Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-5 2.3t kombi -05 - *såld men stannar i familjen*

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844

    Saab 9-5 2.3t kombi -05 - *såld men stannar i familjen*

    Jag bytte till mig en Saab 9-5 mot min gamla 9-3a i november förra året och tänkte dela med mig av allt som händer på den och visa allt tok som tidigare ägare hållt på med...

    Egentligen skulle jag nog ha vänt på klacken och inte gjort något byte men framför mig hade jag en relativt lågmilad och relativt rostfri 9-5 kombi och jag ville hellre ha en sådan än 9-3og:n. Men under det fina skalet så döljde det sig en hel del klåpar skruvning som jag nu måste fixa för att kunna använda bilen igen. Därför delar jag med mig av lite info om bilen, och en del saker är fortfarande under "utredning" vilket kommer visa sig i att jag eventuellt måste fråga er här på forumet om råd å tips.

    Modell: Saab 9-5 2.3t 185HK Lineair SportCombi
    Miltal: 21.xxx (update 22.500mil 2021-12-23)
    Motor: 2.3L, turbo bytt till TD04 i övrigt orginal.
    Växellåda: 5-vxl manuell
    Avgasystem: Just nu helt orginal från turbo och bak.
    Däck och fälg: Sommardäck 17" alu52 med 225/45-17, Vinterdäck 16" 205/55-16 dubbdäck
    Exteriör: Silver, Tonade rutor, Avsaknad av vinge på baklucka, är just nu bara igen tejpade hål.
    Chassi: Orginal

    Listan över grejer som ska åtgärdas

    *Turbo. Klammer till kobrans anslutning mot turbon sitter snett, oljeläckage över hela turbon så ska kolla över alla banjo anslutningar och byte kopparbrickor om det nu sitter några där... I anslutningen mot grenröret så satt den bara fast i 3 pinnbultar och i det 4de så hade man dragit ner en standard bult med fel gäng snett och sen bara låtit den sitta kvar, men det är fixat och en ny pinnbult och mutter sitter där nu. Det saknades en pinnbult mot anslutningen till downpipen också, men även den är fixad och en ny pinnbult och mutter är monterad.

    *Avgassystem. Innan affär fick jag meddelat att det satt 3" system från turbon på den och när jag kommer fram så sitter orginal downpipe på och avgasystemet är av och saknas efter flexröret, det sitter alltså inget avgasystem alls på bilen förutom orginal downpipe just nu. Det 3" avgasystem som nämdes och som han sa var köpt låg bak i bilen och jag tittade bara in en snabbis och såg en massa rör som låg där, senare när jag komemr hem och kollar igenom rören så visar det sig att det bara är en 3" downpipe böj med hemmabyggt avgasystem utan nån som helst katalysator och ett par raka nya rör med klammer och en begagnad JT ljuddämpare, thats it det va det köpta 3" systemet som följde med... Nu Har jag fixat ett komplett standard system efter katalysator för att kunna ha ett avgasystem över huvudtaget och för att ekonomi fanns inte nu att köpa ett sportsystem.

    *Fjädrar fram. Dessa har man valt att kapa på plats och sedan lämna kvar dom avkapade bitarna som ligger och skramlar inuti fjädern, syns klart och tydligt att dom är kapade för det är raka snitt och ett påbörjat kapspår i fjädern. Stötdämparna som är med åren har på så vis tagit stryk och bilen studsar nu fram över gupp som en 740-epa och skramlar i framvagn så nya eller bättre begagnade fjäderben måste införskaffas och monteras.

    *Hjulen. Som det syns på bilden så har man valt att ha ett par fula eftermarknads fälgar fram och plåtfälgar bak, dock har alu fälgarna nya vinterdäck så det va ju bra, bakdäcken däremot dom har dom ju monterat med fel rotations riktning såklart...

    *Varningslampor. Vid provkörning så la hastighetsmätaren av och alla broms/abs/esp lampor tändes, detta hände vid varje omstart och när man börjat köra en bit. Vid lite på läsning i WIS så står det att den tar hastighetssignal ifrån höger framhjul och vid en snabb kontroll där så tror jag att ABS-kransen är av, jag har köpt en ny och ska kontrollera kransen lite noggrannare och såklart så ska bilen avläsas. Motorn går fint maskinellt men nåt strul med insprutningen då den är väldigt svårstartad och har väldigt ojämn tomgång och när man kör så går den som en påse skit och rycker å har sig, ibland så börjar motorlampan att blinka också så då har man släppt på gasen fort. Förhoppningsvis så beror detta på avsaknad av hastighetssignal till T7 och att den då inte har kunnat göra en riktig adaption pga Biopower programvara, om det nu är det på den...

    *Bilstereo. Dom hade valt att byta ut dom främre högtalarna på instrumentbrädan, som ska vara 3,5" mot Biltema 4" som inte passar alls och därför har man klippt bort orginal kontakten och skarvat på nya kablar upp till dessa och bara lagt dom i hålen och ansett det som bra. Eftersom orginal kontakterna är borta så ska ett par nya 3,5" köpas in och monteras in och gallrena ska monteras tillbaka. Tidigare ägare hade även haft en annan stereo i och vid affären så hade man bara tryck tillbaka korgen och orginal stereon utan att göra det riktigt och efter att jag fått satt tillbaka iso kontakterna riktigt i korgen och tryckt tillbaka den och sedan satt i orginal stereon så startar den, helt otroligt! Dock låter inte dörrhögtalaren i förardörren så måste kolla upp det å se vad det handlar om.

    *Slutstegs kablar. Det var även draget för slutsteg i bilen och naturligtvis så va det en Biltema sats med 10mm2 kabel.... Tror inte jag behöver säga mer och behöver jag ens nämna hur jordanslutningen till jordkabeln var... Kommer fixa bild på detta. Det blir att kolla upp hur detta är draget och vilken skada dom gjort vid installationen, sedan lär kabeln bytas ut mot grövre för framtida bruk, jag är inte främmande för en slutstegs montering där bak i framtiden men då ska det göras riktigt.

    *Inredning övrigt. Sitter en biltema mätarhållare på instrumentbrädan dock utan mätare eller annan kablage så om man nu plockade bort mätaren så kunde man ju ha tagit bort den där fula foten också. Inredningen på bakluckan är lös också för dom nämde nåt med att dom fixat bakrute torkaren men den fungerar ju inte så jag vet inte vad dom pillat med där bakom.

    *Exteriör. Har suttit en orginal vinge på bakluckan, men någon har valt att plocka bort den och sedan tejpa igen hålen med maskeringstejp, och det brukar ju va roligt att ta bort när det suttit ett tag... Blir väl att jaga rätt på en vinge sedan för det ser ju så mycket bättre ut med en sådan på. Sidoblinkers har dom också varit på och försökt laga eller nåt men dom har limmat ihop dom så det ser förjävligt ut men jag har 2st bättre beggade sidoblinkers som ska dit.



    Hade bilen funnits på närmare håll eller varit lite mera rostig så hade jag vänt på klacken direkt från denna affär men pga karossen och miltalet så valde jag att göra ett byte iaf och nu åtgärda alla dessa fel och modiferingar och sedan få en schysst 9-5a på vägen igen.

    Jag ska bli lite bättre på att ta bilder och dela med mig av vid reparationer och vid funna s.k tidigare åtgärder....
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Indalsman den 2022-08-24 klockan 19:09.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Medlem#
    12787
    Intressant projekt, den förre ägaren har tydligen pysslat med allt möjligt utan att ha koll på något av det. Karossen ser oväntat fin ut med tanke på beskrivningen i övrigt så med lite tur kan du säkert ha en fin bil snart utan att det kostat för mycket.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Liten uppdatering, har fixat litegrann på bilen i veckan och slutligen så kunde man börja åka i den nu, äntligen!

    Börjar med motorn som gick som en påse nötter. Kollade upp vad det satt för spridare på den eftersom säljaren hade påstått att den var etanolkonverterad men det är den inte för det satt B235R/Aero spridare på den, 0 280 156 023. Eftersom bilen var tankad med ren etanol och nu var nere på rött så tog jag och tankade upp en 20L dunk med 98oktan och slog i. Då började bilen gå lite bättre helt plötsligt haha va konstigt.

    Dock så gick den inte bra än och den var hopplös att köra så jag började leta efter tjuvluft då jag nu också fått en felkod på för mager blandning. Började spruta bromsrengöring lite här och där och fann då att det va läckage vid turbons anslutning mot kobran, där jag dessutom sett att klamret satt snett monterat.

    Jag tog och rev bort kobran för att kontrollera vad det handlade om och fann då att den som hade bytt turbo hade inte ens dragit åt klamret till kobran så allt var ju löst där nere... inte undra på att den drog tjuvluft och gick dåligt då. Monterade ihop allt som det skulle vara och vips så gick motorn som den skulle igen!

    Frid å fröjd, började sedan att kontrollera varför hastighetmätaren lägger av, har tidigare bytt ut abs kransen höger fram för den av av i tron att det va den men inte då. Upptäckte då att bakhjulen visade högre hastighet än framhjulen och tog då en titt på hjulen. Jag visste att det satt olika hjul på den men hade inte reagerat på att dom var SÅ olika... Fram satt det nya 205/65-15 och bak satt det utslitna 185/60-15, skaplig skillnad. Pga tajt ekonomi och att vintern snart är slut så gick jag ut på däck högen och rotade fram ett par 205/70-15 och krängde på plåtfälgarna och la dom bak. Nu har jag hastighetsmätare som fungerar och inga lampor som lyser längre, men jag har ju värdens grövsta ballongdäck på bilen... Bak däcken var även SUV märkta haha den vart lite högre bak också men dom funkar att köra med

    Ja det va väl lite som hänt i veckan, vart mycket skrivning men va tvungen att berätta det för er, eller ja den som är intresserad av att läsa iaf. Skickar med lite diverse bilder också, vet inte i vilken ordning dom kommer men ni ser nog.

    Ja ni ser nog också den idiotiska hålborrningen dom gjort på luftburken... varför borra där det kommer in mest skit för? *suck* tur jag har en annan hel burk liggandes så jag kan byta ut den, eller bara locket iaf.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Spännande projekt! Man kan ju undra varför tidigare ägare ens har försökt när de visst inte har nån känsla för rätt eller fel :/

    Men hur har våren och sommaren gått?

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Det var mycket "hellre än bra" gjort på den där bilen, men det får du nog ordning på.

    9-5 fälgar med hjul får man ju nästan gratis numera så du borde kunna haffa en uppsättning med schyssta däck för ett bra pris.

    Bilar med TCS är väldigt känsliga för olika däcksdimension, jag fick panikbyta bakdäcken en gång och fick ta några med 205/55R16 som fanns hemam hos däcksnissen istället för 205/60R16 som det satt fram, "det är inga problem, skkillnaden på rullomkrets är minimal" sa han.. Det var INTE en bra ide.. jag fick stänga av TCS vid varje körning tills jag bytte även framdäcken till 55-profil..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Måste uppdatera lite här, tidigare i sommar så byttes hela servoslingan både bakre och främre så nu har man inget läckage på servon längre. Plockade även bort oljetrycks röret till turbon för den läkte ifrån anslutningen ovanpå turbon. Visade sig att när dom bytte turbo så hade dom återanvänt kopparbrickorna så där vart det aldrig tätt. Bytte ut till ett nytt oljetrycks rör och ny bult med brickor ifrån speedparts och monterade tillbaka och nu är det helt tätt där. Nu lär det väl visa sig ifall man har nåt mer oljeläckage på motorn.

    Ja när man väl hade fått till alla oljeläckage så va det ju dags att besikta också, liten justering av handbromsen och montera retur fjädrar (som saknades) ute vid armarna vid bromsskölden så gick iaf bilen igenom besiktningen utan anmärkning. Så nu är den skattad och besiktad till nästa år och har sedan dess mest bara brukats.

    Fick tag på ett par Evo/ALU52/Aero fälgar också som jag snyggade till och slängde på, saknar emblemen i mitten bara men jag tänkte ta dom ifrån ett annat gäng fälgar jag har liggande. Bytte till mig en Aero läpp fram också som jag tänkte mickla dit nånting för just nu är den utan läpp och jag stör mig lite på det varje gång jag ser bilen

    Det som står på schemat framöver är att byta fjäderben fram, till ett par schyssta komplett som jag har och sedan göra en framvagns inställning på den. Sen vill jag försöka skaffa nya högtalare till brädan så man slipper ha dom där fula 4"arna som inte passar och som bara ligger där...

    Som sagt finns mer att göra, jag får återkomma

    Bidrar med en bild på bilen som den ser ut i dagsläget.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Indalsman den 2021-12-23 klockan 12:08.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    En liten snabb update.

    Oljeläckaget har minskat med 80% nu men fortfarande blöt på kamkedjekåpan så jag antar att O-ringar och packbox är i behov av byte, tror jag har dom grejerna liggandes så bara orken tar vid så....

    Bytte termostat igen då den jag bytte till sist var en beg ifrån 9-3an jag hade som jag trodde var riktig men det var den inte så köpte en Motorad från trodo.se som fungerar utmärkt så nu har man riktig värme.

    Växellänkage bussningarna har gjort sitt och 2an börjar bli svår att få i så det är väl prio2 just nu för Prio1 är hjullager vänster fram som börjat sjunga och jag står inte ut med det!! Nytt hjullager är beställt från carpart1 för 560kr med frakt, det va det billigaste jag kunde hitta nu men det får duga, det håller så länge det håller.

    När jag bytte termostaten så tog jag tag och bytte både fjäderbenen fram också tillslut så nu vet man att dom är OK och gjorde en framvagns inställning också så den gick trevligare efter vägen och slutade slita däck.

    Det tar aldrig slut med grejer som måste fixas på denna bil, vissa dagar är jag på väg att ge upp och kasta ut den på annons men jag ger inte upp än Fortsättning följer....

    6 användare gillar detta inlägg


    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Ja nu har jag svikit Saab igen och köpt mig en Hyundai diesel.... dels pga bränsle priserna just nu och att jag jobbar på en Hyundai verkstad, så nu ska jag fixa upp en del grejer på Saaben så man kan försöka sälja den med gott samvete.

    Har beställt service delar och nya skivor och belägg fram. Nästa månad får jag ta handbromsvajrar och backar så ska bilen vara OK att besikta sedan och läggas ut på annons.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Uppdatering, bilen kommer säljas ja, men till min far som är billös för tillfället pga olycka med hans bil. Så han får köpa min bil till familjepris och så fixar jag upp den också så den kommer stanna inom familjen ändå

    4 användare gillar detta inlägg


    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. Projekt rädda 9-5 Aero MY04 SS
    Av Karlqvist i forum Projekt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2018-06-09, 07:37
  2. Svar: 1307
    Senaste inlägg: 2016-02-23, 14:23
  3. Projekt: Rädda cabben
    Av ErikR i forum Projekt
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 20:03
  4. Saab 9-5 kombi -99: Projekt välljud
    Av PHermansson i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 15:20
  5. Ännu en vibrerande SAAB (9-5 kombi)
    Av magnus790 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •