Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Renoveringen av Putte

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -

    Renoveringen av Putte

    Hej alla SAAB vänner.
    Dagen till ära har jag startat en projekttråd om min SAAB 92A från 1951 (1952),lite osäker på exakta årsmodellen.
    Bilen heter i alla fall Putte, och är en trevlig prick. Han har inte sagt så mycket ännu, men det lär nog ändras när han (tids nog) kommer att puttra igång.

    Hur som helst, denna tråd kommer till början att ske i dåtid/imperfekt (Preteritum heter det visst nuförtiden),
    eftersom jag redan påbörjat jobbet, men varit lite trög med att starta en projekttråd.
    Uppdateringar kommer nog inte att bli så jättefrekventa. När tid finnes, och ”andan faller på”. Men bilder finns, och kommer allt eftersom.

    Lite historisk bakgrund till att börja med.
    Jag har nog varit ”SAAB-nörd” så länge jag kan minnas. Grunden är väl att man växte upp i baksätet av föräldrarnas SAAB.
    Men början till just detta projekt ligger faktiskt (i skrivande stund) 10 år tillbaka i tiden, när jag köpte en biltidning (Klassiker).
    I denna tidning fanns två helsids-bilder med SAAB 92:or. Blev lite intresserad av deras utseende och det faktum att det är SAABs första sålda bilmodell.
    Dessa bilder har hängt med på väggarna genom alla tidigare boenden, fram till dagens vägg.
    Efter att dessa funnit sin plats på vägg, har önskan om att äga en 92:a funnits någonstans där i bakhuvudet, och dykt upp i tankarna lite nu och då.
    När jag sedan blev medlem i SvenskaSaabKlubben såg jag några enstaka inlägg om 92:or som köpts/sålts/renoverats.
    Detta ledde till att jag blev lite mer aktiv i vad som skedde i ”92-etern”. Mycket lämpligt dök det upp ett inlägg med en 92:a till salu på SSK forum.
    Efter lite betänketid och att ha sovit på saken, och, deltagit i ett lopp (där man springer/joggar några km), där jag hade startnummer 92 (detta var ju ett tecken!),
    åkte jag för att titta på bilen. Med överenskommelse att jag kunde hämta bilen när jag ordnat med garage, betalades handpenning, och så började detta projekt.
    På väggen_1.jpgPå väggen_2.jpg

    Skall tilläggas att när jag åkte för att titta på bilen, hade jag själv ingen egen bil, så det blev att åka med kommunaltrafik.
    Här en bild påväg hem efter att betalt handpenning på Putte, med fin kvällslektyr att bläddra i.
    På väg hem.jpg

    Fortsättning följer.
    Ha de gött!

    11 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Saab_ahed den 2021-02-14 klockan 19:53. Anledning: stavfel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •