Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-3 Cabriolet, kan den importeras?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 Cabriolet, kan den importeras?

    Hej

    Jag är ny på forumet, har alltid varit en stor beundrare av Saab, har aldrig haft möjlighet att äga en men förhoppningsvis kan det komma att ändras nu.

    Arbetar för närvarande utomlands och en kollega som funderar på att sälja sin Saab 9-3 Cabriolet. Det är en 2008, Aero, full servicebok, ca 7.000 mil och i mycket bra skick. Den har också Hirsch performance paket från fabriken vilket enligt ägaren ger omkring 300 hk.

    Skulle vara så tacksam om jag kan få hjälp med två frågor, det ena är om man kan få problem med import till Sverige/EU då bilen har en motor som levererar mer effekt än originalet? Det andra, vad tror ni att en sådan bil kan vara värd, på ett ungefär, i Sverige?

    Stort tack!

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Välkommen hit!
    Det är en väldigt attraktiv bil om man vill ha en Saab cab. Aero + Hirsch. Så den är helt klart värd över snittpris för alla -08.
    Enklare är nog om du berättar vad han vill ha för bilen. Det är lättare att säga om ett pris är vettigt än att själv värdera exakt.
    I vilket land finns bilen?
    Men det lär knappast vara något problem till Sverige. Hirsch är auktoriserad av Saab, så det är heller inget problem vad jag vet. Men motoreffekt är inget som syns och inget man måste berätta vid importen eller som ger problem vid besiktning.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Stort tack och tack för snabbt svar.

    Bilen finns i Förenade Arabemiraten. Fördelen här är att begagnade bilar är rätt så billiga här, speciellt om dom är äldre än 7-8 år, har dom spenderat mycket tid utomhus så slits dom hårt speciellt på sommaren. Utöver det så är Saab inte kanske det hetaste märket här så den är nog inte helt lättsåld för honom. Vi har inte diskuterat pris än, jag tänkte inleda diskussionen i dagarna men ville skapa mig en bild av ungefärliga värdet i Sverige, får sedan räkna "baklänges" med frakt, moms m.m. innan jag har den hemma om jag väljer att ta hem den vilket jag i så fall skulle vilja. Finns begränsat underlag (blocket m.m.) men är det rimligt att tro att den skulle vara värd omkring Sek 175.000 i Sverige eller tänker jag helt fel? Den är väldigt väl omhändertagen.

    Så bra att import sannolikt inte är något problem, kan det vara något annat som kan göra det svårt tror du? Den såldes ny här, kan det vara så att man har andra funktioner/utseende som måste åtgärdas normalt när man tar in den till Sverige? Svårt att säga kanske, hoppas att det inte är några stora överraskningar om det nu blir av...

    Igen, uppskattar att du tar dig tid till detta.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    "Utomlands" betyder alltså utanför EU/ESS?

    Det finns ganska bra info på transportstyrelsens hemsida om vad som då gäller:
    https://transportstyrelsen.se/sv/vag...er-utanfor-eu/
    Överlag så är det en bra idé att ringa transportstyrelsen och fråga om det finns något särskilt att tänka på vid import från just Förenade Arabemiraten.

    Tänk på att det skiljer lite i förfarandet beroende på om bilen är en "flyttsak" (=en bil du själv ägt och brukat utomlands under minst ett år innan du tar med den till Sverige i samband med att du själv flyttar hem) eller en ren import (=något du köper utomlands för att bruka i Sverige). En flyttsak behöver du t.ex. inte betala tull för.

    Angående hirsch så det avgörande vad som står i det utländska registreringsbeviset. Är bilen inreggad utomlands med hirsch-programvaran (=högre motoreffekt)? Då är det inga konstigheter, då reggas den in med samma i Sverige. Eftersom du säger att den hade Hirsch-paketet från fabrik så borde det vara fallet.

    Är den högre motoreffekten inte inreggad utomlands är det i särklass enklaste att inte säga något utan bara regga in bilen med det som står i de utländska papprerna. Att bilen sedan har något högre motoreffekt IRL är inget som detaljkollas.

    Priset är svårt att säga, det kryllar ju inte av fina cabbar och har man dessutom en massa lull-lull blir den än mer attraktiv. Här tror jag också att får du den inreggad som en äkta Hirsch kan det nog ge ett något högre marknadsvärde. 175kkr känns i allra högsta grad rimligt om den är fin.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-02-23 klockan 09:53.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Men de pratas mycket om värdet på den.
    Är inte vi i Sverige väldigt måna om att de ska stå i regbeviset rätt effekt å beteckning om de ska klassas som en riktig "viggen/hirsch " för att de ska få värde ? Hoppas ni förstår va ja menar
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Jo, så är det. Därför skrev jag "Här tror jag också att får du den inreggad som en äkta Hirsch kan det nog ge ett något högre marknadsvärde". Men även utan det så är en fin lågmilad cab med V6an & massa lull-lull såpass attraktiv att man kan få bra betalt för den. Har den all Hirsch-utrustning är den värd ytterligare lite, har man papper (även om den inte är inreggad) på att den hade hirsch-performance-paketet från fabrik får man ytterligare mer och sista bonusen får man om den även är inreggad som det.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-02-23 klockan 10:41. Anledning: Rättade mitt eget inlägg innan pilsk moderator gjorde det åt mig.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Stort tack för svar och råd och tips.

    Kan man få hem den som "flyttgods" och därigenom spara en del så är det ett pluss, vår ambition och förhoppning är att bli här minst ett år till så med lite tur så kommer det att fungera men världen är som bekant upp och ner och jag måste räkna på "worst case". Då tänker jag att får man hem den till Sverige och den står mig i 175 kkr så är det i alla fall ingen katastrof ekonomiskt. Jag köper inte bilen för att tjäna pengar utan för att jag tycker det är en fantastiskt fin bil och hoppas njuta av den i många år men man vill ju inte ligga alltför långt från sanningen kostnadsmässigt, ja ni förstår vad jag menar.

    Jag ska undersöka lite mer vad som står i de papper han har, han är andra ägaren, haft den i 8 år, han kände första ägaren så kan nog få fram det mesta.

    Tack igen!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av johehd Visa inlägg
    Jag ska undersöka lite mer vad som står i de papper han har, han är andra ägaren, haft den i 8 år, han kände första ägaren så kan nog få fram det mesta.
    Papper är alltid bra om man vill hålla värdet på något som kan ha samlarvärde. Även om papperna inte krävs för inregistrering är ju all dokumentation som på ett eller annat sätt styrker bilens historik (eller som är ren kuriosa) ett plus vid försäljning.

    Dessutom är dokumentation som styrker historiken extra värdefull på en importbil då framtida köpare har svårare att kolla upp historik på en sådan än på en svensksåld bil.

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Värdering av samlarbilar är en sak. Men nu trodde jag vi talade om en bil du skall köra med. Inte samla på. Du vill ha en Saab cab och har nu fått chansen att köpa en. Så antingen tar du den eller så blir det ingen Saab cab. Och du skall köpa den i Emiraten. Så gör det då och använd den under ett år. Ta chansen att njuta av en nedcabbad Saab. Det är mitt tips.

    Med detta sagt har knappast prisnivån i Sverige någon betydelse när du inte är i Sverige. Och en bil som importerats efter att körts året om 13-14år i stekande sol och sandstormar i Emiraten är knappast lika fin som en som bara varit ute i fint svenskt sommarväder och stått i garaget och pysslats om 10månader om året. Dvs något samlarvärde skall man inte räkna med.

    På detta forum värderar vi Saabar högt. Det finns Saab-entusiaster runt om i Europa och världen. De kan betala bra för "rätt" bil. Men de flesta ser nog Saab som något som hör till historien och man helst undviker. Det ger mycket varierande priser och gör värdering svårare. Vad som gäller idag behöver inte gälla om ett år. Jag skulle aldrig betala 175k för en sådan bil. Jag har redan en Saab cab. Men jag köpte den inte för att den var billig, utan för att det var just den modellen jag ville ha.

    Om du säljer den där och köper något annat i Sverige eller tar med den till Sverige är väl en separat fråga. Vad som är smartast vet du antagligen inte förrän du skall flytta. En bil man använder slits på olika sätt. Så vi talar om en använd bruksbil, inget samlarobjekt. En förbrukningsvara. Ju mer du använder bilen och njuter ju mindre blir den värd. Valuta för pengarna!



    Lite spontana tankar att fundera på.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Det låter som en fin bil. Att uttala sig om skicket på en osedd äldre begagnad bil går inte. UAE-SAABen kan ha förvarats i garage och stått under tak utomhus.

    175 tkr är inte mycket pengar (för den som har). Köp och njut! Jag tror mycket väl att du kan få igen pengarna (om du nu vill sälja den). B284 är en fin motor. Finns ingen icke-US 9-3 Aero V6 cab med 70 tkm till salu i Europa.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack, helt rätt, allt är inte kronor och ören och min förhoppning är att få köpa den och njuta av den i många år. Men, innan man ger sig in i en diskussion så är det alltid bra om man har någon uppfattning om i vilket ungefärligt område priset skall ligga, det har jag nu, stort tack.

    Hoppas kunna återkomma i närtid med positiva nyheter och några bilder!

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Återkom med hur det gått. Blir det affär vill vi se bilder mm här.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Absolut! Det lovar jag.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 900 T16 Cabriolet -89 (US-lady)
    Av Tobbe_Sala i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 21:29
  2. Köpråd Saab 9-3 Cabriolet
    Av gs4 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2017-05-13, 11:05
  3. Projekt: SAAB 9-3 2.3i Cabriolet
    Av Delarium i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 22:34
  4. WELiN - Saab 9-3 2.0T Cabriolet
    Av WELiN i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •