väldigt svårt att komma åt med koningsverktyg utan att demontera det befintliga.
    Dra nytt men välja en ny, mer lättillgänglig, väg?
    Saab 9-5 -02
    Tack på förhand!

    //Björn

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Välkommen hit

    Tycker du redan har svarat. Dvs räknat upp alternativen du har. Jag skulle nog göra det som är minst arbete totalt sett.
    Tänk på att det går att skarva bromsrör utan att kona!

    Om du gör det själv eller låter någon annan göra det är egentligen en separat fråga, som jag ser det.

    En snabb sökning i forumet eller med google hittade dessa gamla trådar:
    Skal byta någre bromsrör bak på OG9-5, hvilke bromsrörskarv/niplar behövar jag?
    Bromsrörsdragning OG9-5
    Kolla där. och/eller sök vidare. Återkom gärna!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Du behöver inte kona vid skarvning, du kan använda en skarvkoppling istället.

    Med det sagt vet jag inte hur det ser ut fram, om det får plats osv. Jag har bytt bromsrör på ett antal 9-5, men aldrig fram
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    46
    Medlem#
    11464
    Jag tror jag försökt förlägga skarv till torpedväggen. Dit är det egentligen ganska lätt att gå om du följer bromsröret och plockar loss lite slangar och grunkor längst vägen...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    9-5 2003 2.0 kombi Byta bromsrör fram

    Hej!

    Jag ska byta bromsrör fram på min 9-5 (2.0 kombi) från 2003.
    Jag tänkte köpa färdiga rör av passande längd på Biltema.
    När jag slår på regnummer så hittar jag i mecas katalog längderna
    Vänster fram: 390 mm. <-- Funkar med https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...410-2000030061 ?
    Höger fram: 1780 mm. <-- Hittar inget så långt bromsrör på biltema??


    1. Kan någon bekräfta att dessa längder stämmer? Samt vad nippeltypen heter?
    2. Går dessa bra att bocka för hand, eller rekommenderas verktyg, och isåntfall vilket? Biltema art. 12-1181 ?
    3. Hur gör jag vid själva bytet? Bör jag låsa bromspedalen halvt nertryckt med en planka eller nåt, eller kan jag bara låta den vara medan jag byter rören?
    Jag kommer byta bromsvätska i samband med detta samt självfallet lufta bromsarna.
    4. Nåt mer jag bör köpa på mig innan arbete påbörjas..? Nya luftnipplar står redan på listan..

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    1. Vet ej på rak arm, men om du går till mekonomen brukar dom kunna tillverka rör i rätt längd.. PERSONLIGEN tycker jag dock det är bättre att kona själv då det oftast blir för långa rör när man köper färdiga längder, även om det stämmer i deras tabell.

    Kontar man själv så brukar jag kona ena änden, montera den och sen dra röret fram dit det ska vara, sätta fast det snyggt och sen kona röret på plats när man vet längden.

    2. Kopparrör är enkelt för hand, kopparnickel går hyfsat också (men svårare), stålrör är inte kul utan bockverktyg. Jag använder vanligen kopparrör och handbockar. (man måste givetvis vara lite försiktig)

    Ska det bli extremt snyggt ska man väl eg använda rör-uträtare först och sen bockverktyg. Inget jag brukar bry mej om dock, det är ju under bilen.

    3. Tja, du kan låsa den för att slippa allt dräll, men jag tycker att byter man ett bromsrör byter man ALL bromsvätska när man ändå håller på, så det gör inte så mycket om den rinner ut, förutom att det är slabbigt.

    4. Minns inte hur det ser ut fram, men bak händer det ofta att man inte får loss nippeln ur slangen och måste byta den med, typiskt bra att ha hemma, brukar inte vara så dyrt. ..har man nära till biltema/mekonomen/whatever kan man ju strunta i det.

    Gummituttarna som skyddar bromsnipplarna brukar vara bra att ha liggandes med för dom är ofta i dåligt skick, och givetvis bromsvätska.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Tackar för svaren.

    Om jag konar själv, klarar jag mig på biltema art. 19-1261 samt ett 5 m rör art. 66-486, plus bromsnipplar (dessa hittar jag dock inte på hemsidan...) ?
    Hur man konar hittar jag nog på tuben..

    3. Jag tänker byta all bromsvätska, jag tänkte mest om det fanns risk att det letar sig in luft på olika ställen i bromssystemet som kan vara svårt att få bort sedan..

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Om man skarvar:
    Tänk oxo på att det finns olika skarvkopplingar. Det gäller att kolla att skarvarna klarar materialet i de rör man har. Koppar, koppar/nickel eller stål. Inget konstigt, bara att se till att man skaffar rätt.

    - - - Uppdaterad - - -

    3) Att trycka ner pedalen som du föreslog är en väldigt enkel bra lösning för att undvika läck av luft in och vätska ut.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är smart att använda några cm av de 5m bromsrör till att träna på att kona. Inte för att det är speciellt svårt att kona, men för att man vill känna sig säker på att det blir bra.
    Senast redigerat av Mr.O den 2021-11-17 klockan 21:39.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Du klarar dej även med det billigare koningsverktyget, men det du länkar till är säkert bättre. Själv har jag nåt gammalt verktyg som liknar det du länkar till men det är inte köpt på biltema.

    OBS! Det står att det enbart är till för kopparrör, jag ser iofs inte att det borde vara problem att kona kopparnickel i det men det kanske finns en anledning att dom skrivit så.

    Tänk också på att saabarna ska ha en s.k bubbelkona, alltså inte en enkelkona eller dubbelkona. De billigaste rörkoningsmojutterna klarar inte alltid bubbelkona.



    Kan du så är det alltid enklare att kona på bänk f.ö, men ska man göra som jag beskrev innan så brukar man få kona den sista på plats i bilen.

    Håller med det Mr.O skriver, träna lite först så du vet att det blir bra.

    Jag gör dessutom alltid ett eget "högtryckstest" efter att ha bytt/skarvat bromsrör eller slangar, alltså låter nån stampa hårt på pedalen (heslt med motorn igång) medans jag ligger under och tittar på de väl rengjorda skarvarna jag gjort så det inte läcker.

    Ett par gånger när jag använt bromsrörsskarvar har det läckt och jag har fått efterdra, har faktiskt aldrig läckt där jag konat rören, men man vill ju vara säker.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Ojj det var mycket att hålla reda på.. Tack för infon.
    Det där med "bubbelkona" kunde man ju lätt ha missat.
    Jag ser inte att det finns någon adapter för dubbelkoning på något av verktygen från biltema,, så det kanske är säkrast att göra som du först föreslog, att be mekonomen göra färdiga bromsrör..
    Det hade ju varit najs att kunna göra själv dock för framtida bruk..
    Senast redigerat av Vfr den 2021-11-17 klockan 23:12. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Inte så mycket aatt hålla reda på, men lätt att missa

    Jag tror faktiskt adapter ingår till den länkade koningsapapraten, det ser ut som nån av de svarta nere till höger är en sådan, men beskrivningen i txten är väldigt otydlig.

    Jag skulle nog köpt detta istället: https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...tyg-2000046554

    Det är kanske sämre, men mycket billigare och troligen tillräckligt bra.

    Alltid kul att ha verktyg
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Ja absolut är det kull att ha verktyg, det är ju därför jag är sugen på att köpa och kunna göra själv.. Men det är inget kul om de förblir oanvända verkyg p.g.a. felköp
    Ok, men det står att det ingår "två adaptrar för dubbelkoning" i det billigare verkyget. Då ska man chansa på att en av dessa är det som kallas bubbelkoning?
    Nu hittade jag föresten nipplarna, som heter "bromsrörsnipplar". T.ex. art. nr 66-498 är M10 x 1 mm, längd 16,7 mm (finns andra med annan längd). Har längden här någon betydelse så
    länge den bottnar i det man skruvar fast den i?
    Senast redigerat av Vfr den 2021-11-18 klockan 13:01. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag tror den fixar det, men du kan ju kolla hur dom ser ut, ofta kör man en press för att få en enkelkona, sen en till med lilla adaptern så har du en bubbelkona, och sen en gång till utan adaptern för att få en dubbelkona. ..Då hoppar man bara över sista steget.

    Får det plats (och det får det oftast) gör det egentligen inget om nipplarna är längre, vet att jag har använt olika längder, samma sak med luftnipplarna, ibland får man längre när man köper. (jag försöker alltid köpa med så stor nyckelvidd som det får plats dock.)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Byta bromsrör Saab 9-5
    Av montecarlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-10-31, 02:44
  2. [LÖST] Främre vänster bromsrör OG9-5
    Av olleson84 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2017-07-14, 14:14
  3. Byta längsgående bromsrör 9-5
    Av JIMMYS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 17:50
  4. Byta bromsrör 9000
    Av TurboVulc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 00:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •