Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Uppgradera AS2 i OG9-5 SC?

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -

    Uppgradera AS2 i OG9-5 SC?

    Som topic. Är med ljus och lykta på jakt efter en 9-5 med AS3, och som uppfyller alla andra krav jag har. Det verkar dock snudd på omöjligt. Dock har jag hittat en 9-5 som uppfyller samtliga krav, FÖRUTOM att den har AS2 istället för AS3. Nu har jag inte lyssnat på hur AS3 låter, men AS2 original är verkligen ingenting att hänga i julgranen. Dock började jag fundera. Eftersom jag ämnar ha hund i bakluckan, kanske det är lika bra att inte har någon baslåda där. Hundstackarn behöver ju inte bli döv i onödan, tänker jag. Men då vill jag att AS2 ska spela BRA - och inte bara mediokert, som det låter original.

    Därför funderar jag nu på om man kan byta ut samtliga element i en AS2, till något eftermarknads - utan att behöva dra massa nya kablar till höger och vänster. Går det? Och om ja, finns det någon på forumet som gjort precis detta (sökte innan jag postade, men hittade inget) och kan rekommendera vilket eller vilka element man bör kika närmare på? Förhoppningsvis behöver man väl inte byta själva huvudenheten. Och slutligt; hur mycket bättre lät det jämfört med original?

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Ett par nya högtalare kommer absolut att höja ljudupplevelsen i AS2. Vill minnas att systemeffekten i AS2 är 150W kontra AS3 som är 200W (dvs inte speciellt stor skillnad)

    Sikta på två par lättdrivna högtalare, ett par 3,5" till instrument panelen och ett par 6,5" till fram dörrarna. Rekommenderar även att du sätter dit dämpningsmatta i främre dörrarna när du ändå har inredningen ner monterad.

  3. #3
    Hör eller åk förbi Backes ljud (https://www.backesljud.se/) så kanske de kan råda dig. Högtalarkablar är inte att försumma, skall du uppgradera och behålla bilen länge överväg nya kablar. Men investera inte för mycket direkt, lär känna bilen först.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Håller med ovanstående! Byt ut elementen i instrumentpanelen och framdörrarna. Att även lägga den extra tiden på att samtidigt dämpa framdörrarna är definitivt värt det.
    Saab OG9-5 2.0t BioPower -06 "Arbor Green"
    Saab NG900 2.3i -96

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det är inte så himla mycket jobb att eftermontera AS3 annars. Ett AS3 slutsteg samt högtalarelement är bolt-on. Det är subwoofer, klädsel och kablaget till denna som är det stora jobbet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Dörrhögtalarna är även på 2ohm bara så du vet, har själv suttit och funderat hur det skulle låta om man monterade ett par 4ohms högtalare där istället, skulle dom låta lägre än dom andra då eller tänker jag fel? Förstärkaren kommer inte lämna lika hög effekt ut till dörrhögtalarna då.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. Uppgradera AS1 OG9-5
    Av Legend97 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-02-19, 12:31
  2. [LÖST] Uppgradera EHU med AVR? NG9-3
    Av bollman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-01-14, 00:37
  3. Uppgradera mjukvara eller uppgradera hårdvaran vid trim? OG9-5
    Av vectorkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •