Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Svårt att få tag på nivåreglering+sportchassi, alternativ? OG9-5 SC

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 446
    Medlem#
    11937
    Japp, de är passivt självreglerande. D.v.s. ingen el, ingen pump eller liknande utan oljan pumpas runt av det tryck som uppstår när du kör över ojämnheter. Sedan finns det ventiler inne i dämparna som öppnas/stängs med dämparnas höjd, därför slutar oljan pumpas runt när rätt höjd (alltid samma) uppnåtts, oavsett lasten.

    Det är en väldigt elegant lösning som gör dem betydligt driftsäkrare än elektroniskt reglerade dämpare. Det innebär dock att bilen sjunker ihop på parkeringen när du lastar den tungt, men efter ett en liten stunds körning så har den rätat upp sig (och tvärt om, har du precis lastat av en massa tung last så kommer den vara för hög i baken tills du kört en bit).

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Hmm, jag kikar på nivåreglersatsen, och det står att dammskydd inte ingår utan att dessa ska flyttas över från befintlig nivåreglering. Kan man använda de befintliga dammskydden på de gamla stötdämparna om man INTE har nivåreglering sedan tidigare?
    2008 SAAB 9-5 Vector 2.3t BioPower - TorqueUP - TorqueMAX Steg1 243 HK / 367 Nm

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 440
    Medlem#
    6973
    Nej, de passar inte.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Svårt att ta bort nivåreglering? OG9-5 SC
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 22:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •