Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Perfekt bil misständer efter vistelse ute OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Perfekt bil misständer efter vistelse ute OG9-5

    Hej. Jag söker och söker men hittar inget svar på min fråga. Jag har en Aero 9-5 -03 som har fungerat helt perfekt och felfritt i de 23000 mil som jag har kört den. För 1 månad sedan gick tändkasseten sönder (första och enda felet)
    Jag passade på att ställa av den och använde vår andra bil tills vi hittar en prisvärd tändkassett. Under tiden fick Saaben stå ute. Det har varit -20 grader ett tag. Nu när värmen kommer skulle jag sätta in den nya (beg) kassetten. Efter varmkörning började jag rulla försiktigt och märkte då vissa ojämlikheter i motorgången. När jag ökade gasen (på privat väg) så ryckte motorn och den röda motorlampan började blinka. Orginal tändkassett var 3.7D och nu sitter det en 3.6 med bokstav jag inte kommer ihåg. när man inte gasar för mycket så tänds inte motorlampan men den går ändå ojämt men dör inte.

    Vad kan ha hänt tror ni med en perfekt välfungerande bil p.g.a. utevistelsen. Motorn har sammanlagt varit igång i en timme utan att felet försvinner. När jag släpper gasen så slutar motorlampan att lysa och även på tomgång går den ojämt. Den fungerade ju perfekt innan och det enda som är främmande är tändkasetten. Nu skall jag ut och kolla med ELM27 om det ger något... Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Du behöver inte leta längre, den begagnade tändkassetten är skit...
    Tändkassetter är något av förbrukningsvara på og9-5 och den du satt in är äldre än den du tog ur.

    TK 3.6 är vad som satt från fabrik i i bilarna ca 2003-2006, alltså är den jättegammal. Du kan läsa ut tillverkningsdatum ur den fyrsiffriga koden bredvid versionsnumret. TK3.7D är några år nyare så tändkassetten har bytts ut någon gång tidigare i din bil.

    Sedan många år (ca 2012?) är det den senaste versionen TK3.7E som tillverkas. Och förbrättingar har gjorts genom årwn så att de håller bättre, de allra flesta TK3.6 har pajat vid det här laget.

    Den TK3.6 som satt från fabrik i min bil pajade 2013 vid 13000 mil.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2021-02-25 klockan 08:13.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    TK version.png

    Den här kassetten är tillverkad år 2005 vecka 34.

    Och det är en TK3.7B, alltså nyare än den TK3.6 du köpt.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Min gissning är också tändkassetten... Provbyt med en känt fungerande.

    Kan dock vara bränsletillförsel (och då troligen slangproblem inne i pumparmaturen om du har en piratpump - en del piratarmaturer har dåliga slanginstallationer) eller igensatt avgas.

    Problem med bränslepumpen kan du ofta diagnostisera om du mäter strömförbrukningen (vilket är mycket lätt på en 9-5:a eller 9000): http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    Mäter du c:a 3A har antagligen något hänt med någon slang inne i armaturen - och de symptom du beskriver skulle kunna vara ett toklågt bränsletryck, vilket du kan se på strömförbrukningen. Även om jag tror att tändkassetten är den mest troliga orsaken till problemet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Felkod P1312 på 9-5:a (går dock perfekt)
    Av Sundance Kid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 23:37
  2. Perfekt servicebok på 9-3 SS ?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 10:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •