Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Motorn skakar vid gaspådrag & misständer NG9-3 B207R

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Motorn skakar vid gaspådrag & misständer NG9-3 B207R

    Hej, har en 9-3 03 B207R 205Hk, chippad med maptune steg 1 och har installerat ESID. Har gått snart 18000 mil.
    Imorse när jag körde ut på motorvägen skakade hela motorn när jag gasade på, den tappade all kraft och skakade enda tills jag släppte på gasen. Det sker endast när man gasar på 3,4,5 och 6ans växel. Men på 2an när jag drog på var den som vanligt. I ESID finns en räknare som räknar misständningar, och när jag gasar och motorn börjar skaka, så räknar den som fan på 1ans cylinder och slutar när jag släpper gasen. Som man kan se på videon kommer det upp när motorn börjar skaka står det KnockLim och att motorn får för lite luft. (Knocklimit antar jag) Motorn går fint och misständer inte när man inte gasar så mycket, men börjar skaka och misstänka vid högre belastning. Den brukar ladda 1.1 bar och när den börjar skaka går den inte över 0.5-0.6 bar, känns som att styrenheten stryper luftflödet så att inte motorn börjar spika hej vilt och tror att det är det som Knocklimit betyder.

    Den lägger upp felkod P030100 ECM, vad jag hittat på nätet så står det Misfire cylinder 1, och ja den misständer som fan på 1ans cylinder.
    Mina tankar går till att det kan vara dåliga tändstift, de såg bra ut i höstas när jag gjorde komptest. Ska kolla hur dom ser ut på måndag.
    Eller att tändspolen börjar bli kass. Men tycker att det är konstigt för om tändstift eller tändspole är dåligt borde motorn skaka när jag gasar på 1 och 2ans växel men det gör den inte. En annan tanke jag har är att MAF sensorn kan vara dålig, så att styrenheten räknar fel och får in för mycket bränsle. Stod också på någon hemsida att om man får P0301 att kan MAF sensorn vara en orsak.

    Är det någon som har haft liknande problem eller vet något som kan vara problemet? Kortfattat så misständer motorn och skakar vid gaspådrag under högre belastning.


    https://youtu.be/nxPIvnkArsk
    https://youtu.be/TZjzLmj3Jw0

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 447
    Medlem#
    6973
    Dålig tändspole. Byt den så blir det bra.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Og9-3 -02 rycker/misständer vid gaspådrag
    Av tecen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2019-02-19, 10:29
  2. Skakar vi gaspådrag. 9-5 aero -03
    Av fleng i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 21:16
  3. Skakar/vibrerar vid gaspådrag ng900 *fixat*
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 04:38
  4. Skakar vid gaspådrag
    Av MartinP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 23:22
  5. Motorn skakar o misständer
    Av victorious i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •